Gender v textech Michaela Jacksona
Ivana RecmanováMichael Jackson ve svých textech často tematizuje gender. Kromě sexismu se mu občas daří i narušovat některé stereotypy. Ve vztahu k vlastní osobě pak často řeší pojetí mužství, ke kterému byl vychováván, a s nímž se nikdy neztotožnil.
Umělecké dílo a genderová performace Michaela Jacksona sklízely obdivné i kontroverzní reakce po mnoho desetiletí (například hláška „Byl jediným černochem, kterému se povedlo stát se běloškou“, což také poukazuje na ableistické odmítnutí jeho kožní choroby, vitiliga).
Jeho texty nicméně zahrnují škálu různých přístupů k genderovým identitám a performaci genderu, ať už genderové stereotypy podporují, či je vyvracejí.
K jeho repertoáru nepochybně patří nahrávky, které zobrazují ženy v nelichotivém světle, například Billie Jean, Dirty Diana (otravné fanynky), The Way You Make Me Feel (doplněna videoklipem, ve kterém je zobrazeno sexuální obtěžování nebo metaforické skupinové znásilnění), Give In To Me (žena tu vystupuje jako sexuální objekt, který se musí podřídit touhám vypravěče), HIStory (zde se zpívá „Every soldier dies in his glory“ — zájmeno „his“ je mužského rodu, neutrální by bylo „their“ —, což přehlíží existenci vojaček) nebo dokonce Song Groove AKA Abortion Papers.
Jak nicméně poukazuje Joseph Vogel, text poslední písně se akorát „pokouší zodpovědět citlivou otázku promyšleným způsobem“, čili nemusí soudit ženy za potrat.
Jackson vyrostl v rodině zbožné a konzervativní matky, Katherine Jackson, která se mu pokusila vštípit patriarchální chápání mužství. Přiznala sev nahrávkách rabína Shmuleyho: „Říkávala jsem Michaelovi: Nechci, abys byl takový. Jsi muž. Musíš být silný. To víte. Ale on je jemný. Má prostě jemnou povahu.“ Tato výchova je reflektována v písni Will You Be There, kde Jackson zpívá:
But they told me
A man should be faithful
And walk when not able
And fight ‘til the end
But I‘m only human
(Ale řekli mi
Že muž by měl být věrný
A kráčet, když toho není schopen
A bojovat do konce
Ale jsem pouze člověk)
Je to vlastně reflexe patriarchálních stereotypů, které přeceňují mužskou sílu a odolnost. Dalším příkladem patriarchálního vnímání maskulinity v Jacksonově tvorbě je v písni Bad, kde se zpívá:
Your talk is cheap
You‘re not a man
(Tvá mluva je prostá
Nejsi muž)
Jedná se o sociálně uvědomělou píseň, jejíž videoklip zachycuje mladého černocha, který žije dva životy: jeden jako student na prestižní škole a další jako gangster ze sociálně znevýhodněného prostředí. Podobně je maskulinita pojata i v písni Will You Be There.
Písn Bad i Will You Be There nejsou nicméně jediné, které se maskulinitou zabývají. Whatever Happens vypráví příběh dvou partnerů, kde je upracovaný muž konfrontován manželkou či přítelkyní slovy:
It‘s you what makes me happy
(To ty mě činíš šťastnou)
Naznačuje, že od něj neočekává, že jí bude přinášet materiální dary. V písni Soldier Boy, kterou napsal, Jackson popisuje dětského gangstera, který zavraždí ženu a společnost „nepomůže mu najít, najít cestu zpět“, aby unikl sociopatologickému chování.
Násilí na ženách je vlastně časté téma v Jacksonových písních, například ve Smooth Criminal či Little Susie. Objevuje se i znásilnění, což můžeme vypozorovat z textu Hollywood Tonight:
She‘s giving hot tricks to men
Just to get in
When she was taught that that‘s not clean
She‘s only fifteen
(Dělá s muži necudnosti
Prostě aby prošla
Ačkoliv ji učili, že se to nedělá
Je jí teprve patnáct)
Nebo skladba Slave to the Rythm, kterou Jackson nenapsal, a kde tanec funguje jako metafora sexu:
She dances to his needs
She dances ‘til he feels just right