Pozdě, ale přece: Státy schválily první dohodu o omezení emisí z lodní dopravy

Josef Patočka

Vůbec první plán, jak snížit emise skleníkových plynů z lodní dopravy, je na světě. Do konce století by měly klesnout minimálně o polovinu. Podle ekologů je to sice nedostatečný, ale důležitý první krok.

Pozdě a málo, ale přece. Tak by bylo možné shrnout reakce na vůbec první dohodu o snížení emisí z lodní dopravy, kterou se podařilo uzavřít minulý pátek po čtrnáctidenním jednání Mezinárodní námořní organizace. V ní sdružené státy se shodly, že emise plynů vedoucích k oteplování planety by co nejrychleji měly přestat růst a do poloviny století klesnout o nejméně padesát procent oproti roku 2008.

Příspěvek velkých dopravních lodí k destabilizaci globálního klimatu není zanedbatelný. Dlouhodobě se pohybuje mezi dvěma a třemi procenty. Pokud by se tedy s námořní dopravou zacházelo jako s jednou ze světových zemí, stala by se dle odhadů šestým největším znečišťovatelem na světě. Jde o přibližně stejný podíl, jaký má celé Německo.

První krok správným směrem

Lodní podobně jako letecká doprava patří mezi sektory, jichž se nedotkla dohoda o změnách klimatu sjednaná před dvěma lety v Paříži. Emise z těchto sektorů mají na starosti příslušné sektorové organizace pod hlavičkou OSN. Pozorovatelé tak jednání Mezinárodní námořní organizace sledovali jako pro klima jednu z nejdůležitější mezinárodněpolitických událostí roku.

×