Dobešovo nevýhodné ministerstvo

Jan Májíček

Spořádaný motorista je hodný sluchu politika. Nezaměstnaná „socka“ může být ráda, že jí vůbec někdo něco dá - stejně si za svou bídu může sama.

Pokud do pátku nebude registr vozidel fungovat, má ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM) rezignovat. Příběh o reformě systému se znovu opakuje. Prvním reformátorem byl ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek (TOP09), který nechal zavést nový počítačový systém pro úřady práce. Po jeho spuštění musely tyto úřady nechat své zaměstnance pracovat v prodloužených směnách a o víkendech, aby se v něm zvládli zaškolit. Výsledkem práce s daty v novém režimu byla nejen extrémní zátěž pracovníků úřadů práce, ale hlavně špatně fungující systém, který „zamrzal“ a některým lidem dávky nepřiznal, anebo je přiznal jinak (např. v jiném časovém rozmezí). Stejně jako dnes při registracích a přeregistracích vozidel, i tenkrát byly chodby úřadů plné lidí, kteří byli změnou i chybami postiženi. V paralelách bychom mohli pokračovat.

Problémy s registrem vozidel jsou vážné, nicméně ve srovnání s výpadkem systému, na němž záleží převážná část vyplácení sociálních dávek, se jedná o problém jiného rozměru i dopadu. Všichni bychom se rádi vyhnuli zpackané dovolené či pracovním komplikacím a jiným podobným nepříjemnostem. Jenže i když nás potkají, je to pořád lepší, než nedostat peníze, na kterých jsme existenčně závislí.

Na nefunkčnost nového systému zaváděného na úřadech práce si stěžovali jak zaměstnanci těchto úřadů, tak některé neziskovky, pomáhající sociálně slabým a vyloučeným. Výsledek? Nic. Ministr se dušoval, že systém se zaběhá a bude fungovat. Až za mnoho měsíců se podařilo některé největší chyby odstranit. Hip hip hurá!

Pavla Dobeše tedy čeká v pátek nejspíše rezignace, podle některých odborníků je totiž v systému registru vozidel až milion chyb. Na rozdíl od ministra Drábka řeší totiž ministr Dobeš závažnější problém: jeho úřad poškodil i bohaté! Někteří se už už těšili, že si koupí svou oblíbenou číselnou kombinaci, a když už jim vláda dala možnost něco takového si dopřát, najednou si musí počkat. Ne až jim přijde SMS o vyřízení jejich požadavku, ani pět minut, ani hodinu. Čekají jako všichni ostatní hodiny a někdy i dny. Stížnosti se jen hrnou a premiér Nečas se na základě této „silné reakce veřejnosti“ rozhodl dát ministrovi ultimátum.

Narozdíl od protestů a někdy fatálního ohrožení nezaměstnaných a sociálně slabých zde zaznívá hlas bohatých a vlivných. Ti nejsou zvyklí čekat, o něco žádat a nedostat to (hned). Ví komu zavolat a kde si stěžovat či pohrozit. A na rozdíl od nezaměstnaných mohou jejich hrozby Nečasovi opravdu dělat vrásky na tváři. Však kolik voličů jeho strany mu asi napsalo, aby toho Dobeše vyhodil, jinak už jeho stranu volit nebudou? Spořádaný motorista, který chce jen naplnit literu zákona, je hodný sluchu politika. Nějaká nezaměstnaná „socka“ může být ráda, že jí vůbec někdo něco dá, protože si za svou bídu stejně může sama, jak vysvětluje ideologie dnešní doby. To je také důvod, proč ministr Dobeš odejde a ministr Drábek zůstane.

    Diskuse
    July 25, 2012 v 19.21
    „Něco nám skáče po stromě, Karle, ale je to tak malý, že nejde poznat, jestli to je veverka, nebo platforma.“ – Michael Marčák (+ 12.7.2012)
    Další kapitola z dějin strany „přímé demokracie“ známé též jako „Věci veřejné“:

    "Myslím si, že by měl pan Dobeš odstoupit," uvedla na dotaz Lidových novin Karolína Peake. A dodala, že už má představu o tom, kdo by měl Dobeše na jeho místě nahradit. Chce se o tom však nejdříve poradit se svými kolegy v LIDEM.

    (To Drábek takové "loyální" stranické kolegy očividně nemá.)