Od Nového roku hrozí více kamionů ve městech a obcích
Dušan RadovanovičÚprava mýtného, která bude platit od Nového roku, může mít za následek výrazné zvýšení nákladní dopravy ve městech a obcích. Ekologové hovoří o českém Kocourkově.
Počínaje Novým rokem budou mýtné platit všechna vozidla nad 3,5 tuny. Menší nákladní auta mají navíc platit stejnou sazbu, jako vozidla nad 12 tun. Mýtné se však vztahuje pouze na dálnice a rychlostní silnice.Špatně vylepšený systém mýtného povede podle občanských sdružení ke zvýšení provozu na okresních silnicích, ve městech a obcích. Ekologické organizace proto apelují na vládu, aby urychleně rozšířila mýtné pro nákladní vozidla na všechny silnice.„Vláda teď musí rychle připravit rozšíření mýtného alespoň pro kamiony na celou silniční síť, aby řidiči nemohli placené úseky objíždět přes obce a města. Takhle budou kamiony komplikovat život lidem ve stovkách měst a obcí i motoristům na menších silnicích,” říká Pavel Přibyl z Hnutí Duha.Od Nového roku se seznam zpoplatněných úseků rozšiřuje o nově otevírané dálnice a rychlostní silnice a také o dva úseky silnic I. třídy, kde byly již dříve vybudovány mýtné brány, ale dosud nebyly používány. V pátek odpoledne navíc bude mýtné o polovinu dražší než přes týden. To by mělo omezit nákladní dopravu v době, kdy je na silnicích nejvíc osobních automobilů. Protože se však mýtné vztahuje jen na dálnice, lze se dočkat přesně opačného efektu.„Úpravy, které se zavádějí od ledna 2010, věrně ilustrují český Kocourkov,” kritizuje změny Dominika Švárová z Dopravní federace. „I malé dítě pochopí, že pokud se platby na menší silnice nevztahují, tento krok povede k jejich zahlcení a výraznému snížení bezpečnosti.” Ekologické organizace, které se zabývají vlivy dopravy na životní prostředí, zároveň zdůrazňují, že je třeba nastavit takové sazby mýtného, aby dopravce motivovaly k přechodu na mnohem čistší a bezpečnější železniční dopravu. Alespoň dvě třetiny výnosu z mýtného by podle nich měly směřovat do modernizace a zefektivnění železnice, tak jako je tomu například ve Švýcarsku. „Mýtné je potřeba rozšiřovat a vylepšovat. Pomůže dostat kamiony ze silnic a přimět firmy, aby své zboží posílaly raději vlakem. Ale je potřeba udělat celou reformu pohromadě, protože jednotlivé kroky oddělené od sebe mohou nadělat více škody než užitku,“ dodává k celé problematice Pavel Přibyl.