Jak GDPR zvítězilo nad lží a nenávistí
Michal BergSilná jednotná evropská pravidla mají možnost měnit chování firem i mimo Evropu. Důkazem může být GDPR a jeho vítězství nad rasistickým a nenávistným webem White media.
V polovině ledna vypnul americký poskytoval Dreamhost server white-media.info. Tento rasistický a nacionalistický web proslul zejména dvěma věcmi: dlouhodobě zveřejňoval seznamy „nepřátel národa“ včetně mnoha osobních údajů a publikoval také osobní e-maily mnohých politiků. Největší slávy se mu dostalo před třemi lety, kdy zveřejnil elektronickou poštu tehdejšího premiéra Sobotky.
České policii, a to ani se zájmem premiéra v zádech, se server vypnout nepodařilo. Ochrana svobody slova v USA byla silnějším soupeřem. Skrytým hrdinou, který nakonec White media porazil, se stal otloukánek české veřejné diskuse loňského roku: Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, známé jako GDPR.
Jak se mu to povedlo? Český Úřad pro ochranu osobních údajů informoval firmu Dreamhost, že zmíněný web masivně porušuje GDPR, a poskytovatel — po prověření této informace — dospěl k názoru, že takového klienta na svých serverech nechce.
Proč ale Dreamhost nereagoval už dříve, když jej mnoho institucí včetně české policie informovalo, že jím hostovaný obsah porušuje jiné zákony? Stojí za tím silná pozice této firmy v ochraně svobody projevu svých zákazníků. Tu jim zaručuje první dodatek americké ústavy, ve kterém se praví, že se „zakazuje vydávat zákony omezující svobodu slova nebo tisku“.
Dreamhost dlouhodobě stojí za svými zákazníky a silnou ochranu svobody projevu považuje za svou konkurenční výhodu. Jakékoli požadavky na odstranění obsahu nebo poskytnutí identity vlastníka či autora podezřelých webů procházejí podrobným právním posouzením a Dreamhost značnou část odmítá.