Přejme si revoluci v politickém myšlení
Adam VotrubaDemokracii v České republice by prospělo, kdyby ji vytvářeli skuteční demokraté. Stačilo by k tomu poměrně málo: pochopit, že k tomu patří levice i pravice a že protikladem demokracie není komunismus, ale diktatura, a tudíž že „jeden antikomunismus demokracii nedělá“.
Běžně dělíme politickou scénu na levici a pravici. Toto tradiční dělení vzniklo za francouzské revoluce, kdy při zasedání generálních stavů příslušelo místo po králově pravici stavům privilegovaným (šlechtě a duchovenstvu), zatímco místo po levici stavu třetímu (tj. všem ostatním). Od té doby byla pravice spojována se zájmy bohatších vrstev a s obranou statu quo, zatímco levice prosazovala změny a zastávala se lidových mas, chudších, pracujících atd. Ve dvacátém století však došlo na politické scéně k mnoha turbulencím, mnohdy si levice a pravice role vyměnily — zejména co se týče konzervativního lpění na aktuálním stavu společnosti.
Důležitější je ovšem říci, co pravice a levice není. Pravice a levice nejsou ideologiemi. Neexistuje žádná jednotná pravicová nebo levicová ideologie, žádný jednotný pravicový či levicový návod na řízení státu a společnosti. Tohle zřejmě drtivá většina Čechů neví a ani nehodlá vědět, a setrvává v bipolárním vidění světa.
Ideologie obecně představuje ucelený pohled na svět a na to, jak by měla být společnost spravována. Historicky nejvlivnějšími ideologiemi jsou liberalismus, konzervatismus, socialismus, anarchismus, fašismus a komunismus. První tři ideologie jsou demokratické, tj. vyznávají principy zastupitelské demokracie, zbylé tři usilují o destrukci současného zřízení buď směrem k totalitnímu státu, nebo ke zrušení jakéhokoliv státu. Existuje ilustrativní schéma, které vytváří z těchto ideologií trojúhelník, přičemž ke každé demokratické ideologii přiřazuje jako protějšek jednu ideologii extrémní.
Pokud bychom měli velmi hrubě shrnout, v čem je podstata jednotlivých demokratických ideologií, bylo by to snad možné říci takto:
díky za vystižnou charakteristiku "zmatení", které u nás vládne.
Mějte se hezky
děkuji za přehledné vyjasnění některých momentů v současné situaci.
Musím se ovšem vyjádřit k onomu ostýchavého a takřka schizofrenímu závěru. V přání do nového roku si dovolujete optimismus, ale reálně očekáváte změnu diskurzu až za dvacet let. Není tato dvacetiletá lhůta v rozporu s názvem článku, ve kterém se objevuje slovo revoluce? A není prognóza situace na dvacetiletí dopředu trochu nepodložená? Nebude se odvíjet situace za dvacet let od toho, co se stane v letech nejbližších, v době globální krize ekonomické i hodnotové? Netrpí čeští intelektuálové zbytečným ostychem z optimismu? Proč by měl být optimismus ostudou? Nevede skepse ke zbytečné pasivitě?
Osobně si myslím, že ke změnám diskurzu může docházet i podstatně rychleji, ačkoliv to zatím nemůžu doložit. Mám však určitou domněnku. Před dvěma lety jsem učil na jedné pražské střední škole český jazyk. Snažil jsem se některé hodiny využít i k podnícení kritického vnímání současných médií a tím i veřejného diskurzu, například volbou novinových článků k jazykovým rozborům. Kupodivu jsem se ani v jedné ze dvou tříd, kde jsem učil, nedočkal žádné hyperkritické (a tím nekritické) reakce dané povrchním černobílým antikomunistickým/ antilevicovým viděním, o kterém píšete. Nabyl jsem tak na chvíli dojmu, že tato generace černobílým viděním trpí o něco méně než generace mých současníků (jsem asi o pět let starší než mí tehdejší studenti) a že se snad situace obrací k lepšímu. O rok později už ale středoškoláci vyhlásili vajíčkovou válku a ve svých volbách nechali levici drtivě prohrát ve strachu před návratem ke gulášovému socialismu.
Nabízí se dvojí interpretace této zkušenosti. Buďto jsem narazil na málo reprezentativní vzorek středoškoláků, anebo došlo ke značné radikalizaci mládeže během několika měsíců intenzivní mediální masáže, kterou jsme prožili před květnovými volbami. Pokud by byla pravdivá druhá možnost, znamenalo by to šanci dosáhnout určitých diskurzivních změn během následujícího období vyhraněně pravicové vlády s takřka nulovou legitimitou. Obecně platí, že diskurz se mění v důsledku tzv. diskurzivních událostí. Takovou událostí byly ve zmíněném obdobé volby, resp. předvolební kampaň, nyní mohou být diskurzivními událostmi korupční aféry současné vlády.
Úspěšná ideologie bude asi taková, kterou většina lidí právě za ideologii (v pejorativním smyslu) nepovažuje, a v tomto je zřejmě neoliberalismus úspěšnější komunismu (alespoň v jeho pozdní fázi).
