Ženy v konzervativním světě mužů

Alena Zemančíková

Od ženy se dnes požaduje totéž, co od muže, ale stále není v politickém světě brána jako rovná muži. Diskuze o dostatečné způsobilosti žen pro politiku předjímají, že politici-muži jsou elitou a výkvětem národa.

V Lidových novinách jsem četla mimořádně hloupý a agresivní článek od Daniela Kaisera. Pointou toho textu, který se týkal počtu a pozice žen v české politice, bylo, že „upřímně řečeno, žádná žena se od roku 1989 neosvědčila tak nezapomenutelně, aby se tím dalo dokázat, že ženy v politice chybějí“. A že neúspěšné se domáhají něčeho, nač nemají. V tom článku se autor zabýval také hrou s myšlenkou, že bude-li kvótou stanoven počet žen, může pak i kterákoli další menšina vymáhat kvótu na zastoupení svých příslušníků v politických institucích — a budeme hledat příslušný zlomek Romů, Vietnamců, homosexuálů, tělesně postižených atd.

Zaujalo mě, že autor článku píše o ženách jako by byly menšina — ale ony jsou polovina, dokonce možná i mírně větší (může-li být polovina větší).

A také, že o právech žen na správu i koncepci veřejných věcí autor článku uvažuje jako o něčem, čeho se jakýmsi pochybným způsobem domáhá samozvaná skupina obyvatel, jíž není záhodno vyhovět, protože na to, co vyžaduje, ve skutečnosti nestačí.

×
Diskuse
SH
August 18, 2010 v 10.41
Panství
Troufl bych si titulek textu přiostřit. Ne „konzervativní“, ale doslova „zakonzervovaný“ mužský svět. Jde totiž o svět politiky, tedy moci a z toho plynoucího panství. Mužský svět získal své panství nad ženským už kdysi dávno z primitivní fyzické převahy muže nad ženou. Od té doby nedělá prakticky nic jiného, než aby si své panství uchoval. A vymýšlí k tomu všechny možné triky. Příkladem je třeba i to, že se k Vašemu textu nikdo nevyjádřil. Ignorance je totiž také forma boje.
V
August 18, 2010 v 13.59
A co Parkanová a jiné jí podobné?
Máme premiéra Nečase, tedy muže. Mám mít z toho jako muž radost? Není kritérium muž x žena v otázkách moci zavádějící? Nepotřebujeme více žen v politice, potřebujeme, my všichni, muži i ženy neprivilegovaní ani majetkem ani mocí sociálně spravedlivou společnost. Každý muž stejně jako žena, kteří získají moc, musí být muži i ženami, nad nimiž tuto moc mají, jim tvrdě kontrolování pomocí nástrojů přímé demokracie.
ES
August 18, 2010 v 18.31
žádná žena se od roku 1989 neosvědčila tak nezapomenutelně, aby se tím dalo dokázat, že ženy v politice chybějí
Pořád mi tahle věta leží v žaludku. Z těch několika žen, které se v politice osvědčily, asi nebudu jmenovat komickou ministryni války, která se proslavila spíše jako zpěvačka. Ale co třeba JUDr. Dagmar Burešová, co nezapomenutelná "indiánská babička" MUDr. Jaroslava Moserová ? Ostatně i Akademie věd měla v čele ženu a zástupkyně ombudsmana Anna Šabatová udělala pěkný kus práce. A co všechny ty úspěšné starostky malých měst? Neměli bychom ještě zapátrat?
LV
August 19, 2010 v 8.59
Dobrá úvaha a děkuji za ni, ale
se vší úctou věta "žádná žena se od roku 1989 neosvědčila tak nezapomenutelně, aby se tím dalo dokázat, že ženy v politice chybějí" je - myslím si - nesmyslně postavená. Že ženy v české politice (ale nejen) stále chybí (také z těchto důvodů, mj. nelze hovořit o demokracii) JE PROSTÝ FAKT, jehož důsledkem je také to, na kolik nezapomenutelných žen si dnes vzpomeneme - souhlasím, o mnoho víc jich už asi nebude. Svědčí to o uzavřené, agresivní a dominantně mužské povaze české politiky i to je očividný fakt. Zřejmě i v tom bude (také, mj.) příčina současné politické a morální krize. Větší veřejná aktivita a tedy i přítomnost žen by tedy snad české demokracii prospěla, lze to předpokládat. Z čeho? Inu přece z toho, že ženy ve společnosti, v kultuře, v hospodářství... jsou přítomné, aktivní, ba nezastupitelné a mnohdy úspěšnější, výkonější...než muži. Jsou celé společenské segmenty, kde naopak dominují. Zamýšlíme-li se nad tím, proč chybí v politice, proč jich bylo aktivních po r. 1989 víc než dnes, musíme si také položit otázku, proč je v ní také tak málo nezávislých, nestranických osobností, které uspěly (a dál fungují) ve svých občanských povoláních, proč se jich tolik v průběhu posledních 10 let stáhlo do soukromí atd. Myslím, že to spolu souvisí. Mám kolem sebe mnoho skvělých, vzdělaných a obdivuhodných žen, ale žádná - pokud vím - ani na chvíli neuvažovala o vstupu do politického života. A nedivím se jim. Vždyť ten svět každého normálního a citlivého člověka odpuzuje...
KB
August 19, 2010 v 11.41
Pohlaví není kvalita
Pohlaví, stejně jako barva pleti, není kvalita! Proto si nemyslím, že bychom měli na základě genderových nebo rasových kritérií hodnotit prostředí české vysoké politiky ani jakýkoli jiný výkon.

