V novém roce lidská práva překonána?
Ivan ŠtampachLidská práva má garantovat stát. Pokud ovšem vnímáme stát jako nepřítele občanů, kterému je třeba odvádět neúměrné daně a bez kterého by se lidem žilo lépe, dostává koncepce lidských práv zcela jiný rozměr.
Jeden z diskutujících zde v Deníku Referendum se v předposlední den loňského roku vyslovil, že lidská práva — autor vyjadřuje odstup od nich tím, že je dává do uvozovek — jsou myšlenkovým konceptem, který se přežil. Zmíněný původce či spíše další tlumočník této myšlenky nad tím nejásá. To se ještě nesluší. Formuluje to jako obavu.
Jistě lidská práva napřed někdo koncipoval. Kdo, to by bylo na dlouhé povídání. Mohli bychom při tom sledovat antické, zejména stoické pojetí člověka. S ním se propojila biblická tradice, zdůrazňující jedinečnost člověka. Na to navázali renesanční humanisté od Mirandoly po Erasma a reformační obhájci lidských práv jako Tomáš Müntzer, jehož Dvanáct artikulů zahrnuje též zrušení nevolnictví, omezení robot, vykonávání zbylých robot pouze za náhradu a zamezení zvůli při trestech nebo Hugo Grotius. Je-li řeč o lidských právech dnes, nejde jen o koncept, nýbrž o skutečnost, totiž o právní skutečnost. Zákon není popisem skutečnosti, kterou bychom mohli libovolně relativizovat. Jeho vztah ke skutečnosti je jiný. Jeho jazyk tvoří skutečnost spíše než by jí zobrazoval. A má sílu se prosadit i proti těm, kdo ho zpochybňují.
děkuji za pěkný článek!
Chtěl bych se zeptat, jak to vidíte s proklamovanou univerzalitou lidských práv (tuším, že už jste na to nejméně v jedné eseji narážel). Dají se v historii jiných kultur, než těch západních (s jejich postupně se množícími Magna chartami, Deklaracemi práv člověka a občana apod.) vystopovat podobné procesy prohlašování nezadatelných a nezcizitelných (neřkuli přirozených) lidských práv a svobod, nebo ne? Muslimští politici často rádi tvrdí, že je tento koncept zcela západní, a při přistupování k různým mezinárodním lidskoprávním paktům následně prohlašují neaplikovatelnost některých nepohodlných článků (týkajících se např. práv žen).
Je však naše myšlení opravdu tak diametrálně odlišné? A pokud ano, proč? (Jsou snad základním problémem nějaké menší či větší nuance mezi Biblí a Koránem či jejich vládnoucími interpretacemi?)
Díky a pěkný den!
Ivan David (ml.)
Sama lidská práva považuji za univerzální, připisuji je všem lidem, u všech lidí bych je chtěl respektovat, ode všech očekávám, že je budou uplatňovat. Na druhou stranu nemyslím, že bychom měli právo je agresivně prosazovat a tím popírat např. právo obyvatel vybraných národů na život a zdraví.
Idea lidských práv v té podobě, jak vznikla v západní civilizaci, univerzální není. Různé kultury formulují i v kontaktu s kulturou naší toto pojetí různě. Řekl bych, že v některých konkrétních právech přidávají a v některých ubírají. Zde je např. současná islámská formulace lidských práv: http://www1.umn.edu/humanrts/instree/cairodeclaration.html. Tuto různost je možné respektovat.
Zcela cizí není myšlenka práv žádné kultuře. Tady udělal rozsáhlý průzkum Hans Kung se svým týmem. Zjistil podobné principy sociální etiky v archaických náboženstvích, v čínské tradici, v hinduismu a buddhismu i v abrahámovských náboženstvích Západu. Není to jen Kungův názor. Společně to několikrát potvrdili představitelé těchto náboženství na zasedáních Parlamentu náboženství světa ( http://www.parliamentofreligions.org).
Pokud se kanonické texty některých náboženství berou příliš doslovně, může z toho vzejít zpochybnění nebo i popření lidských práv. Činí to fundamentalisté a fanatici všech náboženství. Je nutné kritické čtení pramenů.
Islámská deklarace lidských práv, na kterou odkazujete, je pozoruhodná. Zaujal mne např. článek 6, z něhož nadále vyplývá nerovnoprávnost mezi mužem a ženou (obdobně formulovaná jako na úrovni zákona v Československu do roku 1950).
Rovněž se jeví jako kuriózní časté odkazy na jedno konkrétní náboženství (které dokonce článek 10 označuje za jediné nezkažené), které jasně naznačují, že někteří lidé jsou si dle této deklarace rovnější než jiní.
Jiné články zase v rozporu s naším pojetím znějí spíše jako čistě morální proklamace, než státem vynutitelné právní normy (článek 17, písm. A: "Každý má právo žít ve zdravém životním prostředí, mimo hřích a morální zkaženost...")
Článek 22, písm. A je roztomile bizarní: "Každý má právo na svobodu vyjadřování, je-li uskutečňováno způsobem, jenž není v rozporu s principy Šaría".
