Mediální poklička na české kotlině
Kateřina KňapováLidé chtějí často slyšet to, co je jim důvěrně známé, případně konvenuje s jejich představou o světě, která je ovšem formulovaná také prostřednictvím médií.
Top tématem českých médií v posledních dnech byly zcela pochopitelně povodně. Je to důležité téma a jak konstatoval jeden můj kamarád na facebooku — lidi o tom chtějí a potřebují slyšet, ať už informace o tom, kde a jak voda stoupá, tak ujištění, že vláda a další představitelé státu udělají všechno proto, aby postiženému obyvatelstvu a sídlům pomohli. Je ale otázka, jestli by se mediální obsahy měly vždy řídit jen podle kritéria — „lidi o tom chtějí slyšet“.
Co je podstatné a co chtějí lidi slyšet
Nechci v žádném případě paušalizovat na všechny noviny a plošně kritizovat všechny novináře, nicméně něco s nimi zřejmě nebude tak úplně v pořádku, když čím dál víc lidí hledá informace v zahraničních, především anglicky psaných médiích (jako v případě protestů v Turecku nebo u antineoliberálních a antikapitalistických protestů obecně); případně se pozastavuje nad tím, jak neprofesionálně se někteří novináři staví k choulostivým tématům, jako je například vztah majority k Romům. Nebo jak se raději vyhýbají většímu informování o tak závažných věcech jako ekonomická recese, případně disentní stanoviska Ústavních soudců ve věcech církevních restitucí.
Proto se musíme jednou týdně podivovat nad Bleskem ........postěžoval bych si.