Hromadná doprava zdarma? Estonsko ukazuje, že to jde

Allan Alaküla

Bezplatné autobusy jezdí v současnosti už v jedenácti z patnácti estonských krajů. Zkušenost z Tallinnu přitom dokládá, že opatření může mít nejen ekologické a sociální, ale i ekonomické přínosy.

O zavádění bezplatné hromadné dopravy v Estonsku se píše občas i ve světovém tisku, málo se ale ví, jak je už daleko. Od roku 2018 funguje bezplatná autobusová doprava v jedenácti z patnácti estonských krajů, a to pro každého, což je světové prvenství. Příslušné rozšíření přitom umožnila zkušenost z hlavního města Tallinnu, jehož obyvatelé jezdí hromadnou dopravou bezplatně už šest let.

I když se úplné zrušení jízdného může zdát jako radikální opatření, z fiskálního hlediska se jedná vlastně jen o navýšení dotace. V případě tallinské městské dopravy narostla dotovanost z pětasedmdesáti procent na pětadevadesát, v případě autobusů v krajích z osmdesáti procent na sto. V kontinentální Evropě je již dnes dotována veřejná doprava takřka všude, obvykle i více než polovinou ceny. A když se zahrnou do nákladů nejen výdaje na provoz, ale i obměna vozového parku nebo investice do infrastruktury, šplhá se dotace ještě výš.

×