Bělohradský v ČT: Liberalismus je levicový, samozřejmě
Jiří GuthPondělním hostem pořadu Hyde park České televize byl profesor Václav Bělohradský. Debaty se účastnili i Erazim Kohák, Vladimír Just, Tereza Stöckelová a další. „Ideu alternativy je třeba opustit, to je metafyzická iluze," řekl například Bělohradský.
Úvodní spor o to, jestli se v posledních letech změnily více názory Václava Bělohradského, což tvrdí komentátor MF DNES Martin Komárek, anebo svět kolem nás, respektive kapitalismus, podle socioložky Terezy Stöckelové uzavřel filosof Erazim Kohák. Podle něj se změnily vnější podmínky a vyvinul se i Bělohradský jako tvůrčí člověk. Jen vždycky obhajoval liberalismus, resp. svobodu před tím, co ji podle něho ohrožovalo nejvíc.
Pokud existuje pravda, stačí k vládě jeden, který ji zná
Václav Bělohradský trochu provokativně odmítá pravdu jako takovou: „Kdybychom přijali ideu pravdy, stačilo by, aby vládl jeden — ten, kdo pravdu zná,“ říká Bělohradský. Povaha světa je pluralitní a dialogická, ale hlavně živá a dynamická. Nejhorší pro média je umělá, formální vyváženost. „Myšlení je reakce na nerovnováhu, která vznikne v mediálním prostoru. Už od Platóna ale nesmíme snižovat argumenty druhých. Naopak, musíme pomoci dovést je k dokonalosti — a pak s nimi polemizovat,“ staví nemalé nároky Bělohradský.
Bělohradský oceňuje Václava Klause jako bytostně konzervativního politika, který legitimně a koherentně bojuje proti každému centru, které by si uzurpovalo moc, a někdy i jen proti pouhé možnosti vzniku takového centra. Nepochybně otvírá důležitá témata, ale často takovým způsobem, tedy formulací a propagací svých vyhraněných názorů, který vzbuzuje přehnané reakce a lidi potom přeslechnou racionální jádro Klausova poselství. Úplně jinak hodnotí Václav Bělohradský Karla Schwarzenberga: „Jako politická figura je naprosto nesmyslný, bezvýznamný, nezastává žádnou ideu.“
Vajíčková válka mne naladila pro soc. dem.
O tom, že je liberalismus ve svém osvíceneckém základu levicový, jsem například nikdy nepochyboval.
Těžko by Karel Čapek - který NEBYL ani reformistickým socialistou - mohl někdy napsat "Matku", kdyby nebyl jaksi levičákem "sui generis".
Nejen J.S.Mill - i sám Marx byl nakonec do jisté míry "liberálem své doby" - zkuste najít nějaké úvahy o regulaci v jeho rozsáhlém díle a v "Kritice Gothajského programu " nesnáší, když se někdo chce dohodnout s Bismarkem a státně zvýhodňovat dělnická družstva ...
Mnohem více by mne zajímala debata o odporu vůči „fragmentům“ kapitalismu a teze o odmítání hledání jeho alternativy. Především proto, že pan B. přiznává globálnímu kapitalismu až mafiánský rozměr, ale při tom odmítá vzpouru proti jeho jakési generální příčině, podle něj nejspíš abstraktní. U politiků nekonečný a věčný reformismus chápu, ale u filosofa tak zásadně odmítajícího globální kapitalismus založený na růstu a povýšení soukromých zisků nad pozemšťanství, je mi nepochopitelný.
Věru těžko brát vážně jako filosofa někoho, kdo sám sobě (a druhým) doporučuje vyhnout se otázkám po věcech podstatných.
Nad lidmi (vysokoškolsky vzdělanými!), kteří před dnešním světem stojí ve "smutném údivu" (Pehe-Štern) nebo jsou "jako stoupenci EU ... zklamáni" (Bělohradský) zbývá sotva víc než pokrčit rameny.
Anebo je to nakonec tak, že "v průměru je naše síla" ??! (V+W)
Karel Kosík svůj esej nazvaný “Mafiánství” (květen 2000), začíná těmito slovy:
“Odvěký zápas Dobra se Zlem probíhá za našich dnů, máme-li věřit ideologům, jako střetání dvou druhů kapitalismu: dobrotivého a mafiánského. Ve spojení s dobrem není již kapitalismus, čím kdysi býval, změnil se k nepoznání a stal se skutečností zcela jinou, vystupující pod přívětivým štítem "sociálně orientovaného tržního hospodářství". V této zmodernizované podobě svolává lidi dobré vůle do boje proti zlořečenému mafiánství, které jako cizorodé těleso a vetřelec ohrožuje nezadržitelný pochod lidstva k všeobecnému blahobytu.”
A dále:
“ ... Ryzí (klasický) kapitalismus NEVYLUČUJE mafiánství ani klientelu, podle potřeby používá obojího, stejně jako NEVÁHÁ zahájit válečné akce nebo nastolit otevřenou diktaturu, pokud jsou jeho zájmy v nebezpečí. Není dogmatický, chová se pružně a pragmaticky.”
“Může se kapitalismus zříci, vzdát, zbavit mafiánství v nejrůznějších podobách, aniž by ohrozil svou existenci?”
“... mafiánství, spolu s klientelou, vykonává práci jiného druhu: podkopává základy a smysl lidské existence.“
“Globální kapitalismus ohrožuje lidstvo a Zemi dvěma způsoby, které se prolínají a srůstají do hrozivé, destruktivní dvojkoalice fatalismu s mafiánstvím.”
Jan Keller (na programové konferenci ČSSD) poukazuje na to, že “ ... pravice přímo ze své povahy nemůže bojovat proti korupci mimo jiné proto, že neuznává potřebu nastolit rovnováhu mezi soukromým a veřejným.”
“Skuteční”, “radikální liberálové” jsou jiného názoru. Manifestačně nám nabízejí variantu perestrojky, cestu očisty znečištěného kapitalismu.
A Václav Bělohradský moudře přizvukuje: "Nemá smysl hledat systémovou alternativu ke kapitalismu."
Radikálové a nadtož revolucionáři, jdou vesměs po podstatě. Ostatní politikové, ale i jejich ideologové, ba i filosofové, jsou fakticky jenom údržbáři současného stavu, snažící se o jeho co nejdelší životnost. Ať sami sebe označují jakkoliv, patří ke konzervativcům.