Ženy v konzervativním světě mužů

Alena Zemančíková

Od ženy se dnes požaduje totéž, co od muže, ale stále není v politickém světě brána jako rovná muži. Diskuze o dostatečné způsobilosti žen pro politiku předjímají, že politici-muži jsou elitou a výkvětem národa.

V Lidových novinách jsem četla mimořádně hloupý a agresivní článek od Daniela Kaisera. Pointou toho textu, který se týkal počtu a pozice žen v české politice, bylo, že „upřímně řečeno, žádná žena se od roku 1989 neosvědčila tak nezapomenutelně, aby se tím dalo dokázat, že ženy v politice chybějí“. A že neúspěšné se domáhají něčeho, nač nemají. V tom článku se autor zabýval také hrou s myšlenkou, že bude-li kvótou stanoven počet žen, může pak i kterákoli další menšina vymáhat kvótu na zastoupení svých příslušníků v politických institucích — a budeme hledat příslušný zlomek Romů, Vietnamců, homosexuálů, tělesně postižených atd.

Zaujalo mě, že autor článku píše o ženách jako by byly menšina — ale ony jsou polovina, dokonce možná i mírně větší (může-li být polovina větší).

A také, že o právech žen na správu i koncepci veřejných věcí autor článku uvažuje jako o něčem, čeho se jakýmsi pochybným způsobem domáhá samozvaná skupina obyvatel, jíž není záhodno vyhovět, protože na to, co vyžaduje, ve skutečnosti nestačí.

Zopakuji, co všichni víme: že v naší postsocialistické společnosti se od ženy očekává totéž, co od muže. Placením daní počínaje a uživením sebe i rodiny konče. Ženy dnes musejí v každé své životní situaci rozhodovat stejně jako muži, mají stejnou daňovou i trestní a občanskou odpovědnost, pokud jsou zdravé, jsou povinny se uživit — ani otcové ani manželé nemají zákonnou povinnost živit své ženy a dcery, pokud ty jsou práce a životaschopné. Ženy mají rovný přístup ke vzdělání a bohatě ho využívají, totéž platí o volebním právu. Postupně se ukazuje, že domnělá menší schopnost nebo nadání k uměleckým nebo intelektuálním výkonům je předsudek, vycházející z dříve nerovných možností. Například v malířství a literatuře nikdo už dnes o ženském nadání nepochybuje, výtvarnice, spisovatelky a dramatičky patří dokonce dnes k nejprogresivnějším.

Každé tvrzení, že ženy se o svoje místo nehlásí nebo o ně nestojí, že kvóty je ponižují, za sebou skrývá lpění na patriarchálním uspořádání společnosti, na konzervaci rozhodování v mužských hospodách a klubech, ať už se jmenují jakkoli. Včetně toho, že změny tohoto konzervativního uspořádání se bojí i značná část žen, že skutečně nestojí o plnou zodpovědnost a „právo na výklad světa“. To ale neznamená, že by se se změněnou situací nesžily a nenašly v ní pro sebe lepší pozici, než mají v té současné. Obava ze změny je na místě a pochopitelná.

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že žena, která se vehementně uchází o vliv, je okolím vnímána jako afektovaná hysterka. Když žena při úředním jednání dlouho mluví, je to pociťováno jako křečovitá snaha na sebe upozornit. Muži se tak chovají běžně. Pokud v ženské pracovní skupině není žena šéfkou, je v ní často považována tak trochu za služku (jiná věc je, že na sebe tu roli často sama bere, organizuje oslavy, přináší lahůdky, připravuje stoly, pamatuje si výročí a různá důležitá data). V současné české společnosti už není samozřejmé, že ženu jakéhokoli věku pustíme sednout, podržíme jí dveře, vezmeme jí těžké zavazadlo, dáme jí přednost. Není ani samozřejmostí, že muži první zdraví. V tom, co pro ženy dělat nemusíme, jsme se za poslední léta opravdu posunuli. V tom, co bychom měli dělat společně, jsme se neposunuli vůbec, ba možno říci, zacouvali jsme zpátky.

