Mýtné na dálnici se zvýší o čtvrtinu
Dušan RadovanovičOd Nového roku budou kamiony platit na českých dálnicích o 25 procent vyšší mýtné, naopak poplatky na železnici by se měly snižovat. Stát tak chce podpořit železniční dopravu. Podle Miroslava Patrika z Dětí Země je nyní třeba rozšířit mýtné pro kamiony i na silnice prvních tříd.
Od ledna příštího roku se zvýší mýtné o čtvrtinu. Vláda v úterý schválila návrh ministra dopravy Víta Bárty. Cena pro nákladní vlaky za využití kolejí by se naopak měla snížit, ministr tak chce motivovat k většímu využívání železnice při přepravě nákladů.
„Věříme, že i díky tomu dojde k přesunu nákladní přepravy ze silnic na železnici,“ uvedl k problematice Vít Bárta. Zároveň oznámil, že připravuje celý strategický balíček opatření pro železnici.
„Je rozhodně dobře, že se mýtné zvýšilo, teď je potřeba se zaměřit na jeho rozšiřování. Od roku 2012 by se mýto mělo vztahovat i na silnice první třídy, případně některé silnice nižších tříd,“ řekl Deníku Referendum předseda Dětí Země a poradce ministra dopravy Miroslav Patrik.
Kamiony tak od příštího roku budou platit na dálnicích v průměru pět korun za kilometr. Dopravci již předem oznámili, že v důsledku zvýšení mýta zvednou cenu přepravy. Ministerstvo přitom s nimi uzavřelo dohodu, jejíž součástí jsou kompenzace od státu ve výši tří set milionů korun a množstevní slevy na mýto.
„Ve vztahu k Evropské unii je to ošetřeno takovými opatřeními jako je školení řidičů nebo zvýhodnění nákupů určitého typu vozů,“ dodal Bárta. Zvýšení sazeb by se nemělo týkat ekologických nákladních vozů a autobusů. Těm budou zavedeny speciální tarify v září 2011.
Podle ministra Bárty by se příjem z mýtného měl navzdory kompenzacím zvýšit o 1,2 miliardy korun. Celkový výnos mýtného by pak měl dosáhnout 6,6 miliardy. S dalším zvýšením sazeb — pravděpodobně opět o čtvrtinu — počítá od roku 2012. Mýtné je totiž v České republice stále jedno z nejnižších v rámci Evropy. Odborníci tak opakovaně upozorňují, že se z ČR stala tranzitní země.
Podle dopravce Jiřího Dvořáka z firmy Inex Spedition se ale plánované převedení dopravy na železnici nepovede. „Až devadesát procent dopravních toků se uskutečňuje právě pro silnici, takže si nemyslím, že by to donutilo firmy, aby přesunuly své zboží na železnici. Dnes jde o čas, o rychlost zásobování podniků a v tom je mezinárodní přeprava po silnici nepochybně rychlejší,“ uvedl Dvořák.
S tím však Miroslav Patrik nesouhlasí. „Je třeba mít politickou odvahu říct, že silniční doprava sice převažuje, ale je řada dobrých důvodů, proč podporovat železnici, a její podíl na dopravě zvýšit. Je ekologicky i ekonomicky efektivnější přesunout dopravu z části na železnice než stavět nové dálnice,“ zdůraznil pro Deník Referendum Miroslav Patrik.
Podpořit železniční dopravu lze různými způsoby. „Vedle snížení poplatku za železniční dopravní cesty je zde také snaha motivovat velké firmy, aby opět začaly využívat dnes dost zapomenutých železničních vleček,“ dodal Patrik.
Na moravskoslezské silnici I/11 také vláda schválila tzv. plovoucí mýtné. Nákladní auta na ní mají platit různé mýtné v závislosti na době průjezdu. V dopravní špičce bude sazba nejvyšší. Ministr uvedl, že pokud se tento způsob osvědčí, je možné jej v budoucnu použít i na dalších přetížených silnicích.