Třetí role podle Univerzity Karlovy
Karel ChloubaPřed volbou rektora UK je důležité připomenout třetí roli univerzit. Lze ji pojmout jako jakýkoli průnik toho, co vzniká na akademiích, do vnějšího světa. Propojení s průmyslem či službami je pak jen jedna z mnoha podob naplňování třetí role.
Když jsem četl rozhovor s kandidátem na rektora prof. Stanislavem Štechem na České Pozici, pozastavil jsem se nad poznámkou redakce k jeho ambici, aby UK byla jednou z univerzit, která vymezí význam třetí role v dnešní době. Česká Pozice poznamenala, že „třetí [role] je těsnější propojení s průmyslem či službami“.
Výklad tohoto pojmu redakcí je symptomatický, symbolizuje jeho chápání ve společnosti, a ukazuje, že potřeba role UK v jeho redefinici je reálná. I toto téma je v nadcházející volbě rektora UK důležité, jaké nové třetí role nám tedy kandidáti nabízí?
Třetí role univerzit lze pojmout jako jakýkoli průnik toho, co vzniká na akademiích, do vnějšího světa. Propojení s průmyslem či službami je pak jen jedna z mnoha podob naplňování třetí role, podoba, jenž se nejsnadněji přepočítá na peníze.
Další mohou být využití výzkumu v neziskovém sektoru, vzdělávání seniorů, veřejné přednášky a debaty, ale neméně podstatnou roli hraje i prostá publicistika akademiků nebo studentský život zaměřený na reflexi společenských problematik. Takové podoby třetí role ovšem nejsou nijak hodnoceny a na společnost doléhá iluze, že vlastně ani nemají žádný vliv, že nejsou k ničemu.
Důležitost tohoto tématu spočívá v neoddělitelnosti vědy a vzdělání od požadované třetí role. Tlačí-li veřejnost na výstup v podobě jasně zpeněžitelných prostředků, je nutné tomu vzdělání i vědu přizpůsobit, okrouhat je na kvalifikaci. Univerzita pak již tak úplně univerzitou není, neplní její role.
Je nás málo
Štech se takovému pojetí třetí role přibližuje již v tomtéž rozhovoru: „Kdyby univerzita zorganizovala kulatý stůl odborníků na aktuální témata, může tím zaujmout a plnit svou hlavní „třetí roli“.“
Třetí roli univerzit staví do kontrastu k úkolům dalších institucí terciálního vzdělávání a říká, že skutečných univerzit je v ČR vlastně hodně málo. Pro tyto univerzity pak chce usilovat o zvláštní legislativu, která by pamatovala právě na svébytnost jejich poslání a náležité potřeby.
Schopnost důsledně reflektovat tuto problematiku v partikulárních oblastech ukazuje Štech, vedle svých vystoupení k reformám VŠ zákona a ke spolupráci s byznysem, také na mírně skeptickém přístupu k ukvapené modernizaci, například projekty typu MOOC.
Není náhodou použitím Newspeaku už samotný výraz "třetí role university"? Implikuje představu jasně spravovatelné („manažovatelné“) instituce s přesně definovatelnou sadou funkcí. A u každé té funkce můžeme měřit efektivitu jejího plnění (nejlépe podle "benčmarků" pravidelně stanovovaných správní radou) a racionálně zvažovat útlum té které funkce, pokud její efektivnost příliš zatěžuje zdroje instituce.
Prof. Štech musí ovšem v předvolební kampani mluvit jazykem, kterému publikum rozumí --a brát zřetel na charakter média, pro které mluví; čtenář České pozice pochopí technicko-manažerský výraz "třetí funkce", slova z novohumanitního humboldtovského slovníku by ho nejspíše vyděsily a zněla by mu staromodně. Jenomže slova z tohoto slovníku umožňují vyjádřit jasně odpovědnost university, včetně požadavku, aby vykonávala intelektuálně fundovanou a náročnou subversivní kritiku; zatímco v tom prvně jmenovaném, manažerské slovníku se řeč o takové odpovědnosti téměř nutně mění v propagaci "volby miss UK".