Vstoupit do politické strany není snadné rozhodnutí. Ani jedna z existujících českých stran se neuchránila skandálu nebo nějaké více či méně nechutné aféry, s níž slušný člověk nechce být spojován. Hlavní motivace ke vstupu do politické strany je úsilí o podíl na moci, nikoli potřeba něco společně dělat — a mnoho lidí, žen rozhodně, nechce do politiky vstupovat takto jednoznačně. Jsou ještě stále lidé, kteří chtějí spíše pomáhat než vládnout a kteří špatně snášejí pomyšlení, že kvůli své politické příslušnosti jsou zařazováni mezi takové, s jakými by se o své vůli nikdy nestýkali. V této situaci není tolik úkolem schopných a bezúhonných osobností, aby se ucházely o moc, ale je úkolem politických stran, aby se ucházely o ty osobnosti: současné dvě nové politické strany to zřetelně ukazují, jejich volební úspěch byl přece založen i na nových jménech.

Zavedení kvót pro obsazení veřejných sborů povinným počtem žen znamená přinejmenším to, že se politické strany prostě musejí o ženy ucházet. Pak je ovšem při jejich cestě k podílu na moci už nemůžou prohlašovat za afektované hysterky. Muži, kteří ženy pod tíhou zákonné úpravy do politiky pozvou, je musí začít brát vážně a partnersky. Ve svém vlastním zájmu — jak to dopadá, když se to podcení, jsme jasně viděli na příběhu žen ve Straně zelených.

Ženy nejsou o nic lepší než muži, ale nejsou také o nic horší. Je proto pošetilé hledat jen ty mimořádně vhodné a dobré — stačí vzít stejná kritéria jako na muže. Pokud je na chyby žen víc vidět, je to prostě proto, že je jich v politice málo a je na ně upřená pozornost.

Moderní dějiny jsou značeny momenty, kdy je něco zavedeno povinně a jistě se proti tomu v příslušné době zvedlo mnoho hlasů a mnohdy i ti, v jejichž prospěch se reformy prováděly, je zprvu odmítali. Vzpomeňme jenom povinnou školní docházku, všeobecné volební právo, rasovou rovnoprávnost, náboženskou svobodu, ale třeba i dopravní a ekologické předpisy. Někdy proto, aby společnost fungovala na úrovni, musí se vydat nějaké nařízení a vytvořit nástroje pro jeho dodržování. Stanovit pravidla.

Ženy, které v mužské společnosti obstály, dobře vědí, že se tak stalo díky jejich mimořádnému nasazení a výkonu, že musely být lepší. Nechtějí přijít o výsadu těch, kteří jsou ze všech nejlepší, a proto se staví proti přístupu dalších, i třeba průměrných žen do jejich tak těžko získaného prostoru. Ale ten prostor je plný průměrných mužů, které ti vynikající možná bez nadšení, ale také bez odporu přijímají. Názor, že žena, která se dostane k veřejnému vlivu, musí být lepší než stejně postavený muž, nemá žádnou oporu v realitě.

Vzpomínám na generaci žen ve věku mé matky, která vstupovala do zaměstnání v padesátých letech, musela překonávat problémy špatných bytů a služeb, nedostatečného zásobování, oblečení, věčné nepřítomnosti mužů a koneckonců i neexistence antikoncepčních prostředků. Většina těchto žen uměla výborně vařit, ale i leccos řemeslného doma udělat, dokázala vystudovat při zaměstnání a při tom zavařovat, prát na mechanických pračkách a denně doma zatápět v kamnech, a přesto jejich šéfy byli často méně vzdělaní i schopní muži. Ty ženy v podřízených pozicích se často nedostaly výš, protože nechtěly být v komunistické straně, a bez toho kariéra nebyla možná. Když pro Český rozhlas natáčím vzpomínky různých osobností, všichni muži vzpomínají na skvělé kolegyně, učitelky, kamarádky, pomocnice i spoluautorky. Tato generace odešla z politiky s první generací polistopadových političek, generace nastupující už měla jiné podmínky a mnohem menší respekt — a i ta ostatně většinou z politiky odešla.

