Propouštění a rušení spojů chystají i dráhy na Slovensku

ČTK, Petr Jedlička

Slovenský železniční dopravce by měl tento rok propustit asi desetinu zaměstnanců a zrušit provoz na dvou desítkách regionálních tratí. Jízdné by mělo naopak ještě podražit.

Slovenský osobní železniční dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) počítá v letošním roce s propouštěním a od dubna také s redukcí spojů. Podle oficiálního zdůvodnění mají úsporná opatření přispět k vyrovnanému hospodaření firmy, která za loňský rok očekává ztrátu 68 milionů eur (asi 1,63 miliardy Kč), a jsou nezbytná. Novinářům to v pondělí řekl předseda představenstva ZSSK Pavel Kravec.

Společnost už začátkem roku informovala, že chystá rušení nebo omezení osobní dopravy na dvou desítkách ztrátových regionálních tratí. Premiérka Iveta Radičová naplnění tohoto rozhodnutí posunula až do doby, než její kabinet schválí program ozdravení všech tří státem kontrolovaných železničních podniků.

„Je potřebné snížit objem dopravy,“ uvedl Kravec. Dodal, že stát si na letošní rok objednal u společnosti o pět procent méně výkonů než loni. Nynější grafikon je stále nastaven na vyšší objem dopravy, odkládání úsporných opatření si proto podle něj vyžádá výraznější úspory. „Ten řez nemusel být tak zásadní, jako (bude) nyní,“ zdůraznil Kravec, detaily však nezveřejnil.

Pro zachování současného rozsahu vlakových spojů by firma musela dostat od státu 26 milionů eur (624 milionů Kč) navíc.

Počet zaměstnanců, jež firma kvůli rušení vlaků propustí, Kravec neuvedl. Jen samotná další opatření zaměřená na tzv. zefektivnění činnosti podniku však povedou k uvolnění 200 až 250 pracovníků z nynějších asi pěti tisíc zaměstnanců.

Snížení výkonů a zaměstnanosti by mělo doprovázet mírné zdražení jízdného, vyjednání nižších cen od dodavatelů a úspory po zavedení elektronických aukcí při nákupu zboží a služeb.

ZSSK by navíc měla v příštím roce dostat konkurenta. Ministerstvo dopravy už podepsalo smlouvu s českou firmou RegioJet ze skupiny Student Agency o provozování spojů mezi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnem.

Vedle hospodaření ZSSK se vláda tento měsíc má zabývat také ozdravením nákladního železničního dopravce ZSSK Cargo Slovakia a správce infrastruktury ŽSR. Podle původních informací se zvažovalo, že všechny tři firmy dohromady propustí více než desetinu z celkového počtu 32 tisíc zaměstnanců.

V České republice nový grafikon, který začal platit v prosinci, v některých krajích snížil počet spojů nebo úplně zastavil dopravu na několika místních tratích. Redukce však nebyla tak výrazná jako předloni.