Slovenský železniční dopravce by měl tento rok propustit asi desetinu zaměstnanců a zrušit provoz na dvou desítkách regionálních tratí. Jízdné by mělo naopak ještě podražit.
Slovenský osobní železniční dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) počítá v letošním roce s propouštěním a od dubna také s redukcí spojů. Podle oficiálního zdůvodnění mají úsporná opatření přispět k vyrovnanému hospodaření firmy, která za loňský rok očekává ztrátu 68 milionů eur (asi 1,63 miliardy Kč), a jsou nezbytná. Novinářům to v pondělí řekl předseda představenstva ZSSK Pavel Kravec.
Společnost už začátkem roku informovala, že chystá rušení nebo omezení osobní dopravy na dvou desítkách ztrátových regionálních tratí. Premiérka Iveta Radičová naplnění tohoto rozhodnutí posunula až do doby, než její kabinet schválí program ozdravení všech tří státem kontrolovaných železničních podniků.
„Je potřebné snížit objem dopravy,“ uvedl Kravec. Dodal, že stát si na letošní rok objednal u společnosti o pět procent méně výkonů než loni. Nynější grafikon je stále nastaven na vyšší objem dopravy, odkládání úsporných opatření si proto podle něj vyžádá výraznější úspory. „Ten řez nemusel být tak zásadní, jako (bude) nyní,“ zdůraznil Kravec, detaily však nezveřejnil.
Pro zachování současného rozsahu vlakových spojů by firma musela dostat od státu 26 milionů eur (624 milionů Kč) navíc.
Počet zaměstnanců, jež firma kvůli rušení vlaků propustí, Kravec neuvedl. Jen samotná další opatření zaměřená na tzv. zefektivnění činnosti podniku však povedou k uvolnění 200 až 250 pracovníků z nynějších asi pěti tisíc zaměstnanců.
Snížení výkonů a zaměstnanosti by mělo doprovázet mírné zdražení jízdného, vyjednání nižších cen od dodavatelů a úspory po zavedení elektronických aukcí při nákupu zboží a služeb.