Šestý smrtelný hřích

Zdeněk Bárta

Příliš benevolentní výchova, která neposkytuje dětem potřebné hranice, vede k tomu, že dětem chybějí autority. Svou volbou mladí ukázali, že tíhnou k představiteli feudalismu jako k symbolu starých dobrých rákosek, po kterých instinktivně touží.

Můj oblíbený Jiří Peňás, kvůli němuž jsem si předplatil Týden, zbytečně, protože on z něj hned nato emigroval, píše ve svém skvělém povolebním textu, který doporučuji sobě podobným zeleně smýšlejícím, jako terapii podobnou Kšaftu umírající matky od J. A. Komenského, mimo jiné toto: „…smířil jsem se dávno s tím, že mladá generace je pro věc revoluce na dlouho ztracená, když jí učaruje aristokrat, katolík a myslivec z Černé hory, který používá slova jako alébrž, nikolivěk a párkrát jsem ho slyšel onikat a dokonce jednou použít aorist (kdo neví, co to je, ať se podívá, nic sprostého to ale není).“

Což mi připomnělo Konrada Lorenze a jeho slavných Osm smrtelných hříchů. V kapitole o šestém hříchu, který se jmenuje Rozchod s tradicí, Lorenz píše o výchově dětí:

Jedním z největších zločinů pseudodemokratické doktríny je to, že považuje přirozený vztah nadřazenosti a podřazenosti mezi dvěma lidmi za frustrující překážku vší vřelosti… tisíce dětí se stalo nešťastnými neurotiky známou „nefrustrující“ výchovnou metodou…dítě se ve skupině, která není hierarchizovaná, ocitá vlastně v situaci zcela nepřirozené. Nemůže potlačit vlastní instinktivní touhu po dosažení vyššího postavení, a poněvadž rodiče nekladou žádný odpor, začne je pochopitelně tyranizovat. Ocitá se tak v roli vůdce skupiny, ve které mu vůbec není dobře, protože bez silnějšího nadřízeného se cítí nechráněno ve světě veskrze nepřátelském...takové dítě je pak pochopitelně podrážděné,.protože nenaráží na instinktivně očekávanou a podvědomě vlastně kýženou protiagresi, nýbrž na klidně pronášené pseudoracionální fráze, které se před ním tyčí jako čalouněná zeď.“

Vyvozuji z obou myšlenek, že dnešní mladá, „nefrustrujícně“ vychovaná mládež tíhne k představiteli feudalismu jako k symbolu starých dobrých rákosek, po kterých instinktivně touží.

Je to pro mne aktuální otázka, neboť ke vší té volební bídě mne postihlo navíc i déletrvající opatrování čtyř vlastních, malých vnoučat, „nefrustrovaně“ vychovávaných svými rodiči. Už tito jejich rodiče byli vedeni až příliš liberálně, avšak přeci jen jsme si při jejich výchově s jejich matkou zachovávali alespoň elementární pud sebezáchovy, který kupodivu tyto mé děti, jako rodiče těch dvou dvoučlenných teroristických komand evidentně postrádají.

Již při předávání vnoučat rodiči do mé péče jsem začal být ostražitý: vnoučata neuvěřitelně silně agresivně řvala, neustále se něčeho dožadovala a bila nás, dospělé, vším co jim přišlo do ruky, když se jim okamžitě nedostalo požadovaného. Poté, co jsem je silným hlasem vykázal z místnosti, ať si jdou řvát někam jinam, neboť se my dospělí neslyšíme, podívala se na mne dcera se snachou jako na Heroda a evidentně v té chvíli obě zapochybovaly, zda to byl dobrý nápad, svěřovat děti takovému kruťákovi.

Při večeři jsem odmítl nabízet již asi pátou variantu pokrmu — předchozí byly dětmi odmítnuty s tím, že jim to nechutná, aniž to ochutnaly - a hodlal drobotinu vykázat do postelí s argumentem prof. Vondráčka, totiž že dítě umírá hlady až tak po šesti nedělích hladovění, načež jsem byl označen za nelidu. Rovněž bylo s nelibostí vnímáno, že jsem se odmítl při ukládání do postelí nechat trpně otloukat a kopat, a chtěl jsem se čestně bránit a odrážet rány.

