Váš názor je pro nás důležitý

Společně s 12 evropskými mediálními partnery jsme součástí projektu PULSE: evropské iniciativy podporující mezinárodní novinářskou spolupráci.

Napište nám do dotazníku, co z dění v Evropě vás nejvíce zajímá, o jakých zemích byste chtěli číst více nebo nám dejte tip na témata, kterých jsme si zatím nevšimli.

Otevřít dotazník

Oběti demokracie

Radim Hejduk

Předseda spolku Idealisté.cz připomíná spojitosti mezi oběťmi čtyři roky starého masakru mládeže Norské strany práce a nedávného atentátu na kurdské dobrovolníky z řad mladých socialistů.

„V jedné zemi za druhou byli sociální demokraté pronásledováni. Ale s neutuchající trpělivostí a hrdostí, což bylo v jasném kontrastu vůči bigotnímu a brutálnímu chování konzervativních vládců, to byli sociální demokraté, kteří sjednotili pracující a zajistili jim politická práva,“ zaznělo v roce 1975 z úst Olofa Palmeho, tehdejšího švédského premiéra.

Sociálnědemokratický premiér Palme tak popisoval vývoj na začátku dvacátého století, kdy v Evropě sílilo hnutí pracujících, které bylo sjednoceno ideály rovnosti, solidarity a spravedlnosti. Je smutné, jak se tento boj po éře „zlatých třiceti“ (doba třiceti let po druhé světové válce, která byla specifická hospodářskou a sociální progresí) vrací do našich životů zpět. Tentokrát to ale nejsou zbytky feudalismu, co ohrožuje po desítky let budovanou evropskou demokracii. O konzervativním hnutí však do jisté míry hovořit lze.

Oba případy snad ani netřeba dlouze rozepisovat. Tak jen krátce. V roce 2011 se konalo letní setkání mládežnické organizace Strany práce v Norsku. Na ostrově Utoya se sešla velká skupina nadějných aktivistů a politiků.

Jejich budoucnost však zhasla výstřely z pušky ultrakonzervativního fanatika Anderse Breivika. V hloubi duše demokraté, kteří odmítají násilí jako nástroj politické moci, umírají za své ideály. Větší tragédii v posledním století Norsko nezažilo. Breivika zcela ovládl strach z neznámého a fanatická představa, že se vybuduje pevnost Evropa, kterou budeme bránit před multikulturní společností. Nutno podotknout především před islámem.

Fanatismus figuruje i v druhém případě, kdy také zemřely desítky mladých lidí z federace socialistické mládeže (SGDF). Ti chtěli z nezištných a idealistických důvodů pomoci válkou zdevastovanému Kobane. Zabránil tomu cílený výbuch bomby, kterou instalovali fanatici z Islámského státu — náboženští konzervativci.

Přestože útočníci ve zmíněných případech stojí v protilehlých táborech (islamismus ISILu versus antiislamismus Breivika), nástroje a oběti mají stejné. Násilí eskaluje, k oběma stranám se přidávají čím dál více frustrovaní občané. Lid se bojí neznámého, postrádá jednotící prvek, a proto nalézá zkratkovité řešení v podobě nenávisti.

Desítky mladých lidí z federace socialistické mládeže se staly oběťmi atentátu na cestě za obnovou Islámským státem obléhaným Kobane. Foto roarmag.org

Hledání odpovědí

Pro mě jako Idealistu, sociálního demokrata a aktivistu je takový stav těžce stravitelný. Proti vládnoucí sociální demokracii se v České republice na ulicích vytahují šibenice, policie zatýká ty, kteří chtějí zabránit propagaci násilí a fanatici označují sociální demokracii za zrádce republiky. Přitom nevidí, že výsledek této vyostřené nenávisti je pouze další nenávist a společenská nestabilita. Konzervatismus ve vyhrocené podobě čeká na svou příležitost.

Jak takovému vývoji odpovědět? Utoya i Suruc by pro nás měly být mementem — událostmi, kterých se musíme společně vyvarovat. Odpovědnost za současnou situaci nenesou na svých bedrech ti, kteří dnes chodí na náměstí vyjádřit svůj nesouhlas s imigrací. Ti jsou obětí úmyslně šířeného strachu, který chtějí někteří politicky kapitalizovat. Jsou to ti, kteří ztratili naději, a kteří se proto těžko identifikují s demokratickou politikou.

„Co by mohlo být větší hrozbou pro takovou diktaturu, než hnutí které sjednotilo široké masy lidí za ideou pokroku a humanismu na demokratických základech?“ ptá se sebe samého Olof Palme při projevu z roku 1975. Pomyslnou odpovědí není intenzivnější zakonzervování sebe sama. Je to větší otevřenost, více demokracie, je to dialog a společenský pokrok.