S panem Valachem souhlasím v tom, že při posuzování kvalifikace a individuálních schopností a možností uchazeče(ky) o tu či onu funkci dejme tomu ve státní správě, by nemělo hrát roli zda je dotyčný(á) muž nebo žena.

Kdybych měl podobný postoj jako pan Vodička a chtěl být důslednější, musel bych se ptát: Proč chybí ve vysoké české politice Romové, Vietnamci, atd.


LV
August 19, 2010 v 13.02
O voze jako o koze.
Myslím, že tu nikdo nehodnotil prostředí české politiky (nemusíme mluvit jen o "vysoké", podívejme se i na komunální), ani jakýkoli jiný výkon na základě genderových či rasových kritérií. Přece byl kontatován prostý a těžko vyvratitelný fakt, že je v české politice trvale žen málo a že se na tom jistě charakter této politiky podílí (a vice versa). A dovolil jsem si předpokládat, že je možné (vizte "snad"), že by se kvalita demokracie v naší zemi s větší aktivitou a přítomností žen v politice zlepšila. Obávám se ale, že právě způsob myšlení pana Boušky prozrazuje hluboce zakořeněné stereotypy, které budou zřejmě ještě dlouho ovlivńovat i naši politiku. Tak zejména bych šetřil s onou "důsledností", ženy přece nejsou žádná menšina!
Stran jiného faktu, že v české politice chybí Romové, Vietnamci atd. (nejen totiž oni) - ano chybí, očividně. I to svědčí o naší málo funkční demokracii. Levice i pravice je k tomu víceméně lhostejná, anebo to spláchne tvrzením, že pokud chtějí volit a být voleni mohou si vybrat ze stávajících či založit vlastní hnutí. Snad to i někteří dělají, moc viditelné to však není a ani sociologické výzkumy o tom u nás moc nereferují, pokud je mi známo... Osobně se spíš obávám, že tyto faktické menšiny za lhostejnosti majoritních komunit, uzavírají se do vlastní lhostejnosti k okolnímu světu. Vytvářejí paralelní a mnohdy nedemokratickou polis, někdy jakous-takous samosprávu... Ale zástupce v našem parlamentu, natož pak v exekutivě vidět není...
KB
August 19, 2010 v 14.32
Pane Vodičko, řeknete-li, že "ženy v politice chybějí", jde podle mého názoru o hodnotový soud. Základem tohoto hodnocení, jak jste sám řekl, je předpoklad, že "by se kvalita demokracie v naší zemi s větší aktivitou a přítomností žen v politice zlepšila." Tento Váš předpoklad se podle mého názoru nedá potvrdit ani popřít. Zastáváte zřejmě ušlechtilý názor, že každá nějak definovaná skupina by měla mít v české politice své zástupce. Pokud žijeme ve fungujícím demokratickém systému, pak to podle mě prostě není bezpodmínečně nutné. Měly by snad ženy nebo jiné skupiny obyvatelstva, které nemají v české politice své zástupce, mít proto menší práva než skupiny obyvatel, které své zástupce v politice mají? Jistě se shodneme, že nikoli. Nemyslím si tedy, že by nepřítomnost žen v české politice musela svědčit o nefunkční demokracii, natožpak, že by se tento jev dal libovolně dávat do souvislosti s absencí nezávislých a nestranických osobností v politice. Určitě by každá skupina obyvatel měla mít rovnou možnost působit v politice a zastávat úřady. Nevím nic o tom, že by se ženám znemožňovalo užívat jejich občanská práva.

