Kůrovec mozkový
Jiří PeheCelý západní svět je nakažen parazitem iracionality, extrémní polarizace a vzájemné nedůvěry. Pouhých dvacet let po údajném „konci historie“ v podobě definitivního vítězství jednoho společensko-ekonomického systému stojíme v bodu zásadního zlomu.
Viděno z perspektivy českého léta 2011 by se mohlo zdát, že hlavním světovým problémem je kalamita způsobená lýkožroutem v částech Šumavy. Ve skutečnosti je hlavním problémem celosvětová kalamita v lidském myšlení, která přerůstá do nové globální krize.
Jakási pandemie civilizačního „kůrovce“ útočí na pomyslný neokortex celých národů a zatemňuje racionální uvažování. Zejména v západní civilizaci prudce narůstají úzkost a nejistota.
Lidský rozum se sice v polovině 19. století pyšně osvobodil od Boha, ale už začátkem 20. století se objevily příznaky jeho vážného onemocnění. Náboženství nezastavitelného Pokroku skrze lidský rozum zplodilo jako první velký symbol nové éry nepotopitelný Titanic, který se docela symbolicky vzápětí potopil.
Nákaza ovšem neskončila na dně oceánu a propukla naplno v podobě 1. světové války. Lidstvo se ovšem nikterak nepoučilo. Celé století se neslo ve znamení snah nastolit „dokonalá“ společenská uspořádání. Hodně se přitom „kácelo“, mozkového kůrovce jsme se ale stejně nezbavili.
Po roce 1989 pro změnu převládlo mínění, že nejlepší je nechat toho co možná nejvíc v neviditelných rukou Trhu. I ten ovšem v roce 2008 narazil plnou parou do ledovce, který před tím téměř nikdo neviděl. Titanic industriální civilizace, poháněný neregulovaným globálním kapitalismem, se od té doby povážlivě naklání.
Je přitom příznačné, že v civilizaci založené údajně na vládě Rozumu nikdo ani přesně neví, jestli se včas podařilo uzavřít kritické množství vodotěsných komor, a zda se z těch zaplavených kdy podaří vyčerpat vodu, takže je možné, že ve skutečnosti už jdeme, stejně jako Titanic, ke dnu.
Blokádníky pak už vůbec nelze přiřadit k nějakým vzývačům Změny a generálním kritikům kapitalismu či dokonce demokracie. Z mé zkušenosti mezi nimi převažují lidé na způsob "havlovské inteligence", čtenáři Respektu, morální kritikové korupce. Chápu, že ve Vašem textu jde o symbolické vymezení dvou táborů, nikoliv o detaily, ale tohle není úplně detail: blokáda, jakkoliv je krajním činem, dialog ve skutečnosti nastoluje - jen díky ní se nějaký dialog o Šumavě v médiích vede; a jejím konečným cílem je skutečný dialog "uvnitř" Šumavy, mezi všemi zúčastněnými stranami. Jeho samozřejmou podmínkou je ukončení nebo přerušení kácení, od počátku nelegálního.
Je to myslím jeden z postupů neoliberální moci - navozovat takovou skutečnost, v níž dialog a demokratické hledání konsensu nejsou (běžnými prostředky) možné. Reformy jsou "nutné", jinak zbankrotujeme, rozhodují o nich ratingové agentury, nikoliv občané. Kácení je "nutné", rozhoduje o něm kůrovec, nikoliv člověk. Blokáda (a možná i lidé na španělských náměstích - tamější situaci ovšem znám velmi povrchně) jsou pokusem vrátit do hry prvek demokratické vůle, politického rozhodování, svobodného jednání.
Při tomto pokusu, a v tom s Vámi souhlasím, by se slabší strana sporu neměla nechat uhranout od té silnější a neměla by přejímat její nedemokratické postupy. Nemám pocit, že by k tomu v případě blokování kácení na Šumavě docházelo.