Na současné vládní a rozhodující garnituře politiků mě nerozčiluje ani tak jejich politická příslušnost a nesmyslná, nesympatická veřejná dikce. To se přežene, po příštích volbách může být všechno jinak. Vadí mi pokrytecké, konzervativní až ultrakonzervativní smýšlení, uzavírání do sebe. Přesto, že většina mužů v české politice se vyznamenala spíše v negativním slova smyslu, neuspěla, odešla s ostudou, zaráží mě jejich sebestřednost a pýcha. A protože i novináři jsou konjunkturalisté, existují u nás hlasy, které jsou schopné veřejně argumentovat tím, že ženy v české politice jsou osobně nedostatečné. Možná, že jsou, pokud jsou to služky vedle mužů nebo afektované hysterky. Takové však zdaleka nejsou všechny, a jestli to tak půjde dál, možná přijdou časy, kdy místo posluhování začnou ženy mužskou společnost podvracet. Zasloužila by si to.

    Diskuse
    SH
    August 18, 2010 v 10.41
    Panství
    Troufl bych si titulek textu přiostřit. Ne „konzervativní“, ale doslova „zakonzervovaný“ mužský svět. Jde totiž o svět politiky, tedy moci a z toho plynoucího panství. Mužský svět získal své panství nad ženským už kdysi dávno z primitivní fyzické převahy muže nad ženou. Od té doby nedělá prakticky nic jiného, než aby si své panství uchoval. A vymýšlí k tomu všechny možné triky. Příkladem je třeba i to, že se k Vašemu textu nikdo nevyjádřil. Ignorance je totiž také forma boje.
    V
    August 18, 2010 v 13.59
    A co Parkanová a jiné jí podobné?
    Máme premiéra Nečase, tedy muže. Mám mít z toho jako muž radost? Není kritérium muž x žena v otázkách moci zavádějící? Nepotřebujeme více žen v politice, potřebujeme, my všichni, muži i ženy neprivilegovaní ani majetkem ani mocí sociálně spravedlivou společnost. Každý muž stejně jako žena, kteří získají moc, musí být muži i ženami, nad nimiž tuto moc mají, jim tvrdě kontrolování pomocí nástrojů přímé demokracie.
    ES
    August 18, 2010 v 18.31
    žádná žena se od roku 1989 neosvědčila tak nezapomenutelně, aby se tím dalo dokázat, že ženy v politice chybějí
    Pořád mi tahle věta leží v žaludku. Z těch několika žen, které se v politice osvědčily, asi nebudu jmenovat komickou ministryni války, která se proslavila spíše jako zpěvačka. Ale co třeba JUDr. Dagmar Burešová, co nezapomenutelná "indiánská babička" MUDr. Jaroslava Moserová ? Ostatně i Akademie věd měla v čele ženu a zástupkyně ombudsmana Anna Šabatová udělala pěkný kus práce. A co všechny ty úspěšné starostky malých měst? Neměli bychom ještě zapátrat?
    LV
    August 19, 2010 v 8.59
    Dobrá úvaha a děkuji za ni, ale
    se vší úctou věta "žádná žena se od roku 1989 neosvědčila tak nezapomenutelně, aby se tím dalo dokázat, že ženy v politice chybějí" je - myslím si - nesmyslně postavená. Že ženy v české politice (ale nejen) stále chybí (také z těchto důvodů, mj. nelze hovořit o demokracii) JE PROSTÝ FAKT, jehož důsledkem je také to, na kolik nezapomenutelných žen si dnes vzpomeneme - souhlasím, o mnoho víc jich už asi nebude. Svědčí to o uzavřené, agresivní a dominantně mužské povaze české politiky i to je očividný fakt. Zřejmě i v tom bude (také, mj.) příčina současné politické a morální krize. Větší veřejná aktivita a tedy i přítomnost žen by tedy snad české demokracii prospěla, lze to předpokládat. Z čeho? Inu přece z toho, že ženy ve společnosti, v kultuře, v hospodářství... jsou přítomné, aktivní, ba nezastupitelné a mnohdy úspěšnější, výkonější...než muži. Jsou celé společenské segmenty, kde naopak dominují. Zamýšlíme-li se nad tím, proč chybí v politice, proč jich bylo aktivních po r. 1989 víc než dnes, musíme si také položit otázku, proč je v ní také tak málo nezávislých, nestranických osobností, které uspěly (a dál fungují) ve svých občanských povoláních, proč se jich tolik v průběhu posledních 10 let stáhlo do soukromí atd. Myslím, že to spolu souvisí. Mám kolem sebe mnoho skvělých, vzdělaných a obdivuhodných žen, ale žádná - pokud vím - ani na chvíli neuvažovala o vstupu do politického života. A nedivím se jim. Vždyť ten svět každého normálního a citlivého člověka odpuzuje...
    KB
    August 19, 2010 v 11.41
    Pohlaví není kvalita
    Pohlaví, stejně jako barva pleti, není kvalita! Proto si nemyslím, že bychom měli na základě genderových nebo rasových kritérií hodnotit prostředí české vysoké politiky ani jakýkoli jiný výkon.

