Otče náš, jenž jsi na nebesích, zůstaň tam
Eva HájkováTakzvaná teologie osvobození vzešla z mísení světských a křesťanských proudů v Latinské Americe. Jejím cílem je spojit vizi království nebeského s naší přítomnou realitou. Může nám být vodítkem v dnešním světě?
Každý z nás jistě už něco slyšel o teologii osvobození; minimálně každý, kdo jeví aspoň trochu zájem o Latinskou Ameriku, případně o křesťansko-sociální ideje. Ne každý by v ní ale patrně hledal souvislost s českými dějinami.
Teologie osvobození je politická teologie, jejíž hlavní myšlenkou je osvobození od sociálního hříchu, strukturálního násilí a nespravedlnosti. V jejím základě je touha po nové společnosti založené na křesťanských principech. Tato myšlenka může leckomu způsobit husí kůži, vzbudí v něm totiž nesprávnou představu o vládě božího práva na místě občanských zákonů, teokracii, jíž se západní myšlení děsí.
Teologie osvobození, za jejíhož novodobého zakladatele je považován peruánský kněz řádu dominikánů Gustavo Gutiérrez, však znamená něco jiného. Vznikla v 60. letech 20. století, v časech rozvoje, celosvětových změn a nenaplněných nadějí. Latinskoameričtí teologové se stále častěji setkávali s problémem: jak vysvětlit chudým lidem, že je Bůh miluje, i když se nacházejí v tak zoufalé situaci?
Teologie osvobození se inspirovala marxismem, tehdy ještě populárním a zdánlivě úspěšným. Byl považován za obnovu starých eschatologických dějinných vizí o Božím království. Marxistická analýza společnosti ale především vysvětlovala, proč jsou vlastně chudí lidé chudí.
K odstranění problému je třeba zjistit příčiny. Marxismus nabízel věrohodné vysvětlení a ukazoval i na potenciálního vykonavatele žádoucí změny: revoluční proletariát. Marxův proletariát to nejsou jen tak obyčejní dělníci — je to subjekt, který je vykonavatelem smyslu veškerých dějin chápaných jako osvobození lidstva, jeho přechodu z říše nutnosti do říše svobody. Smysl dějin nemá daleko k Bohu dějin — i úloha Marxova proletariátu byla vlastně mesiášská.
Tehdejší vatikánské špičky však pro sympatie k Marxovi nejevily příliš pochopení. To se ostatně později projevilo vydáním Instrukce k některým aspektům „teologie osvobození“ z šestého srpna 1984. Na toto historické nepochopení poukazuje známým výrokem brazilský arcibiskup Helder Camara: „Když dám chudým najíst, řeknou, že jsem světec. Když se zeptám, proč jsou chudí, řeknou, že jsem komunista.“
Církevní tatíci ke Kristu vzhlížejí
Mají ho na kříži, tam si ho nechají
A kdyby sestoupil, nic by se nebáli
Vzali by kladivo, zase ho přibili
Haleluja
Díky za připomenutí myšlenek, na které dnes zapomínáme..
Jeden vizionář vidí příští historickou epizodu v konstruktu nové religiozity obohacené o islám a "paralaicismus".
Zatím nepříjemně správně naznačil vývoj ve Francii.
Vládnoucí socialisté nejsou schopni oponovat vítěznému tažení pravých radikálů a vyzývají své ustrašené voliče zamezit nejhoršímu a podpořit v druhém kole pravici.
Předpovídá i to jak se vítězná pravice zachová, ale to to nevyzradím........bych zlomyslně dodal.
Pane Petrásku, to bude smutné, když zvítězí konzervativní pravice, ale na druhé straně - jak napsal apoštol Pavel v listu Římanům: "Nic na světě nás nemůže oddělit od Boží lásky".
Bůh prostě není na jejich straně.
Pokud byste měla zájem, prosím, napište (abychom nemuseli komunikovat přes diskusi a obtěžovat tak ostatní) na: valselob@volny.cz.
Ono pro Brity bylo tohle od jisté doby dost zajímavé téma: srov. např. "Čestně o Bohu" biskupa J. Robinsona. Také dostal pěkně vynadáno - budiž mu to přičteno k dobrému ... :-)
Zeptal jsem se kněze v Chropyni, jaké to je působit v místě, kde bratři vyháněli bratry. (Kardinál Ditrichštein tak dlouho usiloval o koupi chropyňského panství, až pak mohl bratry z Jednoty bratrské vyhnat, zbořit školu a pokatoličtit obyvatele - dodnes se v kraji říká: Chodit do Chropyně na móresy- do školy). On mi na to odpověděl: To už je dávno.
Tudíž dominance konzervativních (a nejen zde) bude vládou většiny a tak i přirozeným stavem .
Což se mému pocitu smutku a blaha přímo nedotýká - nejsem politik, ale občan zarytý demokrat, který akceptuje výsledný společenský stav.
Úspěšnost i neúspěšnost mého chabého vlivu vnímám jako stav přirozený ........ v liberální společnosti.
Nemůžu přesně popsat, jak to mysleli teologové osvobození, protože takové znalosti jejich teorie nemám. Ale můžu napsat, jak to myslím já, když napíšu, že by všichni lidé měli vnitřně konvertovat ke křesťanství:
Rozhodně to nemyslím tak, že by nikdo neměl být jiného náboženství, nebo že by nikdo neměl být ateistou.
Vnitřní konverze ke křesťanství pro mě znamená, že se lidé kteréhokoli vyznání či bez vyznání budou sami od sebe chovat tak, jak si to zakladatel křesťanství představoval - tedy především milovat bližní, pracovat pro druhé a žít v pokoji.