Ohrožený a rebelující Bůh

Adam Borzič

Proti nespravedlivému a odcizenému světu stojí Bůh jako rebel. Adam Borzič připomíná Velikonoce jako svátek Boží zranitelnosti: Bůh je ohrožen ve všech ohrožených.

Základní rozměr velikonočního příběhu nahání ve své radikalitě hrůzu i náboženským lidem, pokud mají odvahu jeho smysl domýšlet. Důsledně vzato vypráví pašije příběh Boha, který nejen, že se stal člověkem, ale navíc jako člověk zemřel. A co hůř - zemřel jako nevinná oběť justiční vraždy, na níž se podíleli mocní, bohatí a privilegovaní, včetně tehdejšího náboženského establishmentu.

Pokud čteme tento příběh jasným okem, vidíme, s jakým Bohem má svět tu čest. Místo macha s nekonečnem jaderných hlavic, který své odpůrce spaluje pouhým pohledem, před zrakem světa umírá zmučený člověk. Na jeho vrahy neprší bomby, ani žáby. Jedině odpuštění. To je výsměch rozumu i strachu.

Bezmocný, ohrožený, slabý Bůh. Jak to? Není snad Stvořitelem nebe i země, všeho neviditelného i viditelného, jak oslavně šeptá dávné křesťanské krédo? Je — odpovídá křesťanská víra. A přece umírá jako odsouzený zločinec, ten, který je Slovem i Moudrostí, visí jako pošetilý blázen na dřevě světa. Zavržený Bůh. Prokletý Bůh. Vzato do důsledku skandální Bůh.

Patriarchální modla, před kterou se plazí v prachu fanatici rozličných tradic, a která se v nadoblačné výši vznáší poháněná vlastním narcismem, se při pohledu z kříže kácí a rozpadá v prach. A ani to nemusí ve své slepotě vědět.

Ale dokonce i ateismus, to hrdé dítě touhy osvobodit se od této modly, při pohledu na kříž vrávorá. Zrozený kdysi z pohledu na bolest a bídu světa, i na možnou důstojnost a velikost člověka, často ovšem smísený se strachem klást otázky na kost, nebo si jen všímat prosté skutečnosti, že přes všechny hrůzy je život ve své nesamozřejmosti zázračný a hluboký.

×
Diskuse
April 12, 2015 v 10.30
Díky za hezký velikonoční text,
pane Borziči. Už pár dní přemýšlím o tom, jestli se vás mám či nemám na něco zeptat. Když jste takový znalec božích vlastností, mohl byste mi, prosím, vysvětlit, proč už vlastně Bůh není žárlivý či žárlivě milující (jak to o něm bylo psáno ve Starém zákoně)? Moc by mě to zajímalo.
Je to tím, že Bůh se už nebojí konkurence jiných bohů? Tedy, že se s nimi nadále hodlá dělit o moc? Nebo je to tím, že si je zcela jist sám sebou, a tedy ví, že prostě žádnou konkurenci nemá, neboť všichni ostatní bohové jsou žabaři?
Anebo obojí dohromady?
:-)
JK
Napsal jste to pěkně o té lidské ideji Boha. Je suis Jesus.