Hekání v kině

Tereza Semotamová

Tereza Semotamová na příkladu filmu Život Adele popisuje, jak se proměnil vztah společnosti k sexu a k pornografii.

Sedím v kině, na plátně se už několik minut souloží a já nevím, co se sebou. Sexuální extáze nás přivádí na hranici života a smrti. Čím více si uvědomujeme, že žijeme, tím blíže smrti se cítíme. Mám se cítit nadržená? Mám se stydět? Mám jim závidět? Mám přemýšlet o konečnosti lidského potácení?

Nezabývej se sebou, jseš v kině, pracuj na svém uměleckém zážitku soustředěným nasáváním artefaktu, domlouvám si. Tak dobře. Vidím dvě ženská těla, co vyměnila pozice. Nyní jsou do sebe zavrtány v poloze, o níž jsem dosud netušila, že je vůbec reálná. Sálem se ozývá hekání a vzájemné pleskání do zadečku a já to nevydržím a skloním hlavu na rameno mého kamaráda, který paralyzovaně zírá na vibrující ženská těla. Přivírám oči a čekám na střih.

Internet bezesporu demokratizuje společnost. A díky internetu se zdemokratizoval i náš přístup k pornu. Porno patří mezi nejvíce googlovaná slova a je nedílnou součástí naší mediální vesnice. Vlastně mi to nevadí a přijde mi to v pořádku. Každý svého štěstí strůjce. Každý své úzkosti odháníme jiným bičíkem.

Kdybych byla kovanější v oboru kulturní antropologie, tak bych dodala, že pornografické obrázky lidstvo vyrývalo už odpradávna na jeskynní stěny nebo je malovalo na džbánky, jejichž střepy se nám dosud zachovaly atd. Wikipedia definuje pornografii jako „neumělecké znázornění lidského těla či sexuálního chování, které nemá jiný účel, než podněcovat sexuální pud“. Proč je ale v poslední době vidět tolik explicitního porna v kině?

Nechci se nyní zabývat uměleckou hodnotou filmu Život Adele, která je nesporná a zobrazení vztahových dilemat v něm jedno z nejautentičtějších, které jsem kdy na filmovém plátně viděla. To, co v normálním seriálu zůstává mezi dr. Mázlem a dr. Mázlovou v růžové zahradě nedaleko gynekologické ordinace pouze naznačeno vášnivým polibkem a maximálně šmátráním po zádech — a střih!, tu sledujeme v real-timu, tedy od začátku akce do konce akce, tak jak tomu bývá v pornu.

×
Diskuse
February 11, 2014 v 12.35
Paní Semotamová,
s těmi fazolemi, kachličkami a lineckými kolečky jste to trefila, je to velmi výstižné.
MK
February 11, 2014 v 16.08
Pane Soukupe
pěkně jste paní Semotamové (mimochodem, pěkné příjmení) pochválil část článku. Já to teď zákeřně zneužiji proti vám.
Kampaně za společné snídaně budou, až za záběr snídání zvednou provozovatelé věk, od kdy je film přístupný. Za povídání si o "nesmrtelnosti brouka" až se o tom budou lidé stydět mluvit. A za výrobu lineckých koleček až bude lidem vadit, že se linecké těsto, cukr a marmeláda prodávají u škol a na hlavních ulicích.
Aby to nevyznělo tak útočně: Lidé pořád vnímají sex jako něco mimořádného, ačkoli to je obyčejná část života. Stejně jako rozhovor, mytí kachliček, nebo příprava lineckého. Samozřejmě, za určitých okolností to je věc zázračná (cokoli s toho), ale ta zázračnost se vytrácí mimo jiné i tím, že se zdůrazňuje a cíleně předává dál.
Pravda, sakralizace je lepší přístup k čemukoli, než tabuizace (to je jednání nadmíru hloupé) nebo komercializace (ale ta zachvátila všechno, k mé nelibosti). Ale přesto vytrhává věci z kontextu, činí je netypickými. Pokud tedy nešíříme filozofii "vše je zázrak", která nutí člověka chovat se k zázraku, inu, obyčejně.
Původně jsem chtěl něco podobného napsat pod váš článek, ale vy jste tomu tady tak pěkně nahrál.