Mám z toho takový pocit, že lidská práva mohou být skutečně univerzální pouze za předpokladu, že přistoupíme na univerzální sekulárnost států, které je mají formulovat a ochraňovat.
Pokud se kanonické texty náboženství neberou doslovně, není zde nebezpečí zcela neohraničené interpretace? Dle jakého klíče je vykládat?
Vyjádřil bych to tak, že v rakovém případě je tu výhoda neohraničené interpretace. Řekl bych že klíčů je tolik, co výkladů.
Protože jestli jsem dobře pochopil zvěst pana Štampacha, tak stát jsem já :-)
Vy, pane Lobpreisi, vy nejste stát, stát jsme my, tj. Vy, já a s námi ještě asi deset milionů dalších, ale ani to nestačí. Ještě k tomu potřebujeme území a státní instituce, jimiž projevujeme, že jsme stát.
Rozhodně si ale myslím, že povinnosti a práva (oprávnění) mohou mít i právnické osoby což je činí právními subjekty (i když přeneseně). Takže pokud se může svého např. vlastnického práva domáhat např. firma, určitě mě zajímá, zda jsem z pohledu státu subjekt stejného typu (resp. kdy ano a kdy ne).
Myslím, že zrovna v DR se velmi řeší otázky vlastnictví, lichvy, atd. a domnívám se (ale neověřoval jsem to), že v některých oblastech práva je jedno, zda jde o osobu právnickou či fyzickou. Navíc teď se začíná uvažovat o trestní odpovědnosti právnických osob.
A přiznám se, že pro mne jestát vždy nejdříve právnickou osobou a až potom tím "My".
Možná že je to tím, že než se myšlenkově dokážu stát součástí tak komplexního systému jako je současná ČR, musím nejdřív prožít skutečnost, že jsem členem i jiných komunit (rodina, obyvatel města, člen různých klubů, student, atd) a většinou mě zajímá v jaké z toho vyplývají povinnosti a práva pro mne a jaké pro tu komunitu - právnickou osobu.
Za prvé, ne každé sdružení více osob je jako takové způsobilé mít práva a povinnosti, a tedy právnickou osobou. (Např. Vámi zmiňovaná rodina právnickou osobou není. Přesto - byť zprostředkovaně - požívá ochrany, a rovněž z příslušnosti k ní plynou různé právní důsledky. Aby byl určitý spolek právnickou osobou, musí to vyplývat ze zákona, a ten zpravidla požaduje naplnění řady podmínek, např. povinnost registrace.)
Za druhé, některé práva upravená v lidskoprávních dokumentech platí zcela shodně jako pro fyzické, tak pro právnické osoby (např. právo na vlastnictví dle článku 11 Listiny), jiná pouze pro fyzické osoby (právo na život, článek 6 Listiny) nebo pouze pro právnické osoby (právo na samosprávu církví dle čl. 16, odst. 2 Listiny).
Za třetí, jde-li o stát, jedná se o nejvýznamnější právnickou osobu veřejného práva. Z pohledu práva je stát odlišnou entitou od svých občanů a je na nich existenčně nezávislý. Fakticky je ale zřejmé, že stát bez svých občanů fungovat nemůže (a že tedy existence státu je jako u jiných právnických osob toliko užitečnou právní fikcí). V každém případě lidskoprávní dokumenty se nezabývají ochranou států, ale jejich obyvatel, resp. některých ochrany-hodných (z hlediska zákonodárce) právnických osob nestátního (byť někdy i veřejnoprávního) charakteru.
Zdá se mi, ale že Váše rozbor právě lépe formuloval ty argumenty, které jsem nebyl schopen předložit panu Štampachovi.
Jinak k těm státům... I ty vznikají, zanikají, slučují se a procházejí různým vývojem, takže sice chápu tu konstrukci, že to je vyjímečná právnická osoba, ale není pro mne zase tak vyjímečná, abych se nemohl zajímat o to, jak funguje a zda se nedá nějak optimalizovat. (Zejména s použitím těch magických technologií, jako jsou ty internety :-)
"Pane Lobpreisi, subjekty práv v demokracii jsou jen jednotlivci. A ti mají všechna práva shodně."
je v rozporu s tvrzením pana Davida, že:
"Za druhé, některé práva upravená v lidskoprávních dokumentech platí zcela shodně jako pro fyzické, tak pro právnické osoby"
Ale to je snad jen můj formalismus nebo špatné chápání významu některých použitých slov.
Rozcházím se s Vámi ale v názoru na státy jako garanty lidských práv. Vycházím z myšlenky (kterou mi vštípili kolegové z amnesty international), že porušování lidských práv se dopouštějí právě hlavně státy (například tím že v rámci své legislativy umožňují mučení, či trest smrti, či zaměstnávání dětí: http://www.zakazdoucenu.cz/). A podle mne není možné zároveň být subjektem i garantem.
Pokud Vám dobře rozumím, vnímáte opozici občanů směřující proti některým krokům státu (např. protesty proti zavádění školného, exodus lékařů, ) právě jako snahu o zlepšení. A protože tato optimalizace probíhá zevnitř nepovažujete za dobré stavět tu vnitřní část do protikladu s celkem?
