Veřejná doprava zdarma jako cesta k čistějšímu ovzduší? Odborníci pochybují
Josef PatočkaZpráva o zavádění bezplatné veřejné dopravy v nejšpinavějších městech Německa se ukázala jako kachna, podnítila však zajímavou debatu. Ačkoliv sociální přínosy opatření nikdo nepopírá, z hlediska ovzduší jsou lepší jiná.
Velkou debatu vyvolal v Německu v posledních dnech dopis tři ministerstev evropskému komisaři pro životní prostředí Karmenu Vellovi, v němž jsou vypočítána opatření, jež by mohla zlepšit stav městského ovzduší. Jednou z těchto politik je totiž zavedení bezplatné veřejné dopravy v pěti nejšpinavějších německých velkoměstech -- v mnoha ohledech převratné politiky, která však budí stále emoce.
Z první vlny informací o dopise se zdálo, že se o zavedení dopravy zdarma v příslušných městech již rozhodlo. Teprve mluvčí ministerstva životního prostředí Stephan Gabriel Haufe prvotní nadšení zchladil: „Je na městech samotných, aby se rozhodly, zda to chtějí zkusit,“ uvedl Haufe den po zveřejnění dopisu s tím, že z dotyčných měst dosud žádné o zavádění bezplatné dopravy neuvažuje.
Dopis se ukázal ve skutečnosti být součástí licitace mezi Německem a EU, protože Německu aktuálně hrozí unijní žaloba pro porušování zdravotních limitů znečištění vzduchu oxidy dusíku a prachovými částicemi, stejně jako České republice a sedmi dalším zemím.
Otázka, nakolik může vést veřejná doprava zdarma k čistějšímu ovzduší, však zůstala. Převážná odpověď německých odborníků na ni je přitom rozpačitá.
Zkušenost z Tallinnu a lepší alternativy
Jen málokdo z odborníků rozporuje sociální přínos opatření, s ekologickým je to ale něco jiného. Velice významnou v německé debatě se ukázala být zkušenost z dosud jediného evropského hlavního města, které se k jejímu zavedení odhodlalo -- estonského Tallinnu.
Jak upozorňuje například autor zevrubné studie o účincích tamního systému Oded Cats na stránkách Deutsche Welle, zavedení bezplatného jízdného v Tallinnu sice prospělo mobilitě méně majetných či nezaměstnaných, proti očekáváním ale nevedlo k poklesu cestování auty. Počet uživatelů veřejné dopravy se sice zvýšil, převážně však proto, že lidé začali méně chodit.
Lákat řidiče do veřejných dopravních prostředků se dle zkušenosti z jiných menších měst vyplatí spíše zvyšováním kvality služeb, především zkracováním intervalů. Z hlediska kvality ovzduší jsou pak dle německých znalců daleko efektivnější nízkoemisní zóny či opatření směřující k tomu, aby řidiči platili skutečnou cenu užívání automobilů.
„Řidiči by měli platit za vedlejší důsledky svého chování — především znečištění a zácpy,“ uvádí přímo Cats. „Toho lze dosáhnout prostřednictvím zvýšení poplatků za parkování, zavedením mýta za vjezd do města, vyšším zdaněním paliva a tak podobně,“ upřesňuje.
Političtí novináři ještě připomínají, že v Německu vzniká aktuálně nová vláda. Debata o ovzduší se tak může promítnout i do jejího programu. Znečištění ovzduší jinak zůstává problémem v celé Evropě. Předčasně kvůli němu umírá na 400 000 lidí ročně, v České republice jde až o čtyři tisíce. V dnešních městech je přitom hlavním zdrojem znečistění především právě individuální automobilová doprava.
Další informace:
The Guardian German cities to trial free public transport to cut pollution
Deutsche Welle Germany considering free public transportation to take on air pollution
Deutsche Welle Can free public transport really reduce pollution?
EurActiv Berlin downplays smog-beating free transport idea