Voda na nádražích jedině přes aplikaci. Když nad lidmi vítězí technologie
Michal BergNa českých a moravských nádražích se mají objevit automaty na vodu. Radost z možnosti napustit si trochu vody však kalí to, že možnost budou moci využít jen ti, kdo si do chytrého telefonu budou schopni a ochotni nainstalovat aplikaci.
Správa železnic začala instalovat automaty, ze kterých si lidé budou moci naplnit zdarma půl litru vody do vlastní nádoby — ale jen pokud si stáhnou aplikaci startupu Lokni. Prý kvůli tomu, že klasická pítka jsou nehygienická, a aby se omezilo používání jednorázových plastů. Je to však slepá či spíše špatná cesta.
Jsem všemi deseti pro inovace a nové technologie, zejména v dopravě: rychlovlaky, jízdenky v mobilu, wifi připojení na nádraží i ve vlaku. To všechno přidává cestování vlakem konkurenční výhody vůči jiným druhům dopravy. Samozřejmě jsem i pro omezování jednorázového plastu. V případě PET lahví však řešení spočívá v jejich zálohování, nikoli v mobilní aplikaci.
Možnost natočit si půl litru vody jen s aplikací je jednoduše špatná cesta, která nevidí všechny nevýhody, které toto řešení má a představuje fachidiotský přístup, jenž při zavádění „inovací“ pomíjí společenský a celkově lidský rozměr problému.
Voda pouze s aplikací vytváří zbytečné překážky pro velké skupiny lidí: ty bez chytrého mobilu, což jsou mnohdy starší nebo chudší lidé, ale také pro mladší děti nebo cizince a náhodné cestující — kteří mobil mají, ale kvůli troše vody si nebudou instalovat aplikaci.