Změna klimatu zkracuje cestu do Číny, další důsledky se moc neřeší

Petr Jedlička

Zpráva o plavbě první nákladní lodě z Číny tzv. severní cestou zaujala mnohá média. Výroční zpráva NOAA o změnách klimatu nadchla podstatně méně.

Osmačtyřicet dní trvá obvykle obřím nákladním lodím dopravit zboží ze severočínských přístavů na západ Evropy. Děje se tak, pokud využívají tradiční cestu okolo Indie a přes Suezký průplav. Změnou klimatu způsobené tání arktického ledu ovšem otevírá v posledních letech kratší trasu, a to přes Severní ledový oceán. Minulý čtvrtek se po ní vydala mohutná Chung Sing — první čínská obchodní loď, která tzv. severní cestu absolvuje.

„Chung Sing pluje do holandského Rotterdamu, kam má dorazit 11. září. Cesta jí tedy potrvá o patnáct dní méně, než kdyby plula přes Suez,“ píše Trude Pettersenová na severu BarentsObserver.com.

O otevírání severní cesty vlivem klimatických změn se mluví už poměrně dlouho. Dle prognóz Jihokorejského námořního institutu z minulých let by mělo například využívání trasy růst každý rok o 6,5 procenta a v roce 2030 odvést až čtvrtinu dopravy mezi Evropou a Asií.

Podle zjištění agentury Reuters se ale počet lodí plujících přes sever v poslední době zvyšuje skokově. V roce 2010 požádalo o příslušná povolení ruské úřady pouze šest lodí; v roce 2012 pak 46. Letos tak učinilo již 372 lodí, a to uplynulo z roku jen sedm měsíců.

×