Můžeme si za to sami, tady v Praze

Patrik Eichler

Nechali jsme si vnutit volební podvod. Posloucháme městskou vládou, kterou jsme ve volbách odmítli. Pořídili jsme si Bémovu kartu. A od soboty i tramvajemi pojedeme tam, kam nechceme. Jako už kolikrát předtím.

Před dvěma lety se ODS rozhodla rozdělit Prahu do sedmi volebních obvodů. Všichni jsme věděli, že chtěla poškodit zelené a evropské demokraty. Žádné velké demonstrace ale nenásledovaly. Dvě stě tisíc lidí sice pro koalici SZ a SNK-ED hlasovalo, demonstrovat ale nepřišli. Přišlo jen několik soudních žalob, které postupně zamítl Nejvyšší správní soud nebo Ústavní soud. Že prý nevadí, když strana sice dostane 5 procent hlasů, ale nezíská žádný mandát.

Demonstrace přišla, když se ustavovala nová koalice. Spojení ODS a ČSSD jsme tu právem pokládali za druhý podvod na občanech a voličích během jedněch voleb. Protesty v listopadu 2010 dokázaly přerušit jednání nového zastupitelstva. Několik stovek protestujících tehdy osobní přítomností podpořil i exprezident Václav Havel. Protesty ale vymizely stejně jako jejich tehdejší účastníci.

Vymizeli kamsi i ti, kteří před pražským magistrátem už během podzimu 2010 protestovali proti nejrozšířenějšímu symbolu pražské korupce — opencard Pavla Béma. Karta, kterou podle zprávy pražské radnice vlastní na jeden milion lidí, přišla město na 1,2 miliardy korun. A podle zpráv, které jistě můžeme vykládat různě, byla předražena asi jen o jeden číselný řád. Počet lidí, kteří si kartu pořídili, protože je k tomu soukromníky ovládaný pražský magistrát donutil, dokazuje, že žádný hromadný odpor proti rozkrádání hlavního města se zde nekoná.

To, co dnes média objevují jako senzaci a skandál, přitom bylo jasné přinejmenším už před posledními volbami do pražského zastupitelstva: Že projekt opencard byl nefunkční ze své definice. Že pražský dopravní podnik neprodával a stále neprodává vůbec žádné jízdenky. Všechny totiž prodávají soukromé firmy soukromým firmám soukromých firem. Že se radní za ODS a dnešní starosta Prahy 10 Milan Richter snažil v březnu 2010 prodat osobní data cestujících pražského dopravního podniku soukromé firmě. Dnešní zprávy, že ODS zvažuje, že prodá dopravnímu podniku jeho autobusovou divizi, jsou jen dalšími stranami téhož příběhu.

Blíží se změny v pražské dopravě. Od soboty máme nastoupit cestu, díky které meziročně prý možná uspoříme čtyři sta milionů korun. A je to dobrý čas znovu protestovat:

Protože naše pražská radnice lže, když říká, že změny probíhají po letech diskusí. S občany se tu alespoň tak deset let nebavil nikdo. A pokud můžeme věřit vyjádřením městských částí, tak s nimi také ne.

Protože naše pražská radnice poškozuje předměstí a tedy zvláště chudší obyvatele Prahy. Jak se bezelstně píše na propagačních plakátech: Ano, je pravda, že jsme na okraji města některé spoje omezili a zrušili. Ale v centru zase budete jezdit častěji — pokud tam dojedete.

Protože naše pražská radnice vedená ODS chce, abychom dopláceli na politiku téže ODS z předchozího volebního období. Táž ODS, která pod vedením Pavla Béma vyhodila z okna miliardu korun za opencard, dnes bez ostychu tvrdí, že změny v MHD dělá, aby ušetřila čtyři sta milionů. A jedním dechem dodává, že autobusy dopravního podniku stejně časem prodá — nějakému soukromníkovi.

Kde jsou celostátní odbory, se neptám. Máme tu v Praze takový zvyk: Když odboráři protestují proti odborně nekompetentní a sociálně bezohledné politice vlády, necháváme zdejší novináře psát, že venkované přijeli za nákupy. Místo toho, abychom odborářům pomáhali, vysmíváme se jim.

Mám ale otázku: kde jsou odbory pražské a kde jsou odbory dopravního podniku? Usilovali jste o změny v pražské dopravě tak, jak nás brzy čekají? Považujete je za rozumné? Nebo spíš souhlasíte, že je to zločin podobný opencard? Proč se nechystáte protestovat, když zrovna nyní by vás velká část obyvatel města podpořila? A proč nevydáte alespoň nějaké jasné veřejné prohlášení!?

    Diskuse
    AZ
    August 27, 2012 v 8.45
    Dopravní podnik
    Patriku, výborně. Už mě taky napadlo, jak to, že zaměstnanci DP Hlavního města Prahy neprostestují proti vedení podniku, v němž jsou zaměstnáni. Vždyť to vedení dehonestuje jejich práci!
    Ale máte pravdu i v tom, že Praha, místo aby byla ideově nejradikálnější, protože má největší intelektuální kapacitu, je naopak nejreakčnější, protože si její inteligence vypěstovala v sobě jakési individualistické elitářství. Dovedu si představit poctivého inženýra z DP, který proti své vůli vytvoří tyhle jízdní řády, jak potom někde na předměstí nerad nasedá do svého auta, kupuje drahý benzín a odevzdaně jede do města. Nesouhlasí, ale protestovat nebude.
    PM
    August 27, 2012 v 11.34
    Jaké je to jakési pražské individualistické elitářství?
    Smutně směšné. V literární podobě se nám již po staletí nabízí v tristním obrazu výkvětu maloměšťácké morálky.
    S nabídkou psychopatologické podoby bych nesouhlasil. Vyvolalo by to jen reakční maloměšťácké reakce.

    JS
    August 27, 2012 v 14.23
    odpověď na otázku
    "Mám ale otázku: kde jsou odbory pražské a kde jsou odbory dopravního podniku?"

    V Praze se máme dobře, žádné odbory nepotřebujeme. A těm z DP jsme se vysmáli po stávce v červnu 2011.
    August 30, 2012 v 12.27
    Že by podivný "morbus pragensis"? Jak jinak lze tento fenomén vysvětlit? Pouhou velikostí a centralitou "Hlavního města Prahy" jen těžko, srovnatelná a mnohem větší centra typu Vídně či Berlína podobnými komplexy netrpí. Snad dědictvím metropole uprostřed horami izolovaných Čech a stále trvajícím historickým reziduem husitství či Bílé hory?