Mediální obraz „barbara“

Matěj Karas

Je jen otázkou času, než se česká společnost smíří se svým podílem na multikulturní Evropě a vrátí se ke konstruování svého tradičního nepřítele. Nenávist vůči Romům u nás funguje kyvadlově.

Rozdělení „my“ versus „oni“ má zpravidla přídech nás jako vyspělých a jich jako zaostalých. Jak se obraz cizích „barbarů“ mění v mediálním prostředí?

Slova barbar bylo užíváno již v antice, kde bylo jako barbarské pojmenováváno vše, co se nepodílelo na řecké kultuře. Podle Clauda Lévi-Strausse je možné, že slovo barbarský se etymologicky vztahuje k zmatku a k neartikulovanosti zpěvu ptáků v protikladu k významové hodnotě lidského jazyka.

Jde o odmítání samého faktu kulturní rozmanitosti. Přednostně vyvrhujeme vně kultury všechno, co se nepodřizuje normě našeho žití. Pojem „lidství“ končí podle Strausse na hranici kmene. Při identifikaci onoho cizího přitom nemusí záležet na vzdálenosti mezi dvěma skupinami různých společností, ani na četnosti kontaktů mezi nimi.

×