Radní Prahy plánují škrtnout rozpočet na cyklistickou dopravu

Vratislav Dostál

V návrhu rozpočtu Prahy na příští rok je v kapitole cyklistická doprava nula. Město zřejmě neplánuje žádné investice do cyklistických stezek, pruhů, stojanů či do údržby infrastruktury.

Po zrušení pozice koordinátora se chystá vedení české metropole zasadit další ránu cyklistické dopravě. V návrhu rozpočtu Prahy na příští rok z minulého týdne je totiž v příslušné kapitole nula.

Podle iniciativy Auto*Mat je to hazard s bezpečností a zdravím Pražanů, kteří jezdí na kolech rok od roku více. Rada bude návrh rozpočtu schvalovat toto úterý. Více než osm set lidí se přes víkend připojilo k protestnímu dopisu primátorovi.

Podle dopravního experta Vratislava Fillera z iniciativy Auto*Mat by Praha měla na infrastrukturu pro kola vyčlenit nejméně jedno procento výdajů na dopravu. V Praze je to z obvyklých osmi miliard městských investic asi jen osmdesát milionů.

„Vychází to ze zkušeností progresivních metropolí Evropy, které mají efektivní dopravu a zdravější životní prostředí než Praha. Množství peněz by mělo odpovídat podílu lidí, kteří jednotlivé druhy dopravy využívají,“ vysvětlil Filler.

Je-li peněz méně, cyklistickou infrastrukturu podle něj není možné rozvíjet a udržovat. „V době, kdy na kole jezdí rok od roku více Pražanů, je to hazard s jejich bezpečností a zdravím,“ dodal Filler.

Podle statistického sčítání navíc v roce 2011 narostl oproti roku 2010 počet cest, které Pražané vykonají na jízdním kole, o neuvěřitelných padesát procent. Přesné údaje za letošní rok zatím nejsou známy. V roce 2011 Praha také historicky poprvé zaznamenala pokles objemu individuální automobilové dopravy, byť o pouhé jedno procento.

„S nulovým rozpočtem nelze naplňovat koncepci rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020, schválenou přede dvěma lety. Rada porušuje i vlastní programové prohlášení,“ připomněl Filler.

Koncepce plánuje vytvoření takových podmínek v ulicích Prahy, aby se v létě mohlo na kole pravidelně dopravovat padesát až osmdesát tisíc lidí. To má výrazně odlehčit silnicím i hromadné dopravě. Nyní podle zjištění iniciativy Auto*Mat jezdí kvůli chybějící infrastruktuře pravidelně jen asi čtvrtina lidí.

Náměstek pražského primátora pro dopravu Josef Nosek se přitom k cyklistické dopravě ještě nedávno veřejně hlásil a sliboval, že potřebné podmínky pro její rozvoj zajistí. Z návrhu rozpočtu Prahy z minulého týdne nicméně vyplývá, že se navrhuje škrtnout celou kapitolu určenou pro jízdní kola.

Protestní dopis pražské veřejnosti, členů Komise Rady hlavního města pro cyklistickou dopravu, serveru Prahounakole.cz a Auto*Matu, adresovaný primátoru Bohuslavu Svobodovi, podepsalo od čtvrtka do neděle 824 lidí. Požadují, aby Praha vyčlenila alespoň jedno procento dopravního rozpočtu na infrastrukturu pro kola a dodržovala vlastní koncepci rozvoje cyklistické dopravy.

Mezi signatáři výzvy figuruje vedle dopravních odborníků a lékařů například kajakář a olympijský vítěz Vavřinec Hradilek, viceprezident Evropské cyklistické federace Daniel Mourek, reprezentant ČSSR v dráhové cyklistice Emil Linka, ředitel Ústavu experimentální botaniky Akademie věd Martin Vágner, hereci Jan Meduna a Petr Vacek, diplomat Jan Kára, manažer Telefónicy Lukáš Kabelka.