Senioři si stěžují na špatné zacházení, problémem je nedostatek personálu

Kateřina Keprtová

Neosobní přístup, přehlížení nebo ponižování zažívají senioři v některých domovech a zdravotnických zařízeních. Jedinou cestou k pomoci je pro ně často Linka důvěry. Odborníci spojují problém s nedostatkem pracovníků i se syndromem vyhoření.

Stížnosti seniorů na přístup pečovatelů v sociálních a zdravotních službách jsou častým tématem, s nímž se linky důvěry setkávají. Telefonická pomoc odborníků je pro starší pacienty často jedinou možností, jak na nedůstojné zacházení v zařízeních upozornit. Často tímto způsobem vyhledávají důvěru, které se jim v zařízení nedostává. Nejhorší podmínky jsou podle výpovědí klientů ve zdravotnických zařízeních. Na problém nepřívětivé péče nedávno reagovala i ombudsmanka. Odborníci vysvětlují současnou situaci jako důsledek malého počtu pracovníků a nízkých mezd v sociálních službách. Poukazují i na syndrom vyhoření personálu.

Linka důvěry je často jediným prostředkem, který senioři k vyřešení svých potíží zvolí. Ne každý je totiž schopen jednat o nedostatcích přímo v místě služby. Pražská obecně prospěšná společnost Elpida zaznamenala jen v letošním roce přes sto stížností seniorů. „Volají nám zejména ti, kteří se neodváží stěžovat si veřejně. Jsou to lidé, kterým není od přírody dáno vypořádat se s problémem přímo s vedením zařízení. Čekají na to, že si někdo všimne, jak jim v ústavu není dobře. Teprve až je jejich stav velmi špatný a nemohou dál, obrátí se na naši linku,“ popsala Deníku Referendum vedoucí Linky seniorů z organizace Elpida Kateřina Bohatá. Senioři v zařízeních často postrádají důvěrnou osobu. Její zkušenosti potvrzuje i Veronika Gorylová z organizace Život 90. „Starší lidé často nemají člověka, kterému se mohou svěřit. Evidujeme tyto stížnosti v polovině hovorů na naši tísňovou linku,“ říká.

×