Dobeše nám seslalo samo nebe

Ivo Bystřičan

Josef Dobeš bývá nespravedlivě obviňován z toho, že chce vysoké školství zničit. Naopak: snaží se je rafinovaně zachránit důmyslnou diskreditací vládních záměrů. Bez jeho šikovnosti by se takto zmobilizovat akademické obce nikdy nepodařilo.

Někteří studenti by chtěli házet „Dobeše do koše.“ Byla by to chyba. Za Dobeše je třeba nastotisíckát děkovat. Boží prozřetelnosti, osudu, jeho dobrým rodičům, vězeňskému systému, Věcem veřejným, ABL. Komukoli, kdo mu pomohl do křesla ministra školství.

Kdo totiž vysokoškolským studentům, akademické půdě, akademickým svobodám a vysokoškolským kantorům prospěl nejvíce, je právě Josef Dobeš. Protože je liška podšitá, a bez toho se člověk ve vězení neobejde, i kdyby tam byl psychologem, rozhodl se vládní plán k zavedení školného, správních rad na univerzitách, dočasných docentských a profesorských titulů vzešlých z výběrových řízení, a dalších podnikatelských vymožeností, s tváří profesionálního hráče pokeru zhatit.

Na reformu, jak se říká záměru podojit univerzitní školství, studenty a jejich rodiče, bylo našlápnuto pěkně dlouho, když Dobeš ještě káral ty nemožné nepraktické vysokoškoláky jako personalista ABL. Spolupracovaly na tom i do té doby renomované osobnosti typu ekonoma Daniela Münicha či sociologa Petra Matějů.

×
Diskuse
Útok byznysu na oblast vzdělávání skutečně nezahájil až ministr J. Dobeš, vrátit bychom se museli patrně do doby, kdy ministerstvo řídil Ivan Pilip. Téměř nikdo (ani představitelé vážených univerzit) tehdy nepochopil, což mě jako středoškolského učitele velice mrzí, že první na řadě se ocitly střední školy, které jsou vinou nové maturity po dlouhých letech konečně nuceny učit především to, co si byznysem dirigovaná vláda přeje. Středoškoláci, kteří se mohou jen těžko účinně bránit, zůstali osamoceni, bez pomoci. Po tomto vládním "úspěchu" se pozornost logicky obrátila na vysoké školy. Je dobře, že se tlaku vzepřely, jen by příště měla být reakce intelektuální elity přece jen o něco rychlejší a předvídavější. A rektor UK by snad měl být schopen vysvětlit moderátorovi ČT 24, že stát má sice právo kontrolovat, jak škola nakládá s veřejnými prostředky, že však nesmí ovlivňovat či jakýmkoli způsobem omezovat, (v podstatě cenzurovat) obsah poskytovaného vzdělání.