Bémova karta, březnový sjezd
Patrik EichlerKomunální politika stejně jako politika ekonomická nebo sociální není záležitostí expertů. I to by měli během hlasování zvažovat delegáti březnového sjezdu ČSSD.
Pražský dopravní podnik neprodává jízdenky. Připomněl jsem si to minulý týden, když jsem se snažil koupit čtvrtletní jízdenku na pražskou MHD. Jízdenky pražskému dopravnímu podniku prodává soukromá firma. Tato soukromá firma pak prodává převážně jízdenky, za jejichž provoz hlavní město platí jiné soukromé firmě. Nejenže tak, pokud se nemýlím, neexistuje způsob, jak za předplatní jízdenku zaplatit dopravnímu podniku. Pravděpodobně ani neexistuje nic jako předplatní jízdenka, co by s dopravním podnikem přímo souviselo.
Karta pražské ODS a Pavla Béma alias Opencard, o kterou v příběhu jde, je totiž projektem pražského magistrátu. Dopravní podnik hlavního města byl k němu přizván, aby si kartu vůbec někdo pořídil. Několik set tisíc obyvatel hlavního města pak bylo přinuceno o kartu zcela dobrovolně požádat, až když byly zrušeny de facto všechny běžné typy předplatních jízdenek. Je totiž rozdíl, pořídit si Opencard na čtvrt roku za 1480 Kč anebo při dvou jízdách denně zaplatit za stejné období 4680 Kč.
Vy byste do toho šel? Já hned, ale ku svému údivu jsem neslyšel o jediné síle, která by se tím byť jen zabývala. A kdo už kartu má, většinou (aktem zažádání) rezignuje. K takové akci zbývají téměř jen studenti plus pár aktivistů, lid pražský to prostě spolkl. Jinak jakoukoli iniciativu tohoto směru podporuju.