Když o tom, znovu přemýšlím, moje názory asi nejsou zas tak odlišené od těch, které jste vyjádřil v tomto článku.
Takže díky za příležitost si to trochu lépe srovnat.
a) Jeden z diskutujících jsem asi já
b) Sousloví: lidská práva jsem do uvozovek nedal, tedy jsem nemohl tímto vyjádřit odstup ( v uvozovkách bylo sousloví „sama o sobě“, snad je to rozdíl)
c) Nejsem ničí tlumočník, to bych si, pane kolego diskutující, nezasloužil, píši sám za sebe
d) Ideologie –lidských práv-, tak třeba Aron v roce 1944 ve stati Budoucnost sekulárních náboženství, těmito nazývá „…ta učení, která v duších našich současníků zaujímají místo víry, jež se vytratila, a spásu lidstva umísťují do tohoto světa, do daleké budoucnosti, v podobě společenského řádu, jejž je třeba vytvořit“. Na otázku, jestli je možné mluvit o náboženství tam, kde chybí transcedence, odpoví Aron:
1) psychologicky, že totiž běží o podobnou „odevzdanost vůle“ jako u náboženství a
2) tím, že tato učení si rovněž „stanovila nejvyšší, posvátný cíl, a ve vztahu k němu vymezují dobro a zlo“. Ve struktuře těchto učení se opakují charakteristické rysy starých dogmat, vytvářejí bratrské společenství, v němž nacházejí jednotlivci naději.
e) Otázka motivace - Voegelin: „Patří k nim třeba vyslovení otevřeného nesouhlasu či morální odsouzení, deklarace záměru, rezoluce, různé apely na mínění světové veřejnosti, označování nepřátel za agresory, anebo snaha prohlásit válku za nezákonnou, propaganda za světový mír a celosvětovou vládu...“
f) Že jde o právní skutečnost. s tím nepolemizuji, mohu být jen smutný: přirozená práva a právní skutečnost zajisté ne jedno jsou.
g) Že stát jsme my, občané, v tom se plně shodujeme.
h) Jestli předpokládáte, že mne mrzí, že „si občané pálí prsty…“, jste, pane kolego, na omylu, myslím, že si je pálíme zatím nedostatečně….ke zbytku odstavce se nechci vyjadřovat, chci zůstat slušný a rozumím stavu zjitřených emocí.
i) Nepodsouvejte mi, prosím, Gottwaldovu tezi. To, že sleduji 20 let, jak volič REALNĚ ovlivňuje či může ovlivnit moc, mne vede ke skepticismu. Jsem raději příjemně překvapený skeptik než optimista. Možná, že Vaše pozorování Vás vede k jiným závěrům, respektuji to.
j) Bohužel, myslím, že nemůže být dodržováno, co není v lidské přirozenosti, ale Vaši poznámku o odpovědnosti vítám – vůbec není častá – i když jste ji Váš článek zakončil, a ne začal.
S přáním hezkého dne, DS
a) právní normy státu (u nás Ústava, Listina, ústavní zákony a zákony);
b) právní vědu, která se studuje a o které se bádá na univerzitách;
c) práva ve spojení "lidská práva" a "občanská práva", někdy též v podobném významu "občanské svobody" - to jsou určité možnosti přiznané jednotlivci jako člověku a jako občanovi státu jen z toho titulu, že je člověkem nebo občanem.
Různé právní subjekty (tj. právnické a fyzické osoby) vstupují do různých prvních vztahů vymezených prvem ve smyslu a), tedy právními normami.
Můj článek se týkal lidských a občanských práv ve smyslu c). To není jen téma právní vědy, ale je to politické téma. Můj článek nebyl právním rozborem, ale politickou publicistikou. V diktátorských, despotických, tyranských či totalitních režimech sice obvykle právo ve smyslu a) funguje, právní normy se produkují, vše šlape jako hodinky, ale nedodržují se tam lidská a občanská práva (c).
Opozice v minulém režimu usilovala o to, aby lidská a občanská práva (c) byla součástí státního práva (a) a pokud tam uvedena jsou, aby se dodržovala.
Můj článek polemizuje s myšlenkou, že lidská práva jsou překonána, resp., že koncept lidských práv se přežil.
b) a , Bohu-žel, musím konstatovat, že se s Vámi ve většině věci a ve věci neshoduji.
c) jestli to takto vypadá, musí být chyba v mých formulacích - pravděpodobně.
d) a také je možné, jak píšete, že jsem nesrozumitelný.
Hezký čtvrtek, ds
P.S. napadlo mne , zda Vaše ješitnost myslitelská není přespříliš velká-tím se nepokouším Vás urazit, jen hledám jiné vysvětlení, než vlastní formulační schopnost/neschopnost.
Hezký den a veselý čtvrtek, ds
Vím, že se neptáte mne, ale pana Štampacha. Přesto to risknu a dovolím si k tématu otázky doporučit třeba : Gedeonovo Povolání či Samsona či Eliáše.
Snad nahlédnete, že tyto texty nejsou popřením, ale naopak.
Dobrý den, ds.