Společnost bez politiky je společností bez alternativ
Miroslav HudecŘešením krize stranické politiky není zrušení politických stran ani jejich marginalizace, ačkoli se to zdá jako nejjednodušší krok. Politika jako souboj idejí je v demokratické společnosti nenahraditelná.
Probírám se výsledky nejnovějších komunálních voleb. Čtu si názvy volebních stran v jedné z mnoha obcí: „Sdružení nezávislých kandidátů I“, “Sdružení nezávislých kandidátů II“, Sdružení nezávislých kandidátů III“.
Přemýšlím, co bych dělal, kdybych se do téhle obce přestěhoval krátce před volbami. Nestačil bych se nejspíš zorientovat v místních poměrech a většinou by mi nepomohlo, kdybych měl k dispozici volební programy těch „stran“. Liší se často od sebe asi tak jako jejich názvy. Asi bych tedy k volbám vůbec nešel a až do těch příštích se musel srovnávat s vlastním svědomím. Po roce 1989 jsem ještě žádné volby nevynechal. Mám za to, že chodit k nim je základní občanskou povinností, jakkoliv je to ze zákona dobrovolné.
Děje se u nás něco nedobrého. Skoro okřídleným se stalo rčení, že „chodník není pravicový ani levicový“. Možná až heslem komunální politiky. A šíří se zemí jako invazní druhy. S tím, že na rozdíl třeba od křídlatky nebo bolševníku málokomu dochází, jaký malér to je. Málokdo si položí otázku, jestli tohle rčení je vůbec pravdivé, jestli jen pohodlně neobluzuje mysl svou zdánlivou evidentností, samozřejmostí.
Bude to už nějakých dvacet let, co jsme v městském zastupitelstvu řešili, zda do rozpočtu na příští rok začlenit i vybudování chodníku podél asi sto metrů dlouhé komunikace, stoupající parkem a končící u brány městského hřbitova. Jako většinou, hlavním argumentem byla bezpečnost chodců. Obecně jistě správným.
Ale tady šlo přece jen o trochu speciální případ. Marně jsme namítali, že tudy nějaké motorové vozidlo projede opravdu jen tu a tam, chodců že je několikanásobně víc, že je to pro ně bezpečná zkratka na blízké sídliště. Že řidiči si to uvědomují a jezdí tudy ohleduplně, krokem. Že jde nakonec o pozitivní příklad vzájemné tolerance, protože chodci zase bez problémů ustupovali před auty k okraji komunikace. Chodník se přesto postavil, na úkor části parkové zeleně, a od té doby je veta po toleranci.
Jistě, můžeme si prosazení chodníku vysvětlovat i tím, že třeba nějaká stavební firma potřebovala zakázku a zkrátka si to zařídila. Ale charakteristické bylo, že pro chodník hlasovaly spíše pravicové strany a středolevé naopak. Druhé argumentovaly vzájemnou tolerancí a také ochranou vzácné městské zeleně. První tím, že je potřeba jasně oddělit pěší dopravu od motorové, aby v tom byl nějaký pořádek a každý věděl, co komu patří. Pěším chodník, automobilistům vozovka, aby se nepletli jedni druhým do cesty.
Není-li tohle politikum, byť i v takové naprosto dílčí záležitosti, střet dvou názorů na míru vzájemné tolerance v určitém segmentu společnosti a z těch odlišných názorů vyplývající rozdílná představa o řešení jejich soužití, nevím, co už by jím mohlo být.
Hledání něčeho neexistujícího
Absence politiky je absencí alternativ. Tváříme se, že každý problém má jedno správné řešení a žádné jiné. Tudíž, kdo takové hledá, hledá něco neexistujícího. Je buď nekompetentní, nerozumí věci, neboť odborníci se přece vyjádřili jasně. A může to být ještě horší. Nelze-li pochybovače o jediném správném řešení označit za nekompetentního, třeba proto, že je odborník na dopravní stavby, pak nepochybně chce úmyslně škodit, brzdit vývoj. Odpovědi na otázku, kdo určil směr toho vývoje a jestli je ten směr neměnný, se zpravidla nedočkáme. Maximálně repliky, že „to dá přece rozum“.
Aby tady mohly být přítomny skutečné ideje, musel by tu pro ně být reálný prostor.
Není vůbec žádného divu, že po listopadovém převratu byli členové ODS upřímně přesvědčeni, že do budoucna bude platit už jenom jejich vlastní koncept společnosti. Tedy jejich vlastní, pravicová "idea". Po zhroucení komunismu a komunistické ideje všestranné (a především materiální) emancipace člověka totiž svým způsobem skutečně nastal onen Fukuyamův "konec dějin" - definitivně zvítězil kapitalismus, a ten otevírá prostor jenom pro takové ideje, které vyplývají z jeho vlastní podstaty.
Což je bezprostředně právě "idea" ODS: nekonečně maximalizovaná produkce pro zisk a pro konzum; jakékoli další (humanistické či kulturní) ideje jsou zde jenom na obtíž. To jest: jsou vůči danému systému cizorodé.
Ovšem, tento kapitalismus sám touto svou omezeností a jednostranností produkuje svou vlastní negaci, tedy ideje protichůdné. Na straně je to idea sociální demokracie - ale to dnes už není idea tvůrčí, která by mohla přinést něco nového, nýbrž je to konec konců jenom vedení ústupových bojů v ryze sociální oblasti.
Druhou negaci vytváří kapitalismus právě svým konzumismem (a z toho vyplývajícím ničením životního prostředí): vznikají tedy strany (a ideje) tento konzum do jisté míry negující, snažící se o nějaký "alternativní" způsob života.
Jenže: tato idea sama o sobě není a nemůže být skutečně nosná, je to právě jenom negace, alternativa; samotnou substancí (tedy vládnoucím principem) i nadále zůstává kapitalismus.
Pak samozřejmě ještě mohou vznikat určitá ad hoc uskupení, snažící se o jakousi "střední cestu" mimo všech ideologií (jako například v současné době Piráti); ale konec konců se také budou muset nějak vymezit ve svém vztahu ke kapitalismu a jeho vlivu na člověka.
V podání M. Hudce se věc jeví tak, jako by zde byla nějaká principiálně autonomní "politika vůbec", nezávislá od všeho jiného, v které je možno se svobodně a volně rozhodovat buďto pro přízemní politikaření, anebo pro autentickou, ryzí, kreativní a lidsky spojující politiku.
Zcela se tu opomíjejí reálné, historicky a systémově zcela konkrétní rámcové podmínky, které samy o sobě vytvářejí, připouštějí, nebo přinejmenším podporují jeden zcela specifický způsob politiky - totiž právě to politikaření.
Tam kde je společnost sama ve své samotné existenční základně roztržena do spolu navzájem nesmiřitelně konkurujících zájmových a finančních skupin - jak je možno reálně očekávat, že právě tato společnost se v oblasti politiky najednou začne chovat zcela jinak, že bude provozovat politiku na zásadách humanitních ideálů a vzájemného porozumění?...