Nezaměnitelné tulipány: jak udělat online prostor unikátní a proč je to špatný nápad

Markéta Gregorová

Investování do NFT čili jedinečných objektů na internetu znamená ukládat peníze do důvěry v cizí přesvědčení. Je to klasická hra na to, že cena vlastně znamená hodnotu. Jde o jev, který známe už z hluboké historie.

To, že nakonec splaskne i bublina kolem NFT, naznačuje i samotný začátek jeho vzestupu: nejvýznamnější nákup, který odstartoval poptávku po NFT, byla koupě účtenky ve formátu jpeg za 69 milionů dolarů. Nejednalo se ale o docenění umění. Byl to marketingový trik od bohatého investora do kryptoměny. Ilustrace mohamed_hassan, pixabay

Ve třicátých letech 17. století prožívala Nizozemská republika nejspíš první spekulativní bublinu na světě. Do historických knih vešla jako tzv. Tulipánová horečka. Tulipán měl cenu dnešního ekvivalentu až osmi milionů Kč. Lidé kvůli tulipánovým cibulkám neváhali prodat dům, vyskytl se i případ výměny pivovaru za tři kusy vzácných cibulí. Tuto mánii mj. podnítil obrovský příliv bohatství do Nizozemska.

Přírodní podmínky, které omezovaly nabídku tulipánů, v kombinaci s uzavřenou skupinou pěstitelů vytvořily bublinu, která tři roky dokázala udržet domněnku, že tulipán má stejnou hodnotu jako dům.

Stejně jako tehdy, i dnes je světová ekonomika zaplavena příliš velkým množstvím levných nebo téměř volných peněz, což umožňuje podvodníkům a šarlatánům ve stále větší míře využívat rostoucí trh nově bohatých a digitálně propojených lidí. Jenže jakmile v Amsterdamu došli ti, kdo v tulipány věřili, bublina praskla a každý, kdo stále tulipány držel, přišel o všechno.

Tulipánová horečka se vžila coby označení pro následující ekonomické bubliny. Tou poslední by mohly být tzv. NFTs (non-fungible tokens neboli nezaměnitelné tokeny). Investice do NFT vám totiž dnes pravděpodobně přinesou podobné výsledky. Jen bez těch tulipánů.

Grafika @ChlebAHry

Neukradl bys auto, nestáhnul bys film

×