Kauza Švejk aneb StarDance

Alena Zemančíková

Alena Zemančíková popisuje dva intenzivní kulturní zážitky. Jeden přineslo divadlo, druhý televize. Jak souvisí Švejk se StarDance?

Uznávám, že to je nemožné srovnání, ale nemůžu si pomoci, musím napsat o svých dvou nejsilnějších kulturních zážitcích. Tak tedy napřed ten starší a vážně:

Mohl se hrát v Praze

V rámci off programu uvedlo Studio Hrdinů inscenaci Causa Schwejk. 11. června měla premiéru ve Vídni, vznikla jako koprodukce pražské scény s prestižní přehlídkou Wiener Festwochen a německým divadlem Theater Bremen. Tento čtvrtek měla hra ve Studiu Hrdinů českou premiéru. Scénář napsal a zrežíroval Dušan Pařízek, který hru připravoval pro pražské Divadlo Komedie v sezóně 2007/8, ale z finančních důvodů k inscenaci nedošlo.

Pro připomenutí: Dušan Pařízek se po letech v emigraci (rodičovské) a studiu divadelní vědy v Mnichově vrátil do Česka, vystudoval režii na DAMU a založil Pražské komorní divadlo, zpočátku bez vlastního prostoru. Ten získal v roce 2002 v Divadle Komedie, kde se etabloval jako originální a progresivní tvůrce zajímavých a významově naléhavých kusů, k nimž předlohy představovaly zejména texty z německojazyčné oblasti.

V divadle nerežíroval jen on, souběžcem mu byl David Jařab, který kromě zmíněné středoevropské dramatiky inscenoval také vlastní adaptace a hry. V roce 2012 Divadlo Komedie skončilo, Dušan Pařízek je rozpustil s prohlášením, že s finanční dotací, jíž se divadlu dostalo od pražského magistrátu v grantovém řízení, nemůže dál naplňovat vytčený umělecký program a než kompromisy, to raději nic.

Kromě skvělých inscenací zůstal po Divadle Komedie i vynikající soubor, jehož členové se rozptýlili do různých divadel, někteří i německých. Výraznou postavou divadla byla i výtvarnice a režisérka Kamila Polívková. Spolu s Dušanem Pařízkem tvoří tvůrčí dvojici (oba mají i svůj vlastní program), jejíž poetika je rozpoznatelná, charakteristická a nepřehlédnutelná.

Spočívá ve střídmosti, někdy až přísnosti, v civilismu s přesně volenými vybočujícími akcenty a co mě na nich nejvíc baví — v respektu a úctě k lidskému tělu, k herecké fyzis, kterou dokážou na jevišti využít, ale nikdy ji neponižují. Z inscenací Dušana Pařízka a Kamily Polívkové silně zaznívá, že divadlo je ze všech umění nejsoučasnější, že je to v duchu antického odkazu záležitost občanská.

×
Diskuse
PM
December 7, 2015 v 21.52
Takže ve Studiu Hrdinů nad stříbropěnnou
existuje divadlo divadelníků, na které se smím v epoše postkomedie těšit.
Děkuji za upozornění.
MK
December 8, 2015 v 0.31
StarDance
Popravdě, ta "soutěž" má své kouzlo. Kouzlo, které není určeno mě, paní Zemaníčkové, ani většině čtenářů DR. Má onu "vytříbenou" atmosféru vyšší společnosti, soutěžení v přátelském duchu, a ta atmosféra je přesvědčivá. Neoslovuje mne, a proto to nesleduji. Ale chápu, že existují lidé, které ano. Je to tak trochu zhmotnělý sen měšťáka, vidět smetánku při činnosti tak smetánkovité, jak jen může být, a přitom dostatečně blízké (zatančit si přece můžeme všichni). Nakolik jsou účastníci sami sebou, jestli je Marie Doležalová tou tanečnicí o píď víc, než byla kdysi Alexandrou Bůčkovou, to je irelevantní. Ty role jim lze věřit, a to divákovi stačí. Já to popravdě trochu sleduji, ale kvůli něčemu jinému. Líbí se mi pozorovat, jak moderátoři oznamují postup Lukáše Pavláska. Všichni tam ví, že ho tam vynáší hlasy recesistů a trollů, kterým je celý ten koncept smetánkové skorosoutěže k smíchu. Ví to, a nemohou s tím vůbec nic udělat. Jsou bezmocní proti hlasu davu, jenž se touží pást na jejich rozpacích. Nevím, jestli se dostane do finále, a vítězství je nesmysl. Ale udělalo by mi radost. Zlou, škodolibou radost, pramenící z téhož zřídla jako ušlechtilejší, smutně kritická nálada paní Zemaníčkové.