Dobrou noc, kamione. A nepředjížděj

Jiří Guth

Státní projekt, který měl dostat kamiony z dálnic, zkrachoval. Na případný zákaz jejich vzájemného předjíždění zatím jen čekáme. O zpoplatnění silnic I. a II. třídy nemluvě.

Kamiony se v posledních dnech potýkají nejen s prudkými kopci, ale i s vrstvou sněhu na dálnicích. Podobné scény, jakých jsme svědky, budou provázet každou další kalamitu. A potrvá to tak měsíce, ale spíše celá léta, předpovídá server Aktuálně.cz.

Když chcete pochopit, co se děje v domácí politice, stačí číst Deník Referendum. Podpořte nás!
×

Ministerstvo dopravy chtělo dálnice ucpané v kalamitách od kamionů uvolnit velkorysým projektem, který se ale zatím nezačal uskutečňovat. Kolem českých dálnic mělo vyrůst asi šedesát zvláštních velkoparkovišť, takzvaných truck center, kam se mohly kamiony v případě sněhové kalamity uklidit, aby neucpávaly zasněžené autostrády. Nestojí zatím ani jediné.

„Od roku 2008, kdy projekt vznikl, se mnoho nezměnilo. Stát se nedomluvil s kraji o nákupu pozemků a přivedení infrastruktury. Věřím, že na truck centra v budoucnu dojde, cesta je ve spolupráci se soukromým sektorem," řekl pro Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Podle dopravního experta Jaroslava Neužila byl státní projekt svým způsobem slepá ulička: „No ovšem, truck centra by měla být výhodná a zásadně komerční záležitost. Ta infrastruktura pro přebujelou kamionovou dopravu je nutná a samozřejmě nejen pro případ sněhové kalamity. Musejí tam být podmínky pro vhodný odpočinek řidičů, stravování, výhodné tankování, drobné opravy a mytí vozidel. Nejde jen o to, kam kamiony ‚dnes‘ odstavit, ale je potřeba, jako u všech ekologických zátěží, dlouhodobé hledisko.“

Jediné truck centrum v České republice v poslední době vyrostlo u Rozvadova. To ale vybudovala soukromá firma ve spolupráci s obcí a krajem. Parkovací dům má kapacitu sedmdesát míst, která ale ani teď není zaplněná. „Kamionů je stejně jako obvykle, víc plno máme spíš o víkendu. O tom, jestli se bude stát, rozhodují majitelé firem a dopravci. Řidiči se nemůžou rozhodnout, že nepojedou, když sněží," cituje Aktuálně.cz Jiřího Redu, který rozvadovské truck centrum řídí.

Kamiony v uplynulých dnech zablokovaly dálnice a rychlostní silnice na různých místech v republice. Na otázku, proč je policie za stálého sněžení na už tak těžko sjízdné vozovky pustila, dal ředitel dopravní policie Leoš Tržil serveru Aktuálně.cz rychlou odpověď. Potřebovali bychom mít možnost, kde kamiony odstavit, řekl. Hlavně kolem dálnic a především kolem D1. „Celkový zákaz jízdy kamionů by musel vyhlásit kraj v rámci krizové situace. Tak vážné to ale nebylo. Vždycky se musí posoudit všechny okolnosti," uvedl Tržil.

Bývalý dopravní policista a nyní poslanec Stanislav Huml uznává, že míst je málo, podle něj by se ale policie neměla bát kamiony odstavovat, kde to jen trochu jde.

„Policie by měla být pro takové případy vyškolena,“ potvrzuje pro Deník Referendum Jaroslav Neužil. „Většinou by stačilo na nezbytně nutnou dobu jim určit místo odstávky, např. pro ten účel vyhradit rovný úsek dálnice a na tom úseku současně zakázat předjíždění. Pokud by to nestačilo, navádět je do truck center. Rozšiřovat kapacity dálničních parkovišť je nesmysl, protože tam řidiči nemají odpovídající sociální podmínky pro dlouhodobý odpočinek. Pro kratší bezpečnostní přestávky současná kapacita bohatě stačí, jak si může každý spočítat.“

V Poslanecké sněmovně už leží senátní novela zákona o provozu na dopravních komunikacích, která nákladním autům ve špičce nebo při tvorbě kolon zakazuje předjíždět. „Už to dávno mělo být,“ požaduje Jaroslav Neužil. „Pomocí proměnného značení a mýtné brány jsou k tomu též určeny. Tímto způsobem lze také kamiony v určitém úseku zastavit, aby nevjížděly do úseku dalšího. A také regulovat rychlost, čímž se propustnost dálnice zvýší. Lze také diferencovaně zakázat předjíždění v jednotlivých pruzích. To by dnes mělo ke standardnímu vybavení dálnic patřit, ne stavět je salámovou metodou po kilometrových kouskách, ale komplexně. Ještě lepším systémovým opatřením bude satelitní zpoplatnění silnic I. a II. třídy pro kamiony. Tím by se mohla vyřešit aspoň polovina všech dopravních problémů v republice. Každý odklad zavedení tohoto systému je prostě hanebnost," uzavírá Jaroslav Neužil.

    Diskuse
    PZ
    December 4, 2010 v 12.57
    Problém je v lidech,
    resp. kvalitě řidičů. Jde snad o jediné povolání (pracovnice nejstaršího řemesla opomíjím), kde stačí úspěšně absolvovaná zvláštní, resp. specielní škola, v lepším případě dokončená ZŠ - přitom lze vydělat poměrně slušné peníze v poměru k nutnému vzdělání. To vytváří mínění o těchto zaměstnancích. Druhá věc je, že se nechají neskutečně snadno vydírat zaměstavateli, nemají moc povědomí o svých právech. Možná pak mají zlost na všechny ostatní účastníky silničního provozu....
    SH
    December 5, 2010 v 7.51
    Problém je v řízení
    Za nadvlády KSČ existovala snaha vytvořit „nového“, socialistického člověka. Tehdy jsem tvrdil, že s takovými lidmi, jaké chtěli ideologové té doby stvořit, by komunismus vybudoval i Reagan. Ono je opravdu všechno v lidech. Ale především v těch, kteří odpovídají za správu veřejných věcí. Ti vytváří podmínky, kterým se samozřejmě ostatní přizpůsobí, vždyť adaptabilita je sebezáchovným principem každé formy života.