Na silnicích zabíjí i falešný pocit bezpečí

Miroslav Hudec

Jedním z důležitých faktorů, který zvyšuje riziko nehody na silnicích, je příliš velký pocit bezpečí. Za dobrého stavu vozovky a pěkného počasí, ostražitost řidiče klesá, ne vždy však oprávněně.

Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch („Řidiči si z auta dělají kancelář, je to nebezpečné“, Právo 30. 12.) vyjmenovává hlavní příčiny dopravních nehod na silnicích. Mezi nimi počasí, chování účastníků silničního provozu, stav komunikací, intenzitu provozu. Jako nejčastějšího zabijáka motoristů pak uvádí nepřiměřenou rychlost.

Nemohou mít ale všechny ty příčiny nějakého společného jmenovatele, zaměření na něhož by mohlo pomoci snižovat množství dopravních nehod, zejména těch s nejtragičtějšími následky, efektivněji než dosud? Domnívám se, že ano. Když totiž ponecháme stranou určité procento jedinců, kterým chybí potřebné řidičské předpoklady a kteří je nikdy mít nebudou (ti jednoznačně na silnice nepatří), pak většina řidičů se při volbě způsobu jízdy zcela podvědomě řídí především pocitem bezpečí.

×