Reklama a sebeúcta

Matouš Hruška

Na českém internetu se objevuje nový fenomén — (záměrně) trapná reklama. Jakožto další způsob manipulace může přispět k znevěrohodnění internetového prostoru jako takového.

Každá část společnosti má svá kulturní média. Starší generace dává přednost televiznímu vysílání a my mladší máme raději internet. Svět moderních médií má své neodolatelné kouzlo. S příchodem Blogů, Faccebooku, Youtube a dalších si kolem sebe vytváříme vlastní kulturu, která je mnohem pohotovější a bezprostředně na nás reaguje. Přináší, co nás baví.

Ovšem to co nás baví, není vždy to, co se nám líbí. Velice dobrý příklad můžeme najít v nejlehčí popové zábavě. Možná si ještě vzpomenete na popovou kapelu Luštěla. Před pár lety tyhle tři mladé slečny, jejichž texty byly tak pekelné, že se vám uši pokoušely nenápadně odplazit pryč z hlavy, prorazily se svým hitem Patnáctiny. Luštěla byla rozhodně v českém internetovém prostředí populární. Ne ale proto, že by jejich hudba byla velmi dobrá, ale proto, že byla tak špatná, až to člověka zaráželo. Popularita v novém světě ale funguje jinak. Je jedno, zda je něco trapné či skvělé, jediné co rozhoduje je počet zhlédnutí a případně lajků.

×
Diskuse
March 29, 2013 v 15.08
Neděje se něco podobného i v politice? Dlouhou dobu fungoval takový mechanismus, že se odhalovaly různé politické skandály, aby se politici zastyděli a odstoupili z funkcí. A oni to udělali. Jenže teď už to nefunguje. Politici se nestydí, neodstupují z funkcí, naopak, nechávají se volit znovu. A mnozí voliči je zase volí. Některým politikům skandály nebo trapnost částečně přispívají i k určité popularitě (viz Berlusconi).
Získat moc je v politice na prvním místě, stejně jako v ekonomice je na prvním místě zisk. Vše ostatní je vedlejší.


MS
April 4, 2013 v 11.04
Myslím si, že v oblasti reklamy dost záleží na úrovni společnosti, její vzdělanosti a taky zkušenosti s reklamou (schopnost ji rozpoznat). V některé společnosti zabere reklama, která by v jiné zemi původce reklamy znemožnila.
Platí to i o politické reklamě. Myslím, že jsme v tomhle směru blízko třeba Itálii. Popularita Berlusconiho v určitých vrstvách je tam dána možnostmi sebeprezentace, kterou má díky svým mediálním společnostem. A ta zpětně ovlivňuje a posouvá úroveň společnosti.
U nás se tomu blížíme - hlavní sdělovací prostředky jsou pod silnými zájmovými vlivy, to se dá těžko přehlédnout. Některým politikům vyhovuje posunout předvolební kampaň do reklamní polohy, černých peněz mají dost a reklama dá zapomenout na jejich nevalným výsledkům během volebního období. Reklamou se dát vytvářet i fiktivní realita - např. obraz ministra jako dobrého hospodáře, přestože deficit se reálně zvětšuje... Je to zase o úrovni příjemců takové reklamy - snad se nezvyšuje jen otrlost, ale i schopnost jít hlouběji a tolik reklamě nepodléhat.
April 4, 2013 v 20.27
Opakem reklamy je zase reklama
Pane Matouši Hruško, myslím, že jste udeřil hřebíček na hlavičku. Ona i záporná reklama je vlastně reklama. Základní funkce reklamy je totiž informovat a zviditelnit.
Vzpomínám na jednoho mediálně známého člověka, jehož heslem bylo: ať o mně píší cokoliv, hlavně že o mně píší!

Jediný způsob, jak nedělat reklamu, je té věci si nevšímat.
April 5, 2013 v 5.09
I záporná reklama je reklama - to je hezky vyjádřeno. Proto například zas tak moc nevadilo, že režisér Vondráček natočil ten svůj film (o němž se tu nedávno vášnivě diskutovalo) úplně po svém a pro účinkující nepříliš lichotivě...
Možná by ani Alternativě zdola nemuselo vadit, že je letos na seznamu hnutí, podezřelých z extrémismu. I když takové seznamy asi nikdo nečte...
April 5, 2013 v 12.32
Paní Hájková
Kéž by to Alternativě zdola nemuselo vadit. Ale tohle nálepkování je strašně nebezpečné. Ilona Švihlíková je úžasný člověk a je málo docentů ba i profesorů ekonomie, kteří dosahují její odborné úrovně. Tohle si nezaslouží. Přála bych si umět ji nějak víc podpořit.

April 5, 2013 v 16.23
Loni tutéž nálepku dostal ProAlt a myslím, že to všichni členové v pohodě přežili. Ilona Švihlíková je na takové nálepkování už jistě zvyklá.