Škola z jiné planety

Pavel Himl

V souvislosti s nedávnou debatou o diskriminaci Romů v českém vzdělávacím systému není bez zajímavosti rozhlédnout se v zahraničí. Pavel Himl nabízí svoje zkušenosti z leicesterské školy nominované mezi nejlepších osm britských škol.

V týdnu, kdy Amnesty International kritizovala diskriminaci Romů v českém vzdělávacím systému (a ministr školství se proti kritice vehementně ohradil), jsem shodou okolností navštívil školu, která děti přicházející z jiné kulturní či jazykové oblasti integruje do třídy mezi vrstevníky de facto během jednoho týdne. Škola leží v britském Leicesteru a jmenuje se Babington Community College.

Na slova „intergrace“ a „inkluze“ reagují mnozí již podrážděně, pro jiné se stala profesionální mantrou, pro jiné symbolem nekonečného snažení bez viditelnějších výsledků. Není zde mým cílem Amnesty International a ministra Chládka rozsoudit, ani nechci vstupovat do sporů o to, kolik jakých dětí chodí do jakých škol a s jakými výsledky. Představu o situaci romských dětí v českých školách mám spíše intuitivní a mlhavou, také proto, že romské dítě či student není v průměrné české škole (od základní po vysokou) běžný jev. Jako zastupitel a člen školské rady nyní naopak začínám dělat zkušenost se školou, do níž chodí romských dětí více.

Méně arbitrárnosti, více systému

Kolik je „více“ a co to znamená, přitom není žádný jednoznačný fakt. Není nic snazšího, než takovou školu označit eticky jednoznačně negativní nálepkou „segregační“, případně ji rovnou zrušit. Zapomíná se přitom poněkud na to, jak k danému složení žáků dochází, tedy na svobodnou volbu školy. Škola pak v tomto případě neodráží obyvatelskou skladbu bezprostředního okolí, ale daleko spíše vzdělávací či kariérní aspirace a postoje rodičů, aniž by za ně mohla mít jakoukoliv odpovědnost. Skutečnost, že rodiče nezapisují své děti do školy s vyšším podílem romských žáků, případně je z ní odhlašují, je jen druhou stranou přetlaku zájmu o „lepší“ základní školy, kde se na zápis stojí noční fronty, či o víceletá gymnázia, kam osudové přijímačky dělají deseti či jedenáctileté děti.

Sledování počtu romských žáků a rušení školy ve chvíli, kdy tento přesáhne nějakou (arbitrární) hranici, resp. administrativní opatření k rovnoměrnému zastoupení Romů ve školách, nejsou po mém soudu řešením, stejně jako jím není návrat k povinné spádovosti základních škol — triky s trvalým bydlištěm v případě boje o „lepší“ školy už dnes ukazují limity takového kroku. Svobodná volba školy je navíc pouze imaginární nejen pro rodiče, kteří vzdělávání přikládají jiný význam, než je většinová společenská shoda, ale také pro ty, kteří ve svém okolí jinou než jednu jedinou základní školu nemají.

×
Diskuse
May 7, 2015 v 9.28
Samozřejmě, že to jde
Celý konflikt v ČR mezi segregujícím + speciálním školstvím na jedné straně a inkluzivitou + rovnými přiležitostmi na druhé straně trvá už příliš dlouho a podle mne se situace k lepšímu moc neposouvá. Je to hlavně pasivitou státu otvírat ožehavé otázky (i předchozích i současných politických reprezantací) v kombinaci se stylem byrokratického řízení mnoha směrnicemi a vyhláškami. Dochází až na mezinárodní soudy, silná prohlášení organizací hájící lidská práva, petice za zachování speciálních škol, vznik nových organizací jako Rodiče pro inkluzi apod. Inkluzi a rovné šance na dobré vzdělání je možné zajistit poměrně jednoduše, stačí jen překonat lenost, primitivní stereotypy a najít trochu peněz do začátku na změnu dosavadního systému, které se pak vrátí v mnoha ohledech státu zpátky. (a jedna osobnější výzva ke spolupráci, jsem také členem jedné školské rady a součástí iniciativy, která také rovnost vzdělávacích šancí prosazuje - Fórum Rodičů www.forum-rodicu.cz )
May 7, 2015 v 19.41
Ke sporu mezi Amnesty International a ministrem Chládkem
Podobně jako autor článku se taky nepřikláním jednoznačně ani na jednu stranu sporu, také si uvědomuji, že problém je složitější. Podle mého soudu je nepochopen ze strany AI.

Pokud dáme na řeč čísel, totiž že je počet Romů v praktických školách vyšší než odpovídá jejich zastoupení v populaci, pak dáme zapravdu AI. Na druhé straně, pokud si uvědomíme, že před rokem 1989 byly tyto školy z 80-90 procent romské, zatímco dnes je v nich Romů jen třetina, zdá se, že je rasová segregace na ústupu, což svědčí pro ministra Chládka.
Kdo jsou ale ty dvě třetiny nových klientů praktických škol? Jsou to zřejmě mentálně nezralé děti ze sociálně slabých rodin, kterých v posledním desetiletí výrazně přibylo. To je důsledek rozvírání nůžek mezi bohatými a chudými. Proto namísto o rasové segregaci bychom měli případněji mluvit o ekonomické segregaci. Vždyť ani romské děti nejsou fakticky postižené, ale jen sociálně zanedbané, v důsledku ekonomického postavení jejich rodin.
Upozornila jsem na to i na BL, viz
http://www.blisty.cz/art/77282.html

Důsledkem tohoto stavu je mimo jiné špatná sociální mobilita u nás, a tím pochopitelně dostává trhliny i liberální ideologie, že vlastní pílí se může každý vypracovat i z chudých poměrů. O tom více viz Bohumil Kartouz na dnešních BL
http://www.blisty.cz/art/77325.html
May 7, 2015 v 19.50
Petru Chalušovi
Souhlasím s Vámi a raduji se z Vašeho optimizmu, jen nevidím tak jednoduše, jak
"najít trochu peněz do začátku na změnu dosavadního systému".
Naopak myslím, že v tom je zakopaný pes.
Není snadné přesvědčit politické strany, které sice mají plná ústa priority vzdělávání, aby navýšili ve státním rozpočtu kapitolu školství, položku mzdy pro další učitele a asistenty na základních a středních školách.