Nakonec mi však děcka byla přeci jen svěřena, neboť rodiče je nutně potřebovali někam odložit. Nastal krutý boj kdo s koho. Jedinou výjimkou byly jízdy autem — děti seděly činaně připoutané v sedačkách a dokonce dlouhé hodiny při tom mlčely! Vždy, když jsem potřeboval trochu klidu, připoutal jsem děcka do sedaček a objížděl město. Byl to úžasný poznatek — nejistí, pseudohumanistickými žvásty zblblí rodiče nevědí, co dětem povolit a co zakázat, děti jejich ambivalenci vnímají a zneužívají.

U provozu na pozemních komunikacích, nebo jak se tomu říká, je to však jiné. Tam za nespoutání objektu výchovy do nesmyslných mučících nástrojů hrozí sankce z vyšších sfér, a tak rodiče velmi asertivně a nesmlouvavě potomky svazují. Rodičovskou, jindy nevídanou protiagresi vůči svému odporu děti dobře registrují, a samozřejmě a rády se podvolují.

Není jednoduché obstát v našem světě s malými tyrany na krku. Včera mi přišlo něco jako vyúčtování za plyn. Pražská plynárenská, vědoma si zřejmě nesrozumitelnosti svých účtovacích lejster, zřídila nonstop asistenční telefonickou službu POMOC 24. Zapudil jsem tedy na chvíli vnoučata do vedlejší místnosti a chtěl na uvedeném čísle zjistit, o co plynařům jde. Sympatický ženský hlas mi oznámil, že jsem se dovolal na zákaznickou linku „Spolu pro Prahu“. Pak mi instruoval, jaká čísla mám říkat „na konci hlásky“ podle charakteru svého dotazu.

Ve vedlejší místnosti mezi tím sílil hluk dětského zápasu. Postupoval jsem však srdnatě dál podle instrukcí v telefonu, a řekl „na konci hlásky“ požadované slovo „dva“. Najednou však začal v telefonu mluvit nějaký mužský hlas, který říkal, že jsem sice řekl slovo „dva“, ale že je musím z nějakého důvodu idiotsky opakovat. Hluk dětí vedle sílil tak, že jsem sotva slyšel. Zařval jsem proto zoufale „držte pusy“ — načež mne ten mužský hlas sdělil: „řekl jste nesprávný výraz“ a zavěsil.

Zastyděl jsem se. Opravdu jsem nepoužil slovo „pusy“.

    Diskuse
    Děkuji za skvělý a výstižný článek. :-)
    June 9, 2010 v 11.20
    Znepokojivé
    To je mi Tě, Zdeňku, líto. A myslím to vážně. Protože Tys mě vždycky přišel jako správný muž - tedy někdo, kdo je schopný nést autoritu a vůbec něco vydržet.
    A samozřejmě - je mi líto i těch dětí. A nejen těch Tvých vnoučat.
    Fakt je, že neschopnost dnešních rodičů vychovávat svoje děti - nejen o ně "nějak pečovat" - je epidemie věštící katastrofu. Protože tyhle děti směřují do svěa, který není vůbec zvědavý na jejich změkčilou rozmazlenost a neschopnost cokoliv vydržet a tedy také se podřídit. Je to svět daleko drsnější, než býval v době našeho dětství (a to jsme jako křesťané v tom bolševickém režimu neměli zase nijak na růžích ustláno).
    Vidím po celých svých 45 let, co se dětmi a mladými lidmi zabývám, jak výchova, která nemá kořeny v autoritě Boží (byť ji tak vždy nemusí nazývat) nezadržitelně degeneruje - přesně podle vývoje pohádky "Jak dědeček měnil, až vyměnil".
    Potvrdil to mimo jiné i malý výzkum, který v rámci své bakalářské práce na Jaboku (Srovnání autority rodiče a skautského vedoucího) dělal můj mladší syn Tomáš.

    Dobrým lékem na tuhle rozbředlost je skauting: děti celkově otužuje - ale protože to dělá atraktivně, aspoň část z nich to ráda přijme.