Některé povolební analýzy bohudíky naznačují, že česká demokratická levice již začíná chápat, že např. sociální stát není možný bez vlády práva a poctivé a efektivní státní správy. Severské demokracie ukazují pozitivní příklad. Vyžaduje to vyšší míru společenské ukázněnosti a odpovědnosti vůči celku, vůči vlastnímu státu, než je běžná u nás, jak mezi občany, tak mezi politickými špičkami.
Index vnímané korupce, CPI, který každoročně publikuje Transparency International (www.transparency.cz), vyhodnocuje poctivost státní správy a také přibližně ukazuje míru společenské ukázněnosti. Poslední zpráva (2010) naznačuje opět zhoršení u nás, již třetí rok. Jsme na chvostu Evropy a až za některými do nedávna rozvojovými zeměmi.
Před časem, v souvislosti se změnou americké politiky ohledně základen, se u nás objevily obavy, zda nás (tentokrát) USA neprodává (tentokrát) Rusku a zda skutečně "náležíme do Evropy". Dovoluji si tvrdit, že příslušnost k "Západu" nezajistí žádná základna, ale pevnost právního řádu, úcta k němu mezi občany a politiky, právě ona civilizační vyspělost, po níž, za tím spíše tápavě a intuitivně toužíme.
Dokonce si ani nemyslím , že kapitalismus nemá ideologii ( což mimochodem tvrdí kdesi i Joch) . Ideologií dnešního kapitalismu je neoliberalismus . Jeho vliv na svět je tak jednoznačný , že se dá těžko považovat jakákoli ( byť pravicově) orientovaná ideologie za konkurenceschopnou ( když už se budu vyjadřovat neoliberálním slovníkem). Neoliberalismus se vyznačuje tím, že oficiálně uznává jenom jednu hodnotu tj. svobodu a neoficiálně také úspěch tj. přeloženo , schopnost nahrabat za jakýchkoli okolností.
Jestliže má levice soupeřit alespoň s malou šancí na úspěch, nesmí běhat na stejném hřišti ekonomiky, když na to nemá hráče . Nemá ani trenéry, kteří by vymysleli jiná ekonomická řešení.
Jediné hřiště , které je volné a kde je šance vyhrát je právě morálka. Jenže pro tým ČSSD s Grossem , Paroubkem , Bendou není šance ani v okresním morálním přeboru . Z tohoto marasmu se socdem zatím nedokáže vyhrabat .Nechápu jak je možné ( v situaci , kdy celá republikaskřípe zubama nad arogancí agenta Hušáka) že nikdo z ČSSD jasně neřekne , že tím kdo zachránil státní kasu před Hušákem byl Vladimír Špidla.
Protože v takých příkladech je šance levice . Doba, kdy morální hodnoty zase budou mít pro lidi význam, nepochybně přicházi. A ty se samy , ani v politice , neprosadí .
V zásadě souhlasím s klasifikací ideologií, jak o nich mluví kolega v článku, jen bych ještě rozlišil liberalismus a neoliberalismus, klasický liberalismus je v podání Locka, Kanta a J.S.Milla spojen s určitými etickými, právními a společenskými normami, na to dnes navazuje třeba Rawls a Dworkin, neoliberalismus navazuje na ekonomický liberalismus a v Klausově podobě dosáhl oněch extremistických poloh, tedy že odmítá nejen etiku, ale i právo, ekologii a dokonce i lidská práva. Tedy neoliberalismus má skutečně anarchistické rysy, zároveň nabírá rysy pokusu o konzervativní revoluci.
Ještě bych připomněl starší klasifikaci, která se dnes ukazuje také použitelná: v Antice byla demokracie chápána jako vláda chudých, aristokracie jako vláda urozených, oligarchie jako vláda bohatých, liberalismus by mohl být chápán jako ideologie středních vrstev. Z tohoto hlediska bych TOP 09 viděl jako stranu oligarchicko-aristokratickou, ODS jako oligarchicko-neoliberální.
Otázka je, kam zařadit dnešní sociální demokracii, logicky by měla být stranou sociální a liberální, zastánkyní a mluvči chudých a středních vrstev, ovšem vidíme v ní výrazné neoliberální a oligarchické rysy jako u stran vládní koalice, myslím, že ideově v tom nemá jasno, i když porážka paroubkovsko-bendovského křídla ji může programové ujasňování trochu ulehčit.
Jde o na sebe kolmé osy, přičemž horizontální ukazuje tradičně doleva a doprava ve smyslu ekonomicko-sociálním, zatímco osa vertikální stupňuje směrem nahoru autoritu (kontrolu, moc) a směrem dolů svobodu v občanském smyslu (lidská a občanská práva).
Z tohoto hlediska např. stalinismus, maoismus nebo někdejší polpotovský režim v Kambodži by byly vlevo nahoře, italský fašismus a německý nacismus zhruba uprostřed levopravé osy ale ne ose vertikální extremně nahoře. Pinochetovská diktatura v Chile a část dnešních (neo?)fašistů by byli vpravo nahoře. Do dolnéího levéího rohu a jeho okolí umisťuje tento model klasické anarchisty. Kolem pravého dolního rohu se nachází nikde nerealizovaný libertariánský model,
Osobně jsem se po zodpovězení testovacích otázek našel v levém dolním sektoru, ne příliš daleko od středu.