Zatočí česká vláda s oligopoly a kartely?
Jiří ParoubekPotravinářská komora zveřejnila přehled průměrných obchodních marží vybraných druhů potravin v šesti českých supermarketech. V podstatě oligopolní uspořádání potravinářského maloobchodu u nás vede k udržování vysokých cen.
V tomto týdnu jsem si v přehledu Potravinářské komory přečetl, jaké jsou průměrné obchodní marže vybraných druhů potravinářského zboží v šesti českých supermarketech. Pro mě už to žádné velké překvapení nebylo, ale pro toho, kdo se problematikou struktury cen potravin dlouhodobě nezabývá, to musí být šok.
Posuďte sami přiměřenost výše obchodních marží (tedy obchodní přirážky maloobchodu k nákupní ceně): u rohlíků 36 %, litrového polotučného mléka 41 %, másla 50 %, loveckého salámu 51 %, eidamu 76 %, tvarohu 100 % a ochucených sýrů dokonce 107 %.
Myslím, že západoevropští manažeři supermarketů by nad těmito maržemi upřímně užasli. Tam konkurence v maloobchodní síti vede ke snižování cen. V podstatě oligopolní uspořádání potravinářského maloobchodu u nás naopak vede k udržování oligopolně vysokých cen potravin. Jen z části k tomu přispívá sazba DPH.