Normalizace kráčí a pokračuje
Ondřej VaculíkNěkteří kritici současných poměrů přesně popisují všechny obtíže současné doby a otevřeně kladou otázku, zda ta tzv. „normalizace“ nebyla nakonec pro nekonformního člověka, jenž neprahnul po spotřebním zboží, svobodnější než dnešní svoboda.
Před týdnem jsem napsal na tomto místě, že na naší levici mi vadí sklony k tolerování tak zvané normalizace. Petr Jedlička se celkem správně otázal, na základě čeho soudím, když v levicovém tisku (například v Literárních novinách či Britských listech) se o ničem takovém nepíše. Musel jsem zpytovat svědomí, jestli jsem si to nevymyslel (člověku se vždy lépe píše o problému, který si sám vymyslí). Protože Literárky ani Britské listy nečtu, mohl jsem se jenom obávat, že by se v nich pronormalizačně vzhledem k současné politické situaci mohlo psát. To jsem rád, že se v nich o tom nepíše.
Můj poznatek vyplývá spíše z osobních rozhovorů s lidmi, kteří se k levici hlásí a jichž si vážím. Povětšině jsou to „staří známí“, kteří mají na co navázat a vědí, z jakého prostředí vycházím. Není to hospodský tlach, že „za komunistů bylo líp“, ale spíše doznání, že za „normalizace“ se vlastně žilo pohodlněji, levněji, ba i svobodněji — mohli si různě kutit, a to i na poli kultury v rámci kapel a amatérských divadel, hrajících v různých klubech a polosklepích, kam chodili spříznění lidé a kde se už dalo svobodně mluvit, zejména o naději na lepší časy. Mnozí z nich začali jezdit i ven, v čemž Husák s Biľakem pomalu přestávali překážet. Často to byli lidé alternativního ražení, napojení na různé samizdatové edice. Chodili na bytové filosofické semináře a byli rádi, že na to mají dost času. Mnozí z nich si pozvolna polepšili také v práci. (Ostatně i já jsem v osmdesátých letech povýšil ze zedníka na políra.) Pochopitelně, že vzpomínají až na závěrečnou etapu normalizace. Do převratu v roce 1989 pak šli s tím, že oni si ho rozhodně zaslouží. Mnoho nadějí.
Na výstavě, jež byla ve skutečnosti věnována brněnskému alternativnímu umění v závěru oné normalizace, jsem mimochodem objevil i níže odkázanou kresbu Petra Kvíčaly Leporelo:
http://www.spilberk.cz/galerie/1611_V.Kvicala.Leporelo_-_020.jpg
Jinak dík autorovi za rozvedení tématu, už mám jasněji.
A jinak k té výstavě - kromě toho, že Bratislava byla ve stejné době na tom umělecky o několik tříd výše (http://www.sng.sk/?id=2&nid=2994&loc=1 anebo http://www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/599049?hodnoceni=1), tak ukazuje, že my dnes volíme stejné taktiky prezentace, jaké se používali v 80.-tých letech. Happeningy, uzavařené výstavy... okruhy kamarádů...