A zvláštní specialitou neoliberální moci je pak předstírání dialogu a tunelování demokracie při zachování jejích formálních struktur – sem patří např. ministr Heger předstírající dialog s demonstranty v době, kdy Sněmovna schvaluje silově a bez diskuse zásadní změny ve zdravotnictví, proti nimž se demonstruje. Je také úkolem blokádníků na Šumavě a obecně pak všech protestujících proti zvůli moci, dohlédnout na to, aby dialog byl skutečným dialogem, nenechat se oklamat. Ale ani přitom nesmějí sklouznout k postupům nedemokratickým, samozřejmě.
Přesto si dovoluji navrhnout drobné vylepšení jeho šestnáctého odstavce:
"Neviditelné" ruce Trhu nebudou schopné vymačkat ze zprivatizovaných politických reprezentací "záchranné" balíčky (vycházím z toho, že ruce, i ty neviditelné, spíš něco vymačkávají než vysávají).
Také bych mohl podotknout, že se neučí o neviditelných rukách, ale o Neviditelné ruce - ta Ruka je jen jedna, Trh není mnohoruký, nýbrž jen a jedině Jednoruký, podobně jako byl Kyklop jednooký - to bychom ovšem zabrousili příliš daleko do mytologie a teologie a předbíhali bychom...
Ale teď už vážně.
Bylo možné označit osoby odpovědné za potopení nepotopitelného Titaniku?
Potopil by se nepotopitelný Titanik i bez nich či by se nepotopitelný Titanik bez nich nepotopil?
Došlo by ke katastrofě, kdyby byl na místě nešťastného kapitána někdo jiný a kdyby na něj jisté osoby, které měly jisté zájmy (doufám, že si to pamatuji správně), nevyvíjely nátlak?
Závěr zní, že i téměř nepotopitelné plavidlo, zkonstruované podle nejlepších lidských znalostí, lze špatným rozhodováním potopit.
S ekonomikou je to ovšem jiné.
Abychom to vysvětlili, musíme zprvu rozlišovat mezi ekonomistikou a ekonomystikou, ekonomismem a ekonomysticismem.
Jedna ze základních ekonomistických tezí praví, že neoliberální ekonomové rozumějí všemu. Světový Duch se v nich našel, dějiny v nich došly svého naplnění. Neoliberální ekonomové totiž porozuměli i tomu, že Trhu nelze rozumět.
Ekonomická loď se plaví, aniž by dokonce i neoliberální ekonomové, kteří vědí všechno, věděli kam. Může se také potápět, a to dokonce i tehdy, když neoliberální ekonomové vůbec nezasahují do jejího řízení!
Ekonomiku nelze potopit, ekonomika se může potopit jedině sama.
Jelikož Tomu nelze rozumět, neoliberální ekonomové, politici a další nemohou činit špatná rozhodnutí a za nic neodpovídají.
Neviditelná ruka řídí fše, včetně neoliberálních ekonomů, žádný rozpor ekonomystické teze s výše uvedenou tezí ekonomistickou pochopitelně neexistuje a otázka, kde se skrývá Rozum, je jednou provždy zodpovězena a je nerozumné ji klást.
Současnost je skutečně přelomová. Vzniká opět v dějinách situace, v níž se rozhoduje o tom, kolik toho budou muset světovládci povolit ostatní veřejnosti, aby si opět na delší čas udrželi svou nadvládu. Při posledním lidovém vzepětí, pokoušejícím se zbavit se nadvládců, vymyslela si světová elita zastupitelskou demokracii se svým údajně všeobecným, rovným a přímým hlasovacím právem ve svobodných volbách. Přeloženo do lidštiny, světapanstvo si muselo začít vydržovat jakési reprezentanty své skutečné moci v podobě politické moci parlamentů, vlád a soudů. Tento systém se pomalu, leč jistě hroutí zásluhou obrovského rozvoje komunikačních technologií, všeobecné vzdělanosti lidí a prvních zřetelných náznaků nejen omezenosti lidského rozumu, ale především konečnosti planetárních zdrojů. Co bude dál, to je oč tu běží.