Pokud jde o tu důslednost: ženy jistě nejsou menšina, ale logika na základě které by pohlaví mělo být kritériém kvality, podává si ruku s teoriemi, které kvalitu podmiňují např. etnicky.

Co se týká způsobu mého myšlení: Myslím, že čtenáři jsou natolik svéprávní, aby si názor udělali sami i bez Vaší intervence. Pokud máte zato, že Vaše myšlení je prosto stereotypů, jste vedle jak ta jedle...



LV
August 19, 2010 v 15.22
Milý pane Bouško,
můžete mi prosím vysvětlit z čeho usuzujete, že hlásám onu nesmyslnou tezi o tom, že by pohlaví mělo být kritériem kvality? Když už citujete, tak prosím přesně, vytrhl jste to ze souvětí a tím i z významového kontextu, jen se na to podívejte ještě jednou... Ano, v zastupitelské a funkční demokracii by měla mít každá definovatelná entita své zástupce v parlamentu, to je - myslím - základem demokracie. Že se tak neděje dlouhodobě (zatím trvale) je právě důvodem mého soudu, že nežijeme ve funkční demokracii. Můžete si myslet a hlásat cokoli jiného. Ale já budu tvrdit, že tato demokracie je podobně funkční jako funkční byl včerejší socialismus. A jelikož vidím v politice málo žen, osobně jsem preferoval křížkováním právě i toto hledisko. Tečka. Přeji Vám hezké odpoledne.
KB
August 22, 2010 v 17.51
Milý pane Vodičko,
velmi rád Vám na Vaši otázku odpovím, ale pak si nemůžete dělat nárok na poslední tečku za celou naší diskusí. Jistě uznáte, že lze těžko vést diskusi v nějakém demokratickém rámci a zároveň vůči spoludiskutujícímu užívat autoritativní tón řeči.

Nuže. Abych Vám tedy na Vaši otázku odpověděl celou větou: Že hlásáte nesmyslnou tezi o tom, že pohlaví by mělo být kritériem kvality usuzuji z toho, že o ženách v politice uvažujete paušálně. Použiju Vaše slova, a tentokrát ve větné souvislosti:

"Větší veřejná aktivita a tedy i přítomnost žen by tedy snad české demokracii prospěla, lze to předpokládat. Z čeho? Inu přece z toho, že ženy ve společnosti, v kultuře, v hospodářství... jsou přítomné, aktivní, ba nezastupitelné a mnohdy úspěšnější, výkonější...než muži."

Ženám paušálně a apriorně přisuzujete kvality, které je privilegují před muži v politické činnosti. Pokud jde o charakter těch kvalit, je však zajímavé, že jde zrovna o Aktivitu - Úspěch - Výkon. To jsou ovšem tradičně mužské atributy. Měly by se snad podle Vás ženy podobat, ještě více než tomu tak je, mužům?

Pokud by podle Vás měla mít své zástupce v parlamentu "každá definovatelná entita",natožpak direktivně, pak by podle mě demokracie nebyla možná. Demokracie, pane Vodičko, nemůže fungovat především bez solidarity. Ve skutečně solidární společnosti opravdu není nutné, aby každá definovatelná entita společnosti měla své zástupce v parlamentu.

Útěchou je, že pohlavní příslušnost není jediné hledisko na základě kterého se u voleb rozhodujete.

Přeji Vám hezký den.