Co nesmělo zaznít na Česko-neměckém diskusním fóru
Tereza StockelováNásledující text pod názvem Poznámky „na okraj“ panelové debaty „Inovace jako odpověď na krizi? Jak lze vytvořit klima příznivé inovacím?“ je kostrou příspěvku, který by Tereza Stöckelová přednesla, pokud by to senátor Sefzig neznemožnil.
Inovace se v posledních letech stala klíčovým slůvkem, které vévodí evropské i české ekonomické, vědní či vysokoškolské politice. Na podpoře inovací panuje v podstatě všeobecná shoda. Otázce, jak nejlépe inovace podporovat, musí ale předcházet otázka, jaké inovace chceme podporovat a jakých podob mohou vůbec inovace nabývat.
Inovace v krizi
Nejobvyklejší pojetí uvažuje o inovacích jako o technickém artefaktu (nástroji, přístroji, léčivu), technologickém postupu nebo ekonomickém produktu, který specializovaní experti vytvořili pro řešení společenských problémů nebo zdokonalení výroby. Takové inovace jsou většinou vysoce specializované, vysoce ekonomicky nákladné a často podléhají patentové ochraně. Jsou regulovány specializovanými institucemi a neexistují mechanismy jejich veřejné vykazatelnosti. Uživatelé inovací jsou pojímáni jako jejich pasivní spotřebitelé.
Je klíčové si připustit, že o inovacích tohoto typu se mluvilo dávno před současnou ekonomickou a finanční krizí. Tyto inovace nejenže nás od krize neuchránily, ale naopak k ní přispěly. Ekonomové J. Froud, A. Nilsson, M. Moran a K. Williams (2010) z Manchesterské univerzity mluví v tomto kontextu o „liturgii finančních inovací“, která zakrývala reálně existující problémy finančních trhů. Citují např. předsedu US Federal Reserve, Ben Bernankeho, který ještě v květnu 2007 vyzdvihoval finanční inovace jako základ stability finančních trhů.
Naše společnost se bohužel pohybuje v extrémech, kdy za komunismu byla téměř celá společnost etatizována a nyní je téměř celá privatizována.
Tyto extrémy se (i podle mých zkušeností) odráží i v akademické sféře. Na jedné straně zde stále přežívají VŠ obory či celé fakulty, které jakákoliv praxe nezajímá a v podstatě se pohybují v bludném kruhu scholastické pavědy (moje zkušenost s Pedagogickou fakultou UK), na druhé straně jsou zde opačné tendence podřítit celé studium VŠ pouze diktátu momentálně na trhu silných podniků (a pak se ruší předměty typu filozofie apod.)