    Zajímavě se k tématu vyslovuje i australský psychoterapeut Steve Biddulph v právě vyšlé knize Mužství. Ten problém totiž podstatně vězí v neschopnosti dnešních otců být skutečnou auoritou - protože jim samým chybí vnitřní pevnost, na níž by ji mohli postavit. I dnešní "moderní otcové" - pokud se dětmi vůbec zabývají - se chovají jako náhradníci za jejich matky, místo aby byli těmi, kdo uvádějí své děti do "velkého světa". A tedy stavěli jim i hranice a garantovali jejich respektování.
    Pro jistotu doplňuji, že pevnost není bezcitná tvrdost. Pevnost budí důpvěru a je hlavně schopností být druhým oporou projejich nezralou svobodu.
    TT
    June 9, 2010 v 12.02
    Já nevím...
    Text je to výborný!
    Nejsem velkým zastáncem absolutní neautoritativní výchovy a několikačlenné dětské komando mám také doma.
    Ale mládež v Německu či ve Francii je přeci vychovávána neautoritativně už alespoň tři generace. A dokáží se postavit proti autoritám, organizují demonstrace a akce v nichž nejde jen o jejich pohodlí (odpor k jednotným maturitám) a nepoklonkují před knížepány - ostatně, nebyli Zelení prvními komorníky ospalého rytíře ;-) ?
    Pes bude zakopaný asi někde jinde. Já bych řekl, že v hlouposti a v autoritativní výchově. Místo k odpovědnému občanství vede k touze zařadit se úspěšně do matice systému.
    Inu není to jednoduché. Ale co jsme si zvolili, to budeme mít. Obviňovat z toho mladé, kterým dává elita už dvacet let jen ty nejhorší příklady, je zbytečné.
    June 9, 2010 v 13.20
    ad JZ a TT a ZB a KH
    Vážení pánové a dámo,
    chci Vás upozornit na švýcarského autora jménem Walter Hollstein.
    Pokud čtete německy, najdete o něm a jeho práci hojnost informací na adrese http://www.walter-hollstein.ch/.

    Téma je nesmírně vážné a opravdu ne jednoduché. Éra, kdy byl muž chápán jako "neproblematická" bytost, je dávno za námi. Úpadek mužské role ovšem podrývá i roli ženskou.
    (problém feminisace školství; peripetie moderního feminismu; rodiče jsou buď dva nebo dva nejsou - všichni o tom něco víme.)

    Ostatně, mnohé bylo patrné už v knize Simone Beauvoir-ové, Druhé pohlaví.

    S pozdravem
    JK
    LV
    June 9, 2010 v 23.00
    Vtipné a přesné. Díky!
    Milý pane Bárto,
    opravdu je to výborný text. Jak Vám rozumím... Když mi před lety můj sotva tříletý syn umožnil poznání, že vychovávat a vzdělávat nelze jenom hrou a bezbřehou laskavostí, začal jsem se tenkrát také dívat trochu jinak i na společnost... Item šel jsem do knihovny a mj. si vypůjčil knížku s názvem "Děti potřebují hranice". A funguje to. A jak dnes oba synové milují pravidelný režim, což je někdy náročné - především pro mne... jak vyžadují přesné plnění plánů... nevybočení ze směru... A také jak umí ocenit dodržení slibu, nebo jasné slovo... Mimochodem mne napadá jiná souvislost: v těchto dnech jsem opravoval testy přijímacích zkoušek na VŠ a zkoušel u postupovek. A co čert nechtěl, právě letos se k nám hlásí mnohem více slovenských studentů, takže se nabízí srovnání... A vycházejí z toho mnohem lépe... Namáhali jsme si hlavu, jak je to možné, čím to je... A pak nám to došlo: na Slovensku mají obdobu státní maturity (témata písemných částí se vyhlašují rozhlasem, jako kdysi "za nás"). A zrovna tento ročník, který mi přišel obzvláště slabý, je ten, který tak vehementně bouřil proti a aktivizoval se na facebooku... Co k tomu dodat.
    Dobrý den, děkuji za hezký, vtipný text i když se závěry tak zcela nesouhlasím. Učím na Střední škole a mám tři dospělé děti a ač si mnohé líčené zážitky umím dobře představit, souhlasím s panem Tožičkou, že neautoritativní výchova probíhá v Západní Evropě již mnohem delší dobu a výsledky vypadají v mnohém jinak ( i když některé zmíněné rysy nové generace nalezneme určitě i tam). Myslím, že problémem není ani tak nedostatek autoritativnosti ( které je, myslím, v Čechách spíš přebytek, ale motivované nikoliv smyslem pro cíl, ale strachem " aby to nevypadalo", který také děti přebírají. Problémem české mládeže je spíš pocit bezobsažnosti. Tak se taky volby zvrtly do TV Reality show, v níž lidé ohodnotili a zkritizovali kandidáty, ale ani ve snu je nenapadlo, že rozhodují o vlastní budoucnosti, jíž se zabývá něco takového jako programy. To šlo zcela mimo naši virtuální, marketingovou zábavu, kterou jsme si pořídili. To, co chybí ( a před očima mládeže téměř neexistuje) je vnitřní autorita daná osobností nikoliv rolí. Akcent na smysl plně prožívaného života - a to je něco, co jsme jim opravdu nepředvedli.