Voda na nádražích jedině přes aplikaci. Když nad lidmi vítězí technologie
Michal BergNa českých a moravských nádražích se mají objevit automaty na vodu. Radost z možnosti napustit si trochu vody však kalí to, že možnost budou moci využít jen ti, kdo si do chytrého telefonu budou schopni a ochotni nainstalovat aplikaci.
Správa železnic začala instalovat automaty, ze kterých si lidé budou moci naplnit zdarma půl litru vody do vlastní nádoby — ale jen pokud si stáhnou aplikaci startupu Lokni. Prý kvůli tomu, že klasická pítka jsou nehygienická, a aby se omezilo používání jednorázových plastů. Je to však slepá či spíše špatná cesta.
Jsem všemi deseti pro inovace a nové technologie, zejména v dopravě: rychlovlaky, jízdenky v mobilu, wifi připojení na nádraží i ve vlaku. To všechno přidává cestování vlakem konkurenční výhody vůči jiným druhům dopravy. Samozřejmě jsem i pro omezování jednorázového plastu. V případě PET lahví však řešení spočívá v jejich zálohování, nikoli v mobilní aplikaci.
Možnost natočit si půl litru vody jen s aplikací je jednoduše špatná cesta, která nevidí všechny nevýhody, které toto řešení má a představuje fachidiotský přístup, jenž při zavádění „inovací“ pomíjí společenský a celkově lidský rozměr problému.
Voda pouze s aplikací vytváří zbytečné překážky pro velké skupiny lidí: ty bez chytrého mobilu, což jsou mnohdy starší nebo chudší lidé, ale také pro mladší děti nebo cizince a náhodné cestující — kteří mobil mají, ale kvůli troše vody si nebudou instalovat aplikaci.
Ale i pokud smartphone máte, může se vám třeba po cestě vybít nebo nemáte mobilní data a na nádraží není wifi signál. Nebo se vám nechce poskytovat přístup ke svým osobním datům další firmě. Nebo prostě spěcháte a stahování aplikace by vás zdrželo. Nemluvě o omezení jen na půl litru denně vody na osobu.
Nedotažený a obtížný zloděj soukromí kvůli pár lokům
Podle Správy železnic nepatří klasická veřejná pítka k preferovaným zdrojům pitné vody, především z důvodu jejich nehygieničnosti. Bohužel nebyli schopni poskytnout žádnou studii či průzkum, kterým by tvrzení podpořili. Příklady z jiných zemí ukazují, že je možné udělat automaty na naplnění lahví, které hygienické problémy nemají. Stačí se podívat na příklady z Nizozemska, Švýcarska nebo Velké Británie, kde ve veřejných prostorech, jako jsou nádraží, instalována moderní pítka, ve kterých je možné si vodu napustit bez aplikace, jen stiskem tlačítka.
V roce 2019 jsem se podílel na projektu, který formuloval Chartu pro chytrá města. Mezi zhruba dvěma desítkami doporučení bylo hned několik, které pitná voda na aplikaci porušuje. Například:
- vyhnout se přehnané závislosti na digitálních systémech
- zachovat nedigitální možnosti
- předcházet vzniku sociální a digitální propasti
- chránit soukromí a data osobní povahy
Aplikace Lokni zpracovává váš e-mail, křestní jméno, volitelně pohlaví, dále ID zařízení a unikátní uživatelské ID pro každou instalaci a provozní údaje o využití pítek. Tyto údaje jste nuceni poskytnout jen proto, abyste se na nádraží mohli bezplatně napít trochy vody.
Podle všeho navíc lze smlouvu jednostranně vypovědět, pouze pokud se změní podmínky služby. Aplikaci samozřejmě můžete smazat, ale vaše data si její provozovatelé zřejmě uchovají po deset let. Na druhou stranu vám však mohou zrušit účet, pokud službu „déle“ nevyužíváte, aniž by řekli, co ono „déle“ znamená. Pro občasné cestující tak může kdykoli přestat fungovat. Provozovatelé též nezaručují, že aplikace bude fungovat na starších zařízeních, přičemž neupřesňují, co míní slovem „starší".
Nemyslíme si, že jeden automat na vodu je klíčové téma dneška. V kontextu neustálého zdražování jízdenek nebo omezování spojů v některých krajích není ani největším problémem železniční dopravy. Je ale důležité se ozvat, protože automaty na vodu přes aplikaci představují směr, který ve veřejném prostoru nemá co dělat, a pokud se proti němu nikdo neozve, budou další bariéry jen přibývat.
Jsme rádi, že se k nám přidala třeba i Rada seniorů ČR. Je to pochopitelné: minimálně polovina seniorů v České republice nemá mobilní telefon, na nějž by mohla být instalována aplikace na vodu. „Alternativní řešení“, které na slavnostním otevření padlo ze strany představitele startupu, tedy že seniorovi někdo jiný vytiskne QR kód, který pro napuštění vody také funguje, už pak jen podtrhuje absurditu celého projektu. Jak se říká, rovnák na vohejbák, nemluvě už o vytváření další závislosti na další osobě a obtěžující registraci více účtů do systému.
Vyzvali jsme peticí Správu železnic a jejího ředitele Jiřího Svobodu, aby projekt, jakkoli dobře míněný, přehodnotili. Aby hledali řešení, které nebude bariérové, které umožní rychlou instalaci pítek na velké množství nádraží a které zpříjemní cestování opravdu všem. Petici podepsalo přes tisíc lidí a další nesouhlasné reakce s představenou podobou systému pítek bylo možné zaznamenat na sociálních sítích.
Ředitel i představitel startupu trvali při předávání petice na genialitě svého nápadu, jen dvě seniorky, které před nimi mávaly svými tlačítkovými telefony, je trochu znejistěly. Možná už není v této fázi možné projekt zastavit — Správa železnic plánuje automaty po Praze, Břeclavi instalovat i na další nádraží.
Určitě ale má smysl poskytovat vedení státní instituce zpětnou vazbu k jejich záměrům a postupům. Měli by vědět, že je hloupé řešit technologiemi to, co se dá lépe vyřešit bez nich, že je nepřijatelné vytvářet další zbytečné bariéry — pro seniory, děti nebo chudší lidi, jakož i zaplňovat veřejný prostor dalším vizuálním smogem a reklamou či sbírat o lidech data kvůli troše vody.
Voda má být dostupná všem. Zvláště pokud neustále padají teplotní rekordy a cestování ve vedrech je náročné, zejména pro starší lidi, lidi se zdravotními potíži nebo malé děti. Voda má být dostupná s co možná nejmenšími bariérami. Zbytečná bariérovost bude vždy hloupá, i když ji představuje ta nejmodernější chytrá aplikace.