Bárta domluvil s přepravci vyšší mýtné, chtějí ale slevy
Jiří GuthMinisterstvo dopravy chystá mírné zvýšení mýtného. Dopravci souhlasí, ale požadují množstevní slevy, které by efekt mýtného zcela vyrovnaly. O zakázku na rozšíření placených úseků se hned strhl spor mezi Kapsch a Skytoll.
Ministr dopravy Vít Bárta a prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vladimír Starosta v Praze podepsali dohodu pro zlepšení fungování mýtného systému v České republice. Součástí dohody je nastavení sazeb mýtného pro roky 2011 až 2014 a různá další opatření, která mají poněkud paradoxně snížit dopady tohoto kroku na sektor silniční dopravy.
Jádrem je zvýšení sazeb mýtného o pětadvacet procent od 1. ledna 2011 a o dalších pětadvacet od 1. ledna 2012 s možností zvýšit sazby o inflaci také v letech 2013—2014.
Kdo jezdí ekologicky, bude platit méně
Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP) považuje i tak sazbu mýtného pro nákladní automobily za nedostatečnou. Jednak v porovnání s jinými zeměmi, např. Rakouskem, a také s ohledem na náklady veřejných rozpočtů spojené s výstavbou a údržbou silniční sítě. A již vůbec nepostačuje na to, aby z něho byly financovány nové projekty dopravní infrastruktury pro vyšší efektivnost nákladní dopravy jako takové.
Jedním z nesporných opatření v dohodě je výrazná podpora provozu ekologicky šetrnějších vozidel, a to prostřednictvím nového, levnějšího tarifu pro emisní třídu Euro V a vyšší. Sazby pro tuto kategorii budou pro rok 2011 nastaveny na úroveň nyní platných sazeb pro kategorii Euro III a vyšší, přičemž v letech 2012 až 2014 mohou být zvýšeny pouze o inflaci.
Pro autobusy budou nastaveny relativně výhodnější podmínky, například nebudou podléhat pátečnímu zvyšování sazeb. Důsledkem bude výrazné snížení mýtného pro tento druh hromadné dopravy, což má podpořit její využívání.