Skandál v Opeře
Alena ZemančíkováSituace v Opeře Národního divadla v Praze je jedním z příznaků krize společnosti, nad níž se vznáší velké frustrované NE. V případě Opery je však třeba se zejména zamyslet, jaké konkrétní kroky by měly vést k lepšímu, a realizovat je.
Odbory a někteří zaměstnanci Opery Národního divadla v Praze od května dávají veřejně najevo, že jsou zneklidněni z nástupu nového uměleckého ředitele, norského operního režiséra a zejména manažera Pera Boye Hansena k 1. srpnu 2019. Napsali řediteli divadla MgA. Janu Burianovi otevřený dopis s třiatřiceti otázkami a pohrozili stávkou, nebudou-li zodpovězeny.
V téže době — na konci května — rezignovali na své funkce umělecký ředitel Petr Kofroň a správní ředitelka opery Národního divadla Silvia Hroncová: ředitel jejich výpovědi přijal s politováním, zejména, řekla bych, v případě Petra Kofroně, s nímž dlouho a úzce spolupracoval už v Divadle J. K. Tyla v Plzni a kterého s uměleckým přesvědčením do funkce instaloval po svém jmenování v roce 2013. (Oba šéfové rezignovali nedlouho před doběhnutím funkčního období).
Ředitel Burian na otevřený dopis na konci května — tak, jak slíbil — odpověděl; ten dopis je k přečtení na serveru Divadelních novin, je podrobný, velmi zdvořilý, kulantní a na otázky odpovídá, byť ne na každou zvlášť. Adresáti se s odpovědí nespokojili a ve středu 26. června vyhlásili stávkovou pohotovost: ta ovšem nemá jiný výraz než nošení stužky, do chodu divadla nijak nezasahuje, jak potvrdil režisér Jiří Nekvasil, který v Opeře Národního divadla právě zkoušel Dalibora (premiéra byla 27. 6. — recenze na Opera+).
28. června publikoval v internetovém vydání Divadelních novin operní kritik, univerzitní teatrolog, šéfredaktor Divadelních novin a dlouholetý člen poradních sborů ministerstva kultury i Národního divadla Josef Herman Otevřený dopis starého kritika umělcům oper Národního divadla aneb Tucet komentářů k vašim otázkám a k vyhlášení stávkové pohotovosti.
O den dříve řekl Radiožurnálu předseda odborů Národního divadla herec a člen Činohry ND Jiří Štěpnička, že už toho má dost, ať do své údajné krize operní kolegové nezatahují další dvě tělesa Národního divadla (činohru a balet), a jmenoval člověka, který aféru rozdmychává, a ačkoliv už v angažmá v Národním divadle není, osobuje si právo mluvit a kverulovat za sborová tělesa. Podobně, byť ne tak adresně, se vyjádřil i vedoucí baletu.
Abychom nepřehlédli velká umělecká jména: do věci se zapojila pěvkyně Eva Urbanová, která se objednala k prezidentu Zemanovi, aby ho informovala, co se ve Zlaté kapličce děje: asi čekala, že jak už tak prezident zasahuje do všeho, zasáhne i tady a svému věrnému ministru kultury rozkáže Hansenův nástup zadržet, i kdyby měl odvolat ředitele Buriana. Prezident ji vyslechl a sjednal jí schůzku s ministrem kultury, ten svolal Garanční radu Národního divadla, protože je znepokojen.
Obavy ze zničení pražské opery
Odboráři a zaměstnanci Opery Národního divadla se v zásadě (jejich původní dopis jde do úplně provozních každodenností) dodatečně domáhají veřejného výběrového řízení na místo uměleckého ředitele Opery Národního divadla a v druhém plánu i odstoupení ředitele Národního divadla Jana Buriana. Uvádějí, že Burian byl ve funkci na dalších šest let ministrem Staňkem potvrzen, aniž by musel vydat počet z činnosti v období, které právě skončilo. Pokud jde o Nora Pera Boye Hansena, toho nechtějí vůbec, poukazují na jeho špatnou povahu, špatné zacházení s lidmi a obávají se, že pražskou operu „zničí“.
„Vysvětlení ředitele Jana Buriana jsou zaměstnanci oper Národního divadla považována za nedostatečná, jak vyplývá z dalšího otevřeného dopisu z 5. června 2019, kterým na Burianovy odpovědi reagovaly umělecké rady sólistů Národního divadla, obou orchestrů i sborů a odborové asociace divadelníků, orchestrálních hudebníků, profesionálních zpěváků, které působí v Národním divadle, i Herecká asociace — Opera.