    S panem Valachem souhlasím v tom, že při posuzování kvalifikace a individuálních schopností a možností uchazeče(ky) o tu či onu funkci dejme tomu ve státní správě, by nemělo hrát roli zda je dotyčný(á) muž nebo žena.

    Kdybych měl podobný postoj jako pan Vodička a chtěl být důslednější, musel bych se ptát: Proč chybí ve vysoké české politice Romové, Vietnamci, atd.


    LV
    August 19, 2010 v 13.02
    O voze jako o koze.
    Myslím, že tu nikdo nehodnotil prostředí české politiky (nemusíme mluvit jen o "vysoké", podívejme se i na komunální), ani jakýkoli jiný výkon na základě genderových či rasových kritérií. Přece byl kontatován prostý a těžko vyvratitelný fakt, že je v české politice trvale žen málo a že se na tom jistě charakter této politiky podílí (a vice versa). A dovolil jsem si předpokládat, že je možné (vizte "snad"), že by se kvalita demokracie v naší zemi s větší aktivitou a přítomností žen v politice zlepšila. Obávám se ale, že právě způsob myšlení pana Boušky prozrazuje hluboce zakořeněné stereotypy, které budou zřejmě ještě dlouho ovlivńovat i naši politiku. Tak zejména bych šetřil s onou "důsledností", ženy přece nejsou žádná menšina!
    Stran jiného faktu, že v české politice chybí Romové, Vietnamci atd. (nejen totiž oni) - ano chybí, očividně. I to svědčí o naší málo funkční demokracii. Levice i pravice je k tomu víceméně lhostejná, anebo to spláchne tvrzením, že pokud chtějí volit a být voleni mohou si vybrat ze stávajících či založit vlastní hnutí. Snad to i někteří dělají, moc viditelné to však není a ani sociologické výzkumy o tom u nás moc nereferují, pokud je mi známo... Osobně se spíš obávám, že tyto faktické menšiny za lhostejnosti majoritních komunit, uzavírají se do vlastní lhostejnosti k okolnímu světu. Vytvářejí paralelní a mnohdy nedemokratickou polis, někdy jakous-takous samosprávu... Ale zástupce v našem parlamentu, natož pak v exekutivě vidět není...
    KB
    August 19, 2010 v 14.32
    Pane Vodičko, řeknete-li, že "ženy v politice chybějí", jde podle mého názoru o hodnotový soud. Základem tohoto hodnocení, jak jste sám řekl, je předpoklad, že "by se kvalita demokracie v naší zemi s větší aktivitou a přítomností žen v politice zlepšila." Tento Váš předpoklad se podle mého názoru nedá potvrdit ani popřít. Zastáváte zřejmě ušlechtilý názor, že každá nějak definovaná skupina by měla mít v české politice své zástupce. Pokud žijeme ve fungujícím demokratickém systému, pak to podle mě prostě není bezpodmínečně nutné. Měly by snad ženy nebo jiné skupiny obyvatelstva, které nemají v české politice své zástupce, mít proto menší práva než skupiny obyvatel, které své zástupce v politice mají? Jistě se shodneme, že nikoli. Nemyslím si tedy, že by nepřítomnost žen v české politice musela svědčit o nefunkční demokracii, natožpak, že by se tento jev dal libovolně dávat do souvislosti s absencí nezávislých a nestranických osobností v politice. Určitě by každá skupina obyvatel měla mít rovnou možnost působit v politice a zastávat úřady. Nevím nic o tom, že by se ženám znemožňovalo užívat jejich občanská práva.

