Kamionový maglev, dražší mýto a dražší housky
Miroslav HudecVelkodopravci se brání zdražování mýtného. Jedním z argumentů je, že se nezlepšuje zvalita dálnic, takže není důvod mýtné zvyšovat. Jsou to přitom kamiony, díky kterým se vynakládají velké prostředky na opravdu silnic.
„Kvalita housek rozhodně nestoupla, a není tedy důvod zdražovat.“ Docela se bavím při představě, jak by asi pekař zareagoval na tuhle zákazníkovu repliku. Jak totiž objektivně zhodnotit, zda vzrůst kvality housek přesně odpovídá vzrůstu výše jejich ceny? Ten přitom činí za posledních dvacet, třicet let drsný desetinásobek. Myslím, že i velmi dobrý ekonom by měl s přesným propočtem problémy, a nakonec by to asi vzdal s obvyklým, že konečnou cenu stejně vytváří ta již příslovečná, neviditelná.
Martin Felix, mluvčí Česmadu Bohemia, musel tedy zřejmě přijít na nějaký převratný objev v ekonomické vědě, soudě alespoň z jeho výroku, že „stav dálnic se od posledního zdražování v roce 2012 rozhodně nezlepšil a není tedy důvod zdražovat“ („Vláda se neshodla na zdražení mýta“, Právo 21. 10.). Nebo, že by počítání spravedlivé výše mýtného bylo o tolik jednodušší než počítání spravedlivé ceny housek?