Vlastně krále
Petr PithartÚstava nemůže pamatovat na vše. Celostátní referendum do systému zastupitelské demokracie nepatří. Dodržování demokratických zvyklostí je možné vynutit tlakem zdola. To bychom ale nesměli chtít mít na Hradě krále.
Vláda může u nás vládnout bez důvěry Sněmovny až do příštích voleb. Za jakou ji někdo označí (plnohodnotná, neplnohodnotná, legitimní, nelegitimní…), je úplně lhostejné.
Může být taková situace ve svých důsledcích příležitostí fakticky oslabit parlament jako jednu ze tří mocí ve státě? To nelze vyloučit. Mít v rukou vládu po čtyři roky bez možnosti ji odvolat může v zemi změnit mnoho, i když nikoli ústavu. Čistě exekutivně — podzákonnými normami, usneseními a nařízeními vlády… — lze změnit velmi mnoho.
Vypadá to tedy, že naše ústava je zoufale nehotová, děravá — kdyby toto umožnila. Mělo v ní být přece napsáno, že po třech (dvou? pěti?) týdnech, měsících takováto vláda — co?
Kdyby se mělo do ústavy všechno napsat, předvídat všechny možné situace, byla by tlustá jako občanský zákoník a tisíce právníků a politiků by kolem ní rozjařeně poletovalo a hledalo a nacházelo mezerky, chybičky, vynechávky. Bylo by to ještě horší. Horší než co?
Horší než to, že občané se prostřednictvím svých zvolených zástupců spolehnou, že některé postupy, principy jsou samozřejmé, mlčky sdílené, a nemusí se riskantně rozepisovat do paragrafů bez konce. Riskantně: ano, jsou tam mezery, ano, vychází se ale ze zkušenosti, že čím detailnější právní regulace, tím více mezer (mezerek) v oněch regulích, tím silnější výzva pro ty, kteří jsou odhodláni řídit se regulemi svými.
Hráčům na tahu po vítězných volbách u nás dnes zdánlivě hraje do ruky skutečnost, že v ústavě se vskutku nikde nepíše: vláda může vládnout jedině s tak či onak vyslovenou důvěrou, tak či onak spočítanou většinou parlamentu. Muselo by tam ale být napsáno ještě také: bez důvěry není možné vládnout, „leda v případech, vyjmenovaných — dejme tomu — od a) až f). „Pod písmenem g) by pak muselo stát: nebo za jiných, nepředvídatelných okolností“.
Čili nejen z bláta do louže, ale cosi horšího: protože by tam muselo být napsáno i to, co se stane, když se vládne, aniž jsou vyjmenované podmínky splněny. A to nelze. Jaká by totiž byla sankce za porušení tohoto pravidla, a kdo by jí komu uložil?
Život je vždycky bohatší než lidská schopnost předvídat budoucnost. To je první věta přístupu k právu, kterému se říká právní realismus. Norem — i systémů norem — je mnohem víc, než je těch napsaných. A ty nenapsané jsou kolikrát důležitější než ty napsané. Mluvíme v souvislosti s ústavou, s mocí ve státě, o zvyklostech, konvencích.
Posiluje argument, že Británie vždy byla a je parlamentní demokracií, takže referendum byl nesystémový krok a tento by měl být napraven. Už by podle něj došlo k této revizi, nebýt špatného vůdce labouristů, Jeremy Corbyna, který se domnívá, že EU je kapitalistický superstát a je fakticky zastánce brexitu, protože si myslí, že v Británii samé bude moci lépe vybudovat socialismus, i když to nemůže říci nahlas, protože by ho jeho strana svrhla.
Další argument je podle něj generační, zastánci brexitu jsou především lidé staří, mladí jsou pro setrvání v EU, a už nyní mají odpůrci brexitu v parlamentu převahu a po příštích volbách tato převaha vzroste a tak je podle něj jen otázka času, kdy bude brexit revidován.
Jako před brexitem jezdil po Londýně autobus o tom, že peníze, které Británie dává EU, bude dávat do zdravotnictví, tak nyní jsou na autobusech nápisy: 50 miliard EU? Za co? jako reakce na slib Mayové, že tímto způsobem Británie uhradí své závazky unii.
Rozmazleni Britové teď budou muset soutěžit s Indy. P. Patel .
Ta situace je naprosto nepředvídatelná. Brexit bez dohody znamená ekonomickou pohromu a to především pro ty oblasti, které pro něj hlasovaly. Ale, jak konzervativní strana, tak opozice jsou v této otázce rozděleny a elity mají oprávněný strach, ignorovat výsledky referenda.
Pokud se bavíme s lidmi na sociálních sítích tak ti, kteří jsou proti Brexitu, myslí, že by to opravdu, mohlo celý proces zastavit.
Protistrana zastává názor, že
a)my hranice nechceme, pokud je chce EU, je to její problém
b ) naším vstupem do EU, tady hranice nebyla, proč by tu měla být teď?
c ) jednoduché řešení, Irsko vystoupí z EU