    Pokud jde o tu důslednost: ženy jistě nejsou menšina, ale logika na základě které by pohlaví mělo být kritériém kvality, podává si ruku s teoriemi, které kvalitu podmiňují např. etnicky.

    Co se týká způsobu mého myšlení: Myslím, že čtenáři jsou natolik svéprávní, aby si názor udělali sami i bez Vaší intervence. Pokud máte zato, že Vaše myšlení je prosto stereotypů, jste vedle jak ta jedle...



    LV
    August 19, 2010 v 15.22
    Milý pane Bouško,
    můžete mi prosím vysvětlit z čeho usuzujete, že hlásám onu nesmyslnou tezi o tom, že by pohlaví mělo být kritériem kvality? Když už citujete, tak prosím přesně, vytrhl jste to ze souvětí a tím i z významového kontextu, jen se na to podívejte ještě jednou... Ano, v zastupitelské a funkční demokracii by měla mít každá definovatelná entita své zástupce v parlamentu, to je - myslím - základem demokracie. Že se tak neděje dlouhodobě (zatím trvale) je právě důvodem mého soudu, že nežijeme ve funkční demokracii. Můžete si myslet a hlásat cokoli jiného. Ale já budu tvrdit, že tato demokracie je podobně funkční jako funkční byl včerejší socialismus. A jelikož vidím v politice málo žen, osobně jsem preferoval křížkováním právě i toto hledisko. Tečka. Přeji Vám hezké odpoledne.
    KB
    August 22, 2010 v 17.51
    Milý pane Vodičko,
    velmi rád Vám na Vaši otázku odpovím, ale pak si nemůžete dělat nárok na poslední tečku za celou naší diskusí. Jistě uznáte, že lze těžko vést diskusi v nějakém demokratickém rámci a zároveň vůči spoludiskutujícímu užívat autoritativní tón řeči.

    Nuže. Abych Vám tedy na Vaši otázku odpověděl celou větou: Že hlásáte nesmyslnou tezi o tom, že pohlaví by mělo být kritériem kvality usuzuji z toho, že o ženách v politice uvažujete paušálně. Použiju Vaše slova, a tentokrát ve větné souvislosti:

    "Větší veřejná aktivita a tedy i přítomnost žen by tedy snad české demokracii prospěla, lze to předpokládat. Z čeho? Inu přece z toho, že ženy ve společnosti, v kultuře, v hospodářství... jsou přítomné, aktivní, ba nezastupitelné a mnohdy úspěšnější, výkonější...než muži."

    Ženám paušálně a apriorně přisuzujete kvality, které je privilegují před muži v politické činnosti. Pokud jde o charakter těch kvalit, je však zajímavé, že jde zrovna o Aktivitu - Úspěch - Výkon. To jsou ovšem tradičně mužské atributy. Měly by se snad podle Vás ženy podobat, ještě více než tomu tak je, mužům?

    Pokud by podle Vás měla mít své zástupce v parlamentu "každá definovatelná entita",natožpak direktivně, pak by podle mě demokracie nebyla možná. Demokracie, pane Vodičko, nemůže fungovat především bez solidarity. Ve skutečně solidární společnosti opravdu není nutné, aby každá definovatelná entita společnosti měla své zástupce v parlamentu.

    Útěchou je, že pohlavní příslušnost není jediné hledisko na základě kterého se u voleb rozhodujete.

    Přeji Vám hezký den.