Evropa po volbách

Jiří Dolejš

Levice zažívá největší propad v dějinách od roku 1918. Bude potřebovat čas na své oživení i způsob, jak nesklouznout k dikci krajní pravice.

Nadace Rosy Luxemburgové otevřela letos na podzim svou kancelář v Praze a tento týden pořádala zahraničně politické kolokvium na téma „Evropa po volbách“. V několika diskusních panelech se účastníci z České republiky i Německa věnovali trendu volebního poklesu levice v Evropě a perspektivám po volbách.

Volby v Německu, Rakousku, ale i v České republice měly přes místní specifika některé společné rysy. Zjevná je určitá nacionálně konzervativní vlna valící se Evropou a vzestup populistů. Současně jako objektivní faktor působila hospodářská konjunktura, která oslabila sociální pnutí a upozadila pravolevé vymezování voličů.

V České republice aktuálně dosahuje ekonomický růst čtyř procent HDP a je provázen rekordně nízkou nezaměstnaností. Německá ekonomika roste o dvě procenta, nezaměstnanost je na čtyřicetiletém minimu. Česká vláda valorizovala penze a minimální mzdy, dosáhla rozpočtových přebytků, obdobná situace je i v Německu.

×
Diskuse
JP
December 14, 2017 v 13.07
Zdá se v každém případě, že ztrácí platnost klasický výkladový model, že pravicově populistická hnutí jsou na vzestupu především za časů hospodářské krize.

Současná ekonomika v Evropě - až na výjimky - prosperuje, ale přesto stále trvá vlna pravicového populismu.
December 14, 2017 v 14.52
sílz temna
nově se nyní prodavači se strachem živí krizí identitární á frustrace z neprůhledné budoucnosti - pokud se ještě přidá krize sociální , může být zle.
JN
December 14, 2017 v 16.57
Identitární krizi, pane Dolejši,
přece vyvolávají ti, kteří se snaží různé stávající identity dekonstruovat, neboť považují pocit identity za nástroj zotročení. Rozbití identity je tedy pro ně cesta k "lepší budoucnosti".
JN
December 14, 2017 v 17.36
Kdysi intelektuálové tvrdili, že náboženství vede ke krvavým válkám,
a proto je lepší být ateistou.

Dnes intelektuálové tvrdí, že identifikace člověka s nějakou národní identitou ("nacionalismus") vede ke krvavým válkám, a proto je třeba tuto národní identitu vykořenit, přičemž náboženství samozřejmě ke krvavým válkám prý už zase nevede, neboť všechna náboženství jsou mírumilovná.
December 14, 2017 v 20.03
pan Nushart
já bych to s tou konstrukcí a dekonstrukcí tolik nešmodrchal - minulost k optimismu nestačí a budoucnost také není co bývala.
Hnacím motorem konzervativní vlny je zejm. zklamaní z vývoje po ukončení bipolárního světa - rozpad wash. konsensu. A ano - návrat k nacionalismu minulých století je nebezpečná hloupost. Stejně tak identifikace s pomocí té pravé konfese.
Nikdo rozumný nebere nikomu kulturní zvláštnost ani to jak se obrací k bohu, pokud tu potřebu má - ale není to kotva jeho ekonomického bytí, jeho existenčních jistot. A tak se z mírumilovných oveček mohou stát fanatici ohně a meče.
Důkazy praxí jsou kolem nás - s naplněním některých hrozeb sociálních či ekologických třaskavá směs, dodal bych.
JN
December 14, 2017 v 21.40
Panu Dolejšovi
Já s Vámi souhlasím, že náboženství i nacionalismus může za určitých okolností vést ke krvavým válkám.

Poukazuji ale na ten rozpor v tvrzeních:
Dnes právě multikulturalismus tvrdí, že náboženství (narozdíl od nacionalismu) ke krvavým válkám vést nemůže, zatímco jsme svědky reálného mocenského konfliktu mezi šíitským Íránem a sunnitskou Saúdskou Arábií.

Evropa už si podobným konfliktem před staletími prošla.
December 14, 2017 v 23.23
ta agrese je o jiném
neznám jediného fandu soužití kultur, který by tvrdil že náboženské konflikty jsou už vyloučené
nakonec, servat se mohou i pastafariáni - spíše jde o to, že to není výmluva pro debilní antiislamismus
nacionální či kulturní fobie jsou prostě jen tím přenašečem agrese - kdyby nebyly tyhle, budou v krizi jiné
čistá a kulturně homogenní Evropa (svět) je ptákovina, řešení je v schopnosti civilizovaného soužití
a to předpokládá nenechat si krize (sociální i jiné) přerůstat přes hlavu
JN
December 15, 2017 v 12.05
Panu Dolejšovi
Asi máte pravdu, multikulturalisté možná netvrdí, že náboženské konflikty (hlavně jde o islám) jsou vyloučené. Oni jsou nejspíše přesvědčeni, že nábožensky motivované násilí je vyloučené v (jejich) multikulturním prostředí.
JN
December 15, 2017 v 12.11
Pominu-li možnost záměrné polarizace společnosti, pak si myslím,
že v tom stálém nedorozumění napříč společností hraje podstatnou roli podsouvání stanovisek, která v tu chvíli ještě nejsou protistranou zastávána. Ano, protistrany k těmto vyhroceným stanoviskům nakonec často opravdu dospějí, ale až v reakci na vyhrocování sporu, a to z obou stran.

Když budu konkrétní: domnívám se, že zatím stanoviska "debilního antiislamismu" nezastávám (a pevně doufám, že k nim ani v tom silném "magnetismu" mezi oběma krajními stanovisky nikdy nedospěji) a stejně tak nejsem ani vyznavačem "ptákoviny čisté a kulturně homogenní Evropy".

Někde jsem četl, že když někdo chce "zachovat maďarský charakter Maďarska", tak je to fašismus, zatímco když někdo chce vnutit "evropské hodnoty" celému světu, je to humanismus.