Veřejná doprava zdarma jako cesta k čistějšímu ovzduší? Odborníci pochybují

Josef Patočka

Zpráva o zavádění bezplatné veřejné dopravy v nejšpinavějších městech Německa se ukázala jako kachna, podnítila však zajímavou debatu. Ačkoliv sociální přínosy opatření nikdo nepopírá, z hlediska ovzduší jsou lepší jiná.

Velkou debatu vyvolal v Německu v posledních dnech dopis tři ministerstev evropskému komisaři pro životní prostředí Karmenu Vellovi, v němž jsou vypočítána opatření, jež by mohla zlepšit stav městského ovzduší. Jednou z těchto politik je totiž zavedení bezplatné veřejné dopravy v pěti nejšpinavějších německých velkoměstech -- v mnoha ohledech převratné politiky, která však budí stále emoce.

Z první vlny informací o dopise se zdálo, že se o zavedení dopravy zdarma v příslušných městech již rozhodlo. Teprve mluvčí ministerstva životního prostředí Stephan Gabriel Haufe prvotní nadšení zchladil: „Je na městech samotných, aby se rozhodly, zda to chtějí zkusit,“ uvedl Haufe den po zveřejnění dopisu s tím, že z dotyčných měst dosud žádné o zavádění bezplatné dopravy neuvažuje.

Dopis se ukázal ve skutečnosti být součástí licitace mezi Německem a EU, protože Německu aktuálně hrozí unijní žaloba pro porušování zdravotních limitů znečištění vzduchu oxidy dusíku a prachovými částicemi, stejně jako České republice a sedmi dalším zemím.

Otázka, nakolik může vést veřejná doprava zdarma k čistějšímu ovzduší, však zůstala. Převážná odpověď německých odborníků na ni je přitom rozpačitá.

×