BP a její dodavatelé se na výročí nehody vzájemně zažalovali

Roman Bureš

Přesně rok od výbuchu na plošině Deepwater Horizon podal těžařský koncern BP žalobu na majitele plošiny a dodavatele bezpečnostního zařízení. Od obou žádá plnou náhradu škod a nákladů na sanační práce. Obviněné firmy odpověděly protižalobami.

Ropná společnost BP využila prvního výročí po katastrofálním ropném úniku v Mexickém zálivu a ve středu 20. dubna zažalovala výrobce potopené plošiny i bezpečnostních zařízení vrtu. Podle BP selhaly před rokem všechny systémy, které měly ekologické katastrofě zabránit, a vina za havárii tak z větší části leží na jejich dodavatelích.

První ze žalob dala BP na švýcarského vlastníka plošiny Deepwater Horizon, firmu Transocean. Britská společnost ji viní, že svojí nedbalostí při stavbě plošiny celou nehodu způsobila, a požaduje náhradu všech vzniklých škod. Ty jsou dnes odhadovány na čtyřicet miliard dolarů (680 miliard korun).

Druhá žaloba byla podána na společnost Cameron International (CI) - výrobce zařízení na zastavení úniku ropy a zemního plynu z vrtu. Podle BP byl přístroj špatně navržen a jeho používání bylo velmi rizikové.

Obě obviněné firmy podaly ihned protižaloby. Ty mají podle právního rozboru listu Guardian posloužit jako manévr k zablokování nároků britské společnosti.

×