Vyvlastnit nádraží Vyšehrad

Jaroslav Němec

Rozpad pražského vyšehradského nádraží je evergreenem nejen památkové péče, ale také debaty o legitimitě soukromého vlastnictví. To, že chátrání budovy není veřejným zájmem, pochopili všichni až nyní. Když dům začal padat lidem na hlavy.

Ve čtvrtek 15. 10. 2020 odpoledne došlo ke zřícení boční římsy. Ta dopadla na chodník a jen náhodou se nikomu nic nestalo. Více snímků v galerii. Foto Jaroslav Němec

Viníkem stavu, do něhož se historická budova pražského vyšehradského nádraží dostala, je především neschopnost či neochota vlastníka starat se o svůj majetek, kterým je nemovitá kulturní památka v Pražské památkové rezervaci. Koneckonců mise WHC UNESCO na podzim roku 2019 jasně doporučila, že „stát by prostřednictvím Magistrátu hlavního města Prahy měl využít své pravomoci k vyvlastnění bývalého nádraží Vyšehrad a předat budovu jinému investorovi, který bude ochoten a schopen ji opravit a znovu zprovoznit.“

Sám vyvlastnění prosazuji dlouhodobě a shoduji se na něm i s vedením Prahy 2. Bohužel čas utíká a památka chátrá dále. Velkou chybou bylo, že proces vyvlastnění nebyl zahájen ani počátkem roku, kdy byla nádraží věnována velká mediální pozornost a na tomto postupu panovala široká shoda. Svou liknavostí stát selhal.

×