Neřidiči za volantem
Miroslav HudecNěkteří lidé za volant auta nepatří, stejně jako nepatří za ovládací desku lokomotivy. Teprve zpřísnění vydávání řidičských průkazů sníží počet mrtvých na českých silnicích.
Způsob řešení některých excesů na silnicích připomíná škrabání se levou rukou na pravém uchu přes temeno hlavy („Vybržďování na silnicích …“, Právo 18.12.). Přitom by stačilo uvědomit si, že řidičské schopnosti jsou schopnosti jako každé jiné. Tedy, že někteří z nás je mají a někteří nikoliv. Zjednodušeně řidiči a neřidiči. Hlavní příčina problémů spočívá v tom, že na silnice mohou ti i oni.Nevím, zda je širší veřejnosti známo, že aby strojvůdce mohl na lokomotivu, musí kromě mnohého jiného uspět také ve velmi náročných psychotestech. A ty se pravidelně opakují. Pokud v nich selže, bez slitování musí zase z té mašiny dolů. A platí tahle zásada už někdy od dob československé první republiky. Jen v padesátých létech se od ní načas ustoupilo, psychologie byla v té době buržoazní pavěda. Ale po sérii zdánlivě nevysvětlitelných neštěstí na železnici se k nim dráhy pod tlakem naštvané veřejnosti a znepokojené politické „věrchušky“ velmi rychle vrátily. Dnes je smrtelná nehoda na železnici spíše výjimkou, a když k ní přece dojde, je to nejčastěji na přejezdech a viníkem nebývá mašinfíra.Dokud nebudou stejně přísná pravidla platit i pro řidiče, dokud za volant budou smět i mnozí, kdo nemají potřebné schopnosti a osobnostní předpoklady, dál budeme donekonečna „řešit“ všelijaké ujetosti takyřidičů. Co hůř, dál budou rok co rok na silnicích zbytečně umírat stovky lidí (loni to bylo v ČR 707 lidí) včetně těch nevinných, které s sebou na onen svět vezmou řidičtí neumětelové a pošuci nejrůznějšího druhu.Já vím, ono to všechno má ještě jednu rovinu — ekonomickou. Řidič nebo neřidič, dokud jezdí, přináší celému automobilovému komplexu docela pěkné peníze. Podle zpráv v médiích najede průměrný řidič za rok 20-30 tisíc kilometrů. Při spotřebě 6 litrů na 100 kilometrů a průměrné ceně benzínu 35 korun za litr tedy utratí jen za pohonné hmoty v průměru 42-63 tisíc korun za rok. Připočtěme další náklady, za opravy auta, za údržbu, za povinné pojištění, mýtné či dálniční známku a další a další poplatky. A to ještě nebyla řeč o tom, že i pořízení samotného auta cosi stojí.Divme se pak, že ani ty stovky mrtvol nepřimějí kompetentní orgány k takovému zpřísnění podmínek získání a udržení řidičáku, které by dokázalo smrtelně nebezpečné neřidiče ze silnic vypudit.