ČEZ jako chytrá horákyně

Jiří Šteg

Poslední problémy ČEZu v Bulharsku znovu potvrzují, že se jedná o špatně řízenou firmu, jejíž strategie je chybně nastavena a jejíž budoucnost je postavena na mimořádně silném, nikoliv ekonomicky zdůvodněném postavení na domácím trhu.

Poslední události kolem ČEZu jsou logickým vyústěním dlouhodobého vývoje v této společnosti. Ministerstvo financí, mistrně řízené nejlepším ministrem financí Kalouskem, zastupuje zájmy hlavního akcionáře v ČEZu vskutku originálním způsobem. Ve zvláštní směsici výmluv, zastírání skutečností a otevřených lží se tváří, že ČEZ je obchodní společností, jejímž hlavním cílem je zvyšování hodnoty akcií.

Toto zvyšování hodnoty se děje především díky spletité džungli všemožných institucí, pravidel a postupů, které skutečně připomínají chytrou horákyni. Tak je ČEZ ani nahý — tedy soukromou společností, ani oblečený — tedy společností státní. Tam, kde se to hodí, musí dbát zájmů akcionářů, především těch soukromých, aby se nevystavoval kritice nebo nedej bože arbitráži. Nemůže tedy snižovat ceny elektřiny, ač jeho hrubý zisk se přes všechny přehmaty a nehospodárnost pohybuje na konsolidované úrovni přes dvacet procent obratu, tedy procento, které je v mnoha zemích pokládáno za lichvářské.

×