Bátora a D.O.S.T. se brání nařčení z antisemitismu

Vratislav Dostál

Iniciativa D.O.S.T. se ohradila proti tvrzení židovské obce. Ta ji ve své letošní zprávě o českém antisemitismu označila za nebezpečný fenomén. Obvinění z extremismu a rasismu vyvracel i předseda iniciativy a nově i státní úředník Ladislav Bátora.

Ultrakonzervativní iniciativa D.O.S.T. se ve čtvrtek ohradila proti tvrzení židovské obce, která ji ve své letošní zprávě o českém antisemitismu označila za nebezpečný fenomén. Taktéž předseda iniciativy a nově i úředník ministerstva školství Ladislav Bátora vyvracel obvinění z rasismu a extremismu.

Podle Bátory je prokázané, že není rasistou, antisemitou a extremistou. Podle ČT24 argumentoval mimo jiné tím, že mu Národní bezpečnostní úřad neodebral bezpečnostní prověrku, kterou dříve získal.

Avšak expert na neonacismus a spolupracovník Deníku Referendum František Kostlán má za přirozené, že se mají potřebu bránit i lidé jako Bátora a Semín, neboť předtím, než uchopí moc a zničí demokracii, chtějí podle Kostlána před veřejností vypadat přijatelně.

Před lety se totiž Bátora účastnil přednášky o českém protižidovství, pořádané ultranacionalistickou Vlasteneckou frontou. Bátora rovněž v práci s názvem Česká revue - Můj národ a má vlast pochválil antisemitský spis Rudolfa Vrby nazvaný Zkáza Slovanů.

Zkáza Slovanů je epizodní záležitost, tvrdí Bátora

„Já jsem Zkázu Slovanů četl těsně po okupaci, když mi bylo asi sedmnáct, pamatuji se, že na mě působila skvěle, protože si uvědomte, že tehdy jsme nevěděli vše, co víme dneska," hájil podle České televize Bátora svůj názor na Vrbovu knihu.

Svůj pochvalný komentář k Vrbově knize označil Bátora za epizodní záležitost. Přitom podle serveru Romea.cz Vrba v knize cituje celé pasáže z nejznámějších antisemitských publikací a přetiskuje názory hlavních antisemitských ideologů té doby.

×
Diskuse
MP
July 25, 2011 v 13.27
Četli jste v dětství Hrdinu Nika? Vy rasisti!
V Brechtových Historkách o panu Keunerovi uvažuje muž, který se střetl s arogancí cizího vojáka nad tím, že v okamžiku konfliktu sám uvažoval jako nacionalista, resumuje: Nestrašlivější na střetnutí s hloupostí je, že se při něm nutně sami stáváme hlupáky.
Obávám se, že se jak autoři referované zprávy, tak F. Kostlán, dostali do této situace. Bátora je opravdu dost (i D.O..S.T.) silná káva - ale přesto je projevem takové reflexivní brechtovské hlouposti, když se mu vyčítá antisemitismus na základě citované četby. Prohlásím-li, že Papírový Mojšl je jedna z lepších básní ve Slezských písních a nepovažuji za nutné k tomu dodávat, že se distancuji od prvních, antisemitských slok; řeknu-li, že Havlíček Borovský napsal moudré texty, jejichž úrovně pak dosahovala česká publicistika jen výjimečně, nedodávám k tomu, že jsou mezi jeho články ty tři či čtyři, které jsou bezpochyby antisemitské a že s jejich tendencí nesouhlasím. Ostatně považuji Mommsenovo historické dílo za skvělé i přes větu, že české lebky vůči argumentům necitlivé, vůči ranám však ano.
Bátora toho řekl a udělal dost, pro co by se ho měl slušný člověk stranit jako blátivého kola. Proč to zakrývat tím, že mu budeme vyčítat něco, co mu nemůžeme přesvědčivě dokázat? To, co mu Kostlán a vyčítá, není antisemitismus, ale špatný literární vkus.