Alejím opět hrozí masivní kácení, ministerstva ustupují silničářské lobby

Vratislav Dostál

Ministetsvo dopravy plánuje za blahosklonné nečinnosti ministerstva životního prostředí novelu zákona, která má znovu usnadnit přístup k povolením kácet stromy u silnic. Ochránci přírody se tomu snaží zamezit.

Ministerstvo dopravy plánuje novelu zákona, jež má změnit režim povolování kácet stromy u silnic. Silničáři si musí od roku 2009 na kácení každého kmenu vyřídit zvláštní povolení. To byl výsledek tlaku ochránců přírody, kteří se snažili zastavit masové kácení alejí. Před rokem 2010 mizelo podél silnic tisíce stromů ročně. A právě tuto praxi by novela zákona zřejmě obnovila.

„Navrhujeme zavést režim, kdy správce záměr jenom ohlásí a pokud do patnácti dnů nejsou žádné námitky, tak přistoupí ke kácení," uvedl pro ČT24 ředitel legislativního odboru ministerstva dopravy Martin Vavřina. Nový režim by pak měl platit nikoliv pro celé aleje, nýbrž jen pro jednotlivé stromy s tím, že by ochránci přírody měli mít pouze patnáct dní na to, aby kácení zabránili.

Zatímco silničáři si na současnou úpravu zákona stěžují, neboť podle nich vyřízení povolení k pořezání stromu, který ohrožuje bezpečnost provozu, trvá měsíce, podle ekologů není třeba nic měnit. Podle Jakuba Esterky z Arniky je navíc navrhovaná patnáctidenní lhůta krátká. „Obecní úřady se nedostanou ani k tomu, aby se podívaly do terénu, o jaké stromy se vlastně jedná," uvedl pro Deník Referendum Esterka s tím, že pokud bude novela skutečně přijata, nebude v praxi realizovatelná.

Podle něj tak dojde k návratu před rok 2010, kdy radnice oznámení často neřešily a aleje padaly k zemi. „Návrh z dílny ministerstva dopravy se pokouší bez odůvodnění vrátit režim povolování kácet dřeviny u silnic před rok 2010, kdy ročně mizely od silnic tisíce stromů,“ dodal Esterka pro Deník Referendum. Podle jeho názoru jde resort dopravy na ruku silničářské lobby.

S Esterkou souhlasí i poslanci výboru pro životní prostředí za TOP09, ČSSD a KSČM, kteří novelu zákona o ochraně přírody a krajiny odmítli s tím, že by znamenala snazší kácení stromů u silnic.

„Ministerstvo dopravy nedokázalo před poslanci výboru obhájit důvod pro další významné oslabení ochrany stromů u silnic," myslí si Esterka s tím, že považuje současně za pozoruhodné, že na zjevný rozpor návrhu se zájmy ochrany přírody dosud nedokázalo adekvátně reagovat ministerstvo životního prostředí.

„Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa sice několikrát veřejně deklaroval zájem chránit aleje u silnic před plošným kácením, před projednáním daného bodu však odešel,“ dodal Esterka v rozhovoru pro Deník Referendum s tím, že argumentace ministerstva životního prostředí, kterak se údajně novela nedotkne stromořadí u silnic, je podle něj lichá.

„Když se rozhodnou vykácet jeden strom a zapřou, že je to stromořadí, tak by orgány ochrany přírody měly být dostatečně zorientovány," uvedl náměstek ministerstva životního prostředí Tomáš Tesař pro ČT. Na rozdíl od ekologů si navíc myslí, že patnáct dní by mělo být pro ochránce přírody dostatečně dlouho, aby situaci ověřili.

Esterka ale upozorňuje, že neexistuje ani jasná definice stromořadí, ani evidence alejí, která by umožnila jejich systematickou ochranu. „Návrh současně vylučuje účast veřejnosti stejně jako ukládání náhradní výsadby za vykácené stromy. A navíc přichází v době, kdy již více jak dva roky ministerstvo životního prostředí váhá s přísnější vyhláškou upravující kácení dřevin. Od roku 2003 do konce roku 2010 přitom zmizelo od českých silnic více než sto tisíc stromů,“ uvedl Esterka.

Nikdo z předkladatelů novely navíc podle něj neodpověděl na dotazy poslanců, proč měnit zákon v situaci, kdy režim pro povolování kácení stromů u silnic funguje. „Nejsou namístě obavy o to, že pokud bude kácení stromů u silnic dále podléhat povolování, bude ohrožena bezpečnost. Odstraňování stromů v havarijním stavu probíhá v nezávislém režimu. Navíc i studie ze zahraničí oponují názoru, že stromy u silnic jsou důvodem dopravních nehod," dodal Jakub Esterka z Arniky.

Další informace:

ČT24.cz Ministerstvo dopravy chce silničářům usnadnit kácení stromů

    advertisment
    Diskuse
    BV
    January 16, 2012 v 21.50
    Přírodu nepotřebujeme
    Takový dojem aspoň vzniká,když sledujeme všechno,co se kolem přírody děje.V Myslivosti se píše stále o škodách ,páchaných zvěří,ačkoliv za to mohou především lidé (nechrání svá pole,pěstují plodiny tak,že zvěř lákají a pod.),řidiči si stěžují na srážky se zvěří,ačkoliv jezdí jako blázni a myslí si,že je to jejich právo,kolem dálnic nejsou ploty-a nejnovější výkřik je zase kácení stromů podle silnic.Jestli se někdo o strom zabije,je to obvykle jeho vlastní vina-především nesprávný způsob jízdy.A silnice bez lemování stromy se přitom stává nepřehlednou,protože v noci,v mlze,v dešti,sněžení ji prostě nenajdete a skončíte stejně někde za příkopem.Vyhovět tak bláznům na motorkách a v silných vozech
    je jen projev slabosti a bezmocnosti této společnosti,která se raději podřídí každému nesmyslu,než aby hledala